Sätt ett mål utifrån din personlighetstyp

Vi har alla olika styrkor och olika intelligenser. Genom att förstå vad du är bra på och utnyttja din egen intelligens har du störst möjlighet att lyckas nå ditt mål. Ingen personlighet är bättre än den andra, utan det handlar snarare om att förstå hur man själv fungerar för att kunna använda sina styrkor och underbygga sina svagheter när det kommer till att nå ett mål.

Känslosmart

Om du är en känslosmart person är du mycket kreativ och intuitiv som lyssnar till dina känslor och idéer. Du handlar ofta impulsivt och en önskan om att förändra ditt beteende kan dyka upp hastigt och försvinna lika snabbt. Dina dåliga vanor kommer ofta ur dina egna känslor, som att du inte orkar gå och träna, äter när du är stressad och ledsen eller förhöjer stämningen med några glas vin på fredagskvällen.

Styrkor: Du kommer på kreativa lösningar om hur en beteendeförändring ska gå till och du kan känna mycket stark motivation och glädje i att uppnå ett mål. Det går lekande lätt de första veckorna.

Svagheter: Tappar snabbt motivationen och blir uttråkad fort. En känslosmart person använder ofta mat/alkohol/cigaretter för att dämpa eller förhöja sina känslor och utan sin ”snuttefilt” kan livet kännas mycket grått och trist.

Råd:
- Ha en genomarbetad plan som innehåller mycket variation, till exempel olika träningsprogram och varierad kost.
- Se till att ge sig själv belöningar regelbundet för att hålla uppe motivationen.
- Undersök vilka känslor som triggar igång suget efter ”snuttefilten” och ta hand om känslorna istället för att dämpa dem

Tankesmart

Om du är tankesmart hämtar du energi i stunder av ensamhet eller kravlöshet. Du behöver tid till dina egna tankar och reflektioner och fattar hellre beslut genom att tänka än att tala om något. En tankesmart person tänker först och handlar sedan.

Styrkor: Du är ofta ordentligt påläst och har noga tänkt igenom din målbild innan du handlar. Du är bra på att hålla dina löften till sig själv och handlar inte på impuls.

Svagheter: Är trögstartad och kan ta lång tid på sig innan du beslutar sig för att ändra en vana. Du kan ha svårt för att vara flexibel och ställa om målet om det är orealistiskt högt satt eller om omständigheterna ändras sig.

Råd:
- Tillåta dig att var ordentligt påläst och ha lagt upp en strategi.
- Se till olika omständigheter som kan lägga krokben på vägen och se till att ha en reservplan, så att du inte pressar dig själv för hårt eller att omgivningen blir drabbad av din envishet
- Ge dig själv utrymme för ensamhet och reflektion, kanske en belöning i form av en tyst retreat eller en SPA-dag

Relationssmart

Som en relationssmart person riktar du din uppmärksamhet mot din omgivning och mår bra av att ha människor omkring dig. Andra människor inspirerar dig och vissa möten fyller dig av energi. Om du känner igen sig i denna grupp trivs du med att fatta beslut med någon annan och hämta motivationen ur att kämpa tillsammans.

Styrkor: Du är bra på att motivera andra och är duktiga på att gå från ord till handling. Du fixar och ordnar saker både för sig själv och andra.

Svagheter: Du kan dras ned av andras misslyckand och kan snabbt tappa motivationen om du är ensamma, t.ex äta godis när ingen ser.

Råd:
- Hitta en grupp, en träningskompis eller åk på läger där fler med samma energi och mål samlas.
- Skaffa en ”coach”, någon vän eller professionell person som du kan ringa eller träffa när det känns motigt.
- Ge sig själv belöningar i form av upplevelser eller möten med andra människor, som stimulerar och ger kraft.
- Skriv ned en handlingsplan och goda råd till sig själv, så du kan motivera sig själv om andra ger upp.

personlighetstyp

Imorgon kommer du att få lära dig hur du använder målbilden för att motivera dig själv.

Print Friendly

One thought on “Sätt ett mål utifrån din personlighetstyp

Kommentera