STOP-metoden

Idag ska du ett av de mest effektiva redskapen jag använder mig av i arbete som KBT-terapeut när jag hjälper människor att ändra på en gammal vana - som att sluta småäta, fimpa för gott eller börja träna. Det är STOP-metoden

Ett återfall är inte ännu ett misslyckande att lägga på högen . Du har en helt ny kunskap om dig själv denna gång. De nya erfarenheterna och ditt arbete som du har lagt ned på dig själv kommer att leda dig tillbaka på spåret igen.

STOP-metoden är ett redskap som hjälper dig att komma tillbaka till goda vanor.  STOP står för Stanna upp – Tänk – Omvärdera – Pröva ett nytt beteende.  Vi ska gå igenom hur den fungerar.

Stanna upp

”Det är som en snöboll i rullning när jag tagit den första chokladbiten, den bara växer och till slut kan jag inte hejda den”, sa en klient till mig. Det klokaste du kan göra nu är att stanna upp en stund. Mitt i en tugga, under en ätardag, på mormors kakkalas eller med handen på väg ner i fredagsmysets godisskål. Stanna upp en stund, tillräckligt länge för att hinna gå igenom STOP-metodens steg.

Tänk

Vad var det som egentligen hände? Innan du valde att stoppa ostbågen i munnen, vilken tanke eller känsla hade du då? Med vilken listig anledning lurade du dig själv, för att få äta? Eller tänkte du inte alls, blundade och körde vidare i gamla hjulspår? Plocka gärna fram ditt Beteendeschema om du behöver vägledning.

Vem styr i ditt liv egentligen – du själv eller är du offer för ett invant mönster? Kom ihåg att du är mycket smartare än ditt beteende och ditt beroende.

Omvärdera

Nu är det dags att omvärdera ditt beteende. Tänk efter, vilket beteende du kommer att må bäst av. Om du direkt ger efter för ditt sug, eller om du väljer att hantera ditt det på ett annat sätt? Vilket är det bästa sättet om du vill hjälpa dig själv? Kan du välja att tänka, handla eller göra på något annat sätt för att må bättre? Är du riktigt säker på att det inte finns en annan lösning?

Pröva ett nytt beteende

Plocka fram den nyfikna vetenskapsmannen inom dig och pröva ett nytt beteende. Det du har gjort hittills har inte fungerat så bra och av det kan du dra slutsatsen att du behöver göra något annat. I stället för att hacka på dig själv och må dåligt över din dåliga karaktär eller ditt beteende, testa något helt nytt. Ring en vän, drick en kopp te, skriv ned dina tankar, välj att stanna kvar i dina känslor, kela med katten, hångla med älsklingen, städa kökslådan, Facebooka, sticka, ligg på spikmattan, lyssna på en talbok etc.

Du kan även använda STOP-metoden i ett större perspektiv. Du behöver kanske en ny strategi – ett nytt mål, fler belöningar, en supporter, en målbild eller gå en kurs. Om ett sätt inte har fungerat, så behöver du pröva ett annat. Så enkelt – eller så svårt är det.

Här har du även en länk till STOP-metoden som en MP3-fil

någotnytt1

Print Friendly

2 thoughts on “STOP-metoden

Kommentera