Sju minuter som förändrade vår sons liv – och våra med

Kan sju minuter om dagen med långsamma rörelser förändra livet?

Ja, det har det i alla fall gjort för oss och ett av våra fyra barn.

Det här är historien om Nicklas och hur han i andra klass gick från att vara ett potentiellt problembarn i skolan till att i femman komma hem och säga ”Pappa, jag tror jag har fotografiskt minne …”.

Barn har olika behov, mognar olika snabbt och har olika sätt att lära och ta till sig information. Ibland kan det hända att vi vuxna förebilder får anstränga oss lite extra med barnens läxor och annat som hör skolan och familjen till. Ibland händer det till och med att vi får för oss att barnens naturliga utveckling är problem som ska diagnosticeras och behandlas som sjukdomar av något slag.

Som heltidsarbetande föräldrar med fyra barn i skolåldern upplevde vår familj under en tid en hel del stress, tjat och otillräcklighet hemma. När vi dessutom fick veta att Nicklas, som då gick i tvåan, hade problem i skolan med matte, skriva, läsa, räcka upp handen och att sitta still i klassrummet kände vi att vi var mer än redo att göra något åt situationen.

Torgny Steen
Torgny Steen

Jag är Kommunikolog med specialintresse för hur rörelser, särskilt långsamma, utvecklar samarbetet i hjärnan och ökar vårt välbefinnande. Jag gör själv rörelser nästan varje morgon och brukar rekommendera idrottare och ledare i näringslivet samma sak för att hantera prestationer.

Vad skulle kunna hända om vi provade rörelserna på Nicklas?

Intuitivt började hela familjen göra långsamma – diagonala, vrid samt tryck och släpp – rörelser varje vardagkväll under en period. Med fyra barn var det praktiskt att lära dem göra rörelserna själva och på varandra. Dels för att barnen ska kunna göra dem själv när och var som helst vid behov och för att du när du gör långsamma rörelser på någon annan även gör dem på dig själv. Fiffigt va?

Efter en tid märkte både skolan och vi själva en stor förändring. Nicklas började hänga med i matte, läsning och att skriva, hade alla rätt på veckans ord, räckte upp lite oftare och satt still i klassrummet. Så gott en åttaåring nu gör det.

En bonus var och är att alla fyra barnen blev klarare över sina gränser, inre behov och vad de behövde för att må bra. Det gjorde att det började komma ”beställningar” på vilka rörelser de ville ha gjorda på dem.

Eftersom det gick så bra började andra familjer bli nyfikna på vad vi gjort. Något som resulterade i att vi startade CreativeChildren:Camp, helgkurser för hela familjer som vill må bra, nå mål och uppfylla sina drömmar. Ett viktigt inslag i helgen är förstås massor av rörelser.

Som avslutning på en helgkurs brukar vi ge deltagarna en 7-minuters utmaning, de ska tillsammans göra långsamma korsvisa, roterande och/eller tryck eller drag och släpp rörelser i minst sju minuter varje dag under sju veckor efter kursen.

Har du förresten tänkt på att det är något speciellt med siffran sju (7). Inom matematiken är sju det fjärde primtalet, det anses bland annat vara ett ”lyckligt primtal”. Sju förekommer i flera religioner världen över, jorden lär ha kommit till på sju dagar enligt skapelseberättelsen. Vi delar in veckan i sju dagar, vi har de sju haven, sju års olycka om du krossar en spegel, våra sju olika kroppschakran enligt österländsk filosofi, sju himlarna enligt Islam, minnesforskare hävdar att sju plus/minus två är vad arbetsminnet klarar, Atlantis lär ha bestått av sju öar enligt mytologin, antalet planeter synliga från jorden med bara ögat är sju och jordens underverk är just sju. Ja, listan på exempel som innehåller siffran sju verkar kunna bli hur lång som helst.

Det var just sju minuter om dagen sju dagar i veckan i veckan (7x7x7) som var min start på karriären med långsamma rörelser en gång i tiden. Något som bokstavligen förändrat livet både för min egen familj där vi utöver förbättrade skolresultat även sett exempel på avslutad medicinering, ökad förmåga att hantera stress och prestationer samt som sagt stärkt inre uppmärksamhet och lättare att sätta egna gränser.

I mitt arbete har jag haft förmånen att få använda långsamma rörelser för att hjälpa människor undvika utmattningssymptom och korta sjukskrivningsperioder. För att inte tala om alla underbara barn och föräldrar som under åren deltagit på CreativeChildren:Camp®.

Nu vill jag gärna ta chansen att ge dig gåvan av ”7-minuters utmaningen”. Allt du behöver göra är att – själv eller tillsammans med partner, vän, familj och kollegor – bestämma en tid på dagen där du/ni gör långsamma korsvisa, roterande och/eller tryck eller drag och släpp rörelser i minst sju minuter varje dag i sju veckor. Med fokus på att andas in genom näsan och med uppmärksamheten inåt dig själv.

”Ok, sju minuter om dagen fixar jag, men hur vet jag vilka rörelser jag ska göra …”  kanske du tänker nu?

Tre enkla sätt att få tips på rörelser är:

  1. Gilla oss på www.facebook.com/7x7challenge och/eller besök www.7x7challenge.com för filmtips och mycket annat
  2. I min bok ”18 smarta hjärnrörelser – må bra och nå mål i skolan, på jobbet och idrotten.” hittar du 18 rörelser i text och bild. Dessutom finns det program för att hantera stress, skapa energi och mycket annat. Boken hittar du på www.smartarörelser.se
  3. Om du är redo för ett nytt kliv i tillvaron, kvalificera dig och familjen till Creativechildren:Camp® för en ”drömresa” som inkluderar långsamma rörelser, betydelsen av gränser och rätt kost för skolresultaten och mycket annat värdefullt som stärker er som föräldrar och som familj.

Alla tusenmilafärder börjar med ett första steg, ta ett första steg du med och häng med på 7-minutersutmaningen 🙂

Tjohoo!

Torgny Steen

Print Friendly

Postad i Barn, Fysisk hälsa, INOM OSS, Reflektioner den av .

Om Torgny Steen

Förälder, författare och företagare. Kommunikolog som skapar framgång på alla systemnivåer; individ, relation, grupp, företag/skola, kommuner och samhälle. Torgny älskar att stimulera vårt Neuromotoriska Underlag (NMU) med långsamma rörelser för att utveckla hjärnan, skapa positiva tillstånd och hjälpa oss hantera stress och press. Torgny har haft ledande positioner hos varumärken som Aftonbladet, IDG Sweden, Riksmedia och Sydsvenskan. Hans livsuppgift är att inspirera och stärka familjer, skolor och företag till att må bra, nå mål och uppfylla drömmar. Han författar, föreläser och håller kurser i ledarskap, innovation och stresshantering för skolor och företag.

12 thoughts on “Sju minuter som förändrade vår sons liv – och våra med

  1. Eva-Marie

    Barnens lärare på lågstadiet gjorde hjärngympa med barnen (korsvisa rörelser mm) varje morgon och detta var för ca 10 år sedan. Denna fantastiska lärare förstod detta redan då att det gav ett lugn till barnen resten av dagen.

    1. Eva-Marie,
      kommer du ihåg vad läraren hette? Alt vilken skola det var? Jag har en lärare som varit hos oss på CreativChildren:Camp för att komma igång igen med rörelserna och som funderade på om det kunde varit hon eftersom hon började med rörelser för ca 10 år sedan efter en utbildning. Och hade en elev vars mamma hette som du 🙂

      Såg du mitt svar nedan på din kommentar? Det kom som en ny kommentar isf som svar direkt till dig 🙂

      Allt gott!
      //Torgny

        1. Tjohoo, vad kul! Ulla misstänkte det när hon läste din kommentare 🙂

          Vi har en del kontakt om bla rörelser, Ulla var bla på CreativeChildren:Camp i Nyköping i november.

          Om hon inte redan gjort det ska jag ska se till att hon läser din fina kommentar.

          Allt gott!

          //Torgny

          1. Ullaj

            Jag har läst och gläds!
            Satsa på dessa rörelser, barn och vuxna.
            Det ger stor utdelning på alla plan.
            Alla som gör som Torgny säger, satsar 7x7x7, får storartade resultat!
            Lycka till!

  2. Eva-Marie,
    visst är det härligt att det kan vara så enkelt att ge barn (och vuxna) det de behöver.

    Det som skiljer sig i de långsamma rörelser vi arbetar med är just tempot eftersom det långsamma behövs för att stärka inre muskellager och de system i hjärnan som ansvarar för muskeltonus, energi och riktning.

    Tappar vi riktningen och kraften att ta oss dit är kan det vara svårt att förstå varför jag ska göra något alls och ännu svårare att hitta kraften att göra det. Särskilt bland grundskolebarnen men även hos oss vuxna.

    Att ha kompetens är en sak, att använda den är en annan.

    Livet är som att cykla - du behöver röra dig för att behålla balansen.

    Både långsamma och snabba rörelser är bra, eftersom det finns så mycket snabbhet i samhället slår jag ett par extra slag för det långsamma.

    Allt gott 🙂

    Torgny Steen

  3. AnetteB

    Detta ska jag verkligen anamma på mej själv 😀
    Jag är i och för sej både höger och vänsterhänt och har oftast inga problem alls med att koordinera dom samtidigt med olika rörelser, men när dom ska göras upprepade gånger med varition så blir det krockar då och då 😉

    Så för mej blir det nu till att plugga in några rörelser och göra dom i 21 dagar till att börja med... fastän jag börjar närma mej 50.. 🙂 Det är ju aldrig försent så att säga...!?

  4. Anette,
    härligt att vara både höger&vänsterhänt, använder du händerna till samma/olika aktiviteter?

    Balans innebär för mig balans mellan hjärnans olika delar och nervsystem och kroppens dito. Jag och några till kallar det vårt Neuromotoriska underlag (Läs mer på den här sidan http://www.torgnysteen.com/hj%C3%A4rnr%C3%B6relser-1645672) vilket stimuleras av bland annat långsamma rörelser.

    Eftersom balans är en färskvara rekommenderar jag starkt att stimulera/träna NMU genom hela livet. Jätteviktigt för oss människor oavsett ålder, särskilt idag när många sitter stilla och inte nyttjar våra kroppar och knoppar på det sätt vi är byggda för.

    Torgny Steen (51 år, målålder 127 år)
    Move to live - live to move 🙂

    1. AnetteB

      Numer är jag ju inte lika "duktig" på att använda vänsterhanden som jag var när jag var yngre och före min kroniska värk i nacken, men jag kan göra det allra mesta med vänstern som jag gör med högern, dock är tandborstning mycket svårt, av nån anledning.. Själv tror jag att det är för att det blir som om man står framför en spegel och det blir liksom åt fel håll..
      När jag skriver med vänstern så blir det lite snett och nån bokstav kan bli felvänd, men det vet jag är en träningsfråga. Min far i sina yngre år kunde skriva med båda händerna samtidigt, likvärdigt, spegelvänt och olika meningar... Så jag har det efter honom, dock inte i lika hög grad som honom... 😉 Vi skojade ofta med honom om att han skulle blivit flygledare i stället för montör på :p

      När jag arbetade så hade jag ju stor nytta av att kunna använda verktyg med båda händerna bland annat.

      Så jag ska verkligen gå igenom din hemsida och ta till mej några av rörelserna och utöva dom varje dag, för det sägs ju att man håller hjärnan vid god vigör av korsord exempelvis 🙂

      Jag har ADHD btw, så allt som stimulerar på rätt sätt, är ett bra sätt för mej...

  5. Annia

    Detta vill jag testa med min son. Han är 3½ år och helt fantastisk. Visserligen är han ganska lugn av sig, men jag tänker att det här är lugn i en annan dimension. Funkar det att lyssna på musik under tiden. Jag tänker att han kanske har lättare för att se det som en dans...ett sätt att slappna av och vara i nuet. Det kanske är en stor utmaning att introducera detta för en treåring?

    1. Annia,
      ju förr desto bättre.

      Min fru jobbar sedan en tid med att introducera långsamma rörelser i förskolan, barnen (1-4 år) har börjat beställa rörelser av henne och har ofta bra argument till varför hon ska göra rörelser just på dom idag igen 🙂

      Musik kan vara bra, samtidigt kan det bli lite mycket stimulans också, du får helt enkelt prova dig fram och upptäcka vad som fungerar bäst.

      Lycka till!
      //Torgny

Kommentera