Jag sover så dåligt när jag äter LCHF!

  Eva undrar: Hej, har ätit LCHF i tre år och det funkar bra på mig men jag har ett problem och det är att jag sover så dåligt andra säger att dom sover jättebra av denna kost. Har sänkt mitt blodsockervärde med hjälp av LCHF men blir lite orolig när jag läser att man kan få diabetes av för lite sömn som ni skrev. Äter Solpidem ibland som jag vet är beroendeframkallande, men vad gör man. Har även gått på KBT några gånger men det hjälpte inte tycker jag. Ni verkar ju kloka och kanske har några bra tips?

 

  TRTherese Renåker svarar: Eva, god sömn är viktigt, oerhört mycket viktigare än de flesta inser! SÅ det är jättebra att du ställer frågan och också fortsätter söka efter svaret.

Sömnsvårigheter kan både ta sig olika uttryck och ha en massa olika orsaker. Vissa har svårt att somna, vissa somnar enkelt men vaknar efter bara några timmar, ytterligare andra snurrar runt i sängen mest hela natten. Varför är jättesvårt att säga utan att ha mer information om dig.

Eftersom du fått utskrivet Solpidem så har du ju varit i kontakt med sjukvården, och du skriver också att du försökt med KBT. Du har ätit LCHF i 3 år och fått en balanserad blodsockerkurva. Mot den bakgrunden verkar det inte särskilt sannolikt att det är kosten och blodsockret som är bekymret. Såvida du inte dricker en massa te eller kaffe innan läggdags, men det utgår jag ifrån att du redan undviker!

Kan det vara tankar som snurrar, känslor som inte fått luftas eller annan oro som gör att du får sömnen störd? Då är det detta du behöver ta tag i, på ett eller annat sätt. Se också till att det är mörkt ordentligt i sovrummet, att det är svalt och att du inte tittar på TV det sista du gör innan du lägger dig.

En sak man också kan fundera på är hur du har det med dina melatoninnivåer, hormonet som gör oss sömniga. Jag kan inte gå in på detaljer här, men ett gott råd kan vara att säkerställa att du får i dig tillräckligt med de byggstenar och hjälpämnen som behövs för bildandet av melatonin och dess förstadium serotonin - till exempel tryptofan, B6 och folsyra.

En annan sak som man bör diskutera i sammanhanget är de kvinnliga hormonerna, östrogen och progesteron. Jag vet inte hur gammal du är eller var du befinner dig i din hormonstatus, men helt klart är att hormonskiftningar och obalanser (både PMS, förklimakteriet och klimakteriet) påverkar vår sömn. Det kan också vara en ingång i sökandet efter den saknade "sömnpusselbiten".

Mer än så kan jag inte hjälpa dig utan att veta mer om dig. Jag hoppas att dessa tankar kan hjälpa dig en liten bit på vägen iallafall.

Må och sov gott!

Kloka Therese

PS. Fler frågor från våra besökare hittar du i vår Frågelåda.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .
Therese Renåker

Om Therese Renåker

Therese är den kloka kostrådgivaren som i sin dagliga verksamhet specialiserat sig på kvinnor och kvinnors hormoner. Med ett stort intresse för människans livsbetingelser i allmänhet och hälsa i synnerhet ger Therese oss perspektiv på vad som händer och sker i och runt omkring oss. Therese är verksam som rådgivare, utbildare, skribent och föreläsare med hemmabas i Norrköping. Egen blogg

3 thoughts on “Jag sover så dåligt när jag äter LCHF!

  1. Nina

    Jag har svårt att släppa mina tankar när jag ska somna och det har ställt till det för mig och min sömn sedan jag var barn. Jag har, sedan några år tillbaka, kommit på att om jag lyssnar till en talbok så får det mig att bryta mina tankar och det gör det lättare för mig att somna in. Så varje kväll pluggar jag in mina hörselsnäckor till min MP3 spelare och startar den. Jag sätter den på tid så att den stänger av sig själv efter önskade antal minuter/timmar. När jag vaknar mitt i natten så startar jag min MP3 spelare igen och somnar om på studs. Hoppas att du snart hittar en lösning till Dina sömnproblem.

  2. Åhh denna sömn som inte vill infinna sig : (
    + plus så mycket annat

    Allt började för minst 10 år sen då jag blev rejält utbränd med många hormonella obalanser jämte tidigt klimakterie/menopause (37 år) för att göra storyn någorlunda kort ; )
    Jag är inne på samma spår som Therese skriver, sen 4 månader...

    Har slutat med mina insomningstabletter, då jag hjälper upp mina serotinvärden med 5-htp kapslar.
    jag tar även progesteronkräm, som höjer mina GABA värden.
    Jag är långt ifrån att ha felfri sömn men på god väg.
    Jag har även kunnat sluta med mina antidepp tabletter då jag använder mig av dessa.
    Givetvis har jag gjort andra förändringar också, totalt spannmåls och sockerförbud, vilket är enligt strikt Lchf (?)
    Försöker rena kroppen på det ena eller andra sättet, undvika e-nr,olika kosttillskott osv...
    Detta var bara min historia i denna hormondjungeln

    LYCKA TILL

Kommentera