Trötta, okoncentrerade och stökiga skolbarn?

TEMA Barnvecka
TEMA Barnvecka

Ja men självklart! Vi gav ju dem det beteendet till frukost och förstärkte med skollunchen. Alla barn blir trötta och okoncentrerade av flera av dagens matval. Energibarn som redan har en brist gällande koncentration och som har en störd vakenhet kommer att drabbas ännu hårdare av fel kost.

”Vi blir vad vi äter” är ett populärt uttryck. Men tänk efter, det är inte bara ord. Det är sant. Och i nästa tanke kommer ju då frågan, vad blir vi på Cola, mackor och pommestallrik med ketchup?

Allt vi är, allt vi gör och förmågan till tanken byggs upp av vår mat. Lite skrämmande tanke. Men samtidigt en underbart härlig tanke. Det skapar ju en möjlighet till förändring, förbättring och välmående. Det är aldrig för sent. Kroppen är makalös på att rätta till och bygga om sig.

Vad ger vi då vara barn att äta? Smörgås eller flingor på morgonen. Vilket är koncentrerad turboenergi som ska användas till rörelse som lek och spring. Vi har inte gett barnen speciellt mycket näring utan i stort sett bara spring och busenergi. Barnet lämnas över hyperspeedad och redo för aktivitet.

Ett energibarn kan dock mycket enkelt slå över på denna kost och hamna i onödiga bråk. Impulskontrollen blir ytterliga lite sämre av denna stimulans. Tänk dig tanken att du speedar upp den lilla övertrötta treåringen klockan elva på kvällen ännu mer. Självklart kommer det att sluta i tårar och förtvivlan.

Läraren ska klockan 8 på morgonen få det hyperaktiva barnet (efter kolhydratfrukosten) att sitta still och lyssna. En nästan omöjlig situation. De barnen med bäst koncentration klarar sig någorlunda men ett energibarn med nedsatt arbetsminne och betydande problem i koncentrationen har nu ingen chans.

Energibarnet kommer att störa mer än vad som behövs.

Vid 10-tiden dippar blodsockerkurvan och vi släpper ut småirriterad barn och ungdomar på skolgården och blir förvånade när de börjar bråka och kivas. Klart att de gör, så fungerar ju kroppen. Sen är det dags för skollunch. Den är oftast en ren sockerbomb. Knäckebröd med konstgjorda margariner som ska likna smör. På dessa häller barnen grillkrydda eller Aromat fulla av glutamat. Glutamat ökar och förstärker ett energibarns problem. Sen får de ofta mellanmjölk i stället för vanlig naturlig standardmjölk. Det gör att de dricker lite mer eftersom mellanmjölken mättar sämre.

I alla mjölksorter finns ungefär 1,5 sockerbit per deciliter mjölk. Skolmaten är baserad på mycket kolhydrater som pasta, potatis, potatismos, bröd och ris. Köttet och fisken paneras ofta. Många skolor serverar fettsnål mat vilket skapar en hunger som tillfredställs med mer knäckebröd. Alla dessa kolhydrater skapar turboenergi för fysisk aktivitet. Det är inte så att det ger energi för studier och koncentration. Tyvärr.

Energi för turboverksamhet är det minsta ett energibarn behöver när koncentrationen redan är en bristvara. Med knäckebrödet och potatismoset häller du ner 1 liter myror i byxan på energibarnet som redan har ”brallan full!

Den gula sörjan, margarin, som många lägger på smörgåsen ökar obalansen mellan omega 3 och omega 6. Något som skapar en sämre IQ och sämre koncentration. Om ett barn nu har en brist så behövs ju verkligen allt annat fungera så optimalt som det bara går så de verkligen orkar kompensera var dag, var vecka och vart år, hela livet ut.
Två timmar efter lunch när sockerkurvan snabbt dippar och barnet blir trött och okoncentrerad, då ska läraren försöka få eleven att jobba, kanske till och med skriva ett prov. Ett barn utan problematik blir bara okoncentrerad, trött och hängig. Ett energibarns kropp kommer att kompensera blodsockersvängningen med en större mängd adrenalin tillsammans med tröttheten.

Nej, jag hävdar inte att alla problem skulle försvinna med rätt mat. Men jag är fullständigt övertygad om att en mycket stor del skulle göra det. Du kan äta dig till ökad koncentration, minskad aggressivitet, ökad intelligens och ett jämnare humör. Tror alla är överens med mig när jag hävdar att detta skulle vara till en fördel både för det enskilda barnet och för skolans personal.

Jodå, visst finns det barn som klarar av att hantera dagens skräpmat. Fast å andra sidan, jag tror att även de hade uppskattat fördelarna med att ge kroppen vad kroppen behöver. I alla fall på sikt, för att slippa framtida övervikt, diabetes typ 2 och våra nu alldeles för vanliga hjärt- och kärlsjukdomar.

Lär dig gärna mer på www.energibarn.se

Härliga hälsningar

anna_namnteckning_blogg

 

 

 

 

Print Friendly

5 thoughts on “Trötta, okoncentrerade och stökiga skolbarn?

  1. På eget initiativ slutade mina barn med godis i julas. Det ledde till att läsken inte smakade lika gott längre, att kakorna inte frestade och att faktiskt mammas pasta på ägg, husk och färskost smakar bättre än snabbmakaronerna. Lördagens sockertoppade barn är ett minne blott och åttaåringen påtalar själv att han känner sig lugnare. Nu önskar man bara att skolorna ska sluta se barnen som avfallskvarnar och stoppa i dem skitmat. Tänk bara vilken chans de har för att skapa stora förändringar genom kosten. Här och nu och för framtiden.

  2. Mia

    Håller med fullständigt, men har svårt att hitta bra frukost, både till oss vuxna (många ägg blir det) och framför allt till 3-åringen som helst vill ha gröt eller macka. Tips? 🙂 (Middagsmaten går jättebra)

    1. Förutom att göra eget LCHF-bröd (barnen kanske inte gillar det) så är ju paprikamacka gott. Ta en bit paprika och bred smör och pålägg. Mycket gott! 🙂 Annars filmjölk eller naturell yoghurt (finns olika sorter med olika fetthalt) Tillsammans med bär och lite fröer och nötter. Mina barn brukar dessutom få äta finn crisp eller flatbröd. Jag brukar bre på ganska mycket bregott på dom 🙂 Just äggen är aldrig basen i vår frukost, även om vi också ofta äter det.
      Min 7-åring har "fruktstund" i skolan på förmiddagarna, hon tar oftast med sig några grönsaksbitar, gurka, tomater eller paprika, och lite skinka eller ost till det.

  3. Anna,
    kunde inte sagt det bättre själv. Precis det du skriver om tar vi upp med barn, ungdomar och föräldrar på CreativeChildren:Camp.

    Det spelar förstås stor roll vad vi äter. Viktigt är också i vilken miljö vi äter, både hemma, i skolan och på jobbet. Att äta framför TV:n med barnprogram med högt tempo, mycket attityd och språk samt snabba scenväxlingar alternativt nyheter från oroshärdar världen över triggar stressystemen och gör att vi, utöver hur det påverkar vårt tillstånd, inte tar upp näringen lika bra.

    Noterar att om barnen ska på en idrottsaktivitet, då är det nästan självklart med rätt mat och god sömn.

    När de ska till skolan är det av någon anledning OK att äta i princip vad som helst eller inte alls, att lägga sig sent utan nedvarvning från dator eller mobiltittande. Något som också påverkar stressnivån och möjligeten att komma till ro.

    Skol- och arbetsdagen börjar dagen innan, dvs hur jag äter och sover kvällen innan påverkar dagen efter.

    Har jag dessutom någon obalans förstärks symptomen ytterligare av fel kost och för lite och kan lätt misstolkas och diagnosticeras med varierande resultat.

    Något som ytterligare förvärras när det är dags för lunch i skolan och många väljer att gå till den närbelägna butiken och köpa läsk, godis, chips och annat som är direkt förödande för energinivåerna under resten av dagen.

    Sömn, sund näring och stressfria morgnar kan göra underverk för arbetsmiljön för barnen, föräldrarna och inte minst för lärare och medarbetare i skolan.

Kommentera