Jag förstår mig inte på kvinnor!

1220907849102fz3

Har du någon gång hört en man säga så?

Det kan förstås handla mycket om kommunikation könen emellan men om männen kände till mer om hur hormonellt komplicerade vi kvinnor är så skulle mycket faktiskt bli enklare. Kunskap ökar förståelse. Inte ens kvinnorna själva kan tillräckligt om hur hormonerna påverkar.

Hormonell och kemisk obalans leder till beteenden där vi kvinnor inte ens har tillgång till oss själva. Den stress många av oss lever i påverkar en mängd processer i kroppen. Vi tar det väldigt förenklat. Chefen i hjärnan heter hypotalamus. Den i sin tur kommunicerar med hypofysen. Hypofysen har flera funktioner, men vi koncentrerar oss nu på kvinnan som kön. Hypofysen sänder ut signaler till tre viktiga organ: binjurarna, sköldkörteln och äggstockarna. Om hypofysen får svar från binjurarna att det är för lite påslag av t ex stresshormonet kortisol utifrån hur din kropp just nu är påverkat av stress, då ser hypofysen till att binjurarna ökar på produktionen. Detta för att skydda dig för stressen. Är det för mycket produktion fast du är i lugn och ro, skickar hypofysen signal till binjurarna att bromsa upp produktionen.

På liknande sätt samarbetar hypofysen med sköldkörteln och äggstockarna. För att komplicera det ännu mer samarbetar även dessa tre organ med varandra. Som om det inte räckte,  har vi kvinnor också en menscykel med varierande hormonpåslag under månaden. Männen har samma organ som vi med undantag för att det har testiklar istället för äggstockar, men de har ingen menscykel. Inte konstigt att det forskas för lite på kvinnor, för många variabler att ta hänsyn till i och med menscykeln.

Om binjurarna hamnar i obalans p g a långvarig stress, påverkar det även sköldkörteln och äggstockarna eftersom alla tre samarbetar i en finstämd balans med varandra. Sköldkörteln står för hela temperaturregleringen i kroppen samt ämnesomsättningen. Börjar du oförklarligt lägga på dig extra kilon kan det vara bra att kolla upp hur sköldkörteln mår. I äggstockarna bildas hormonerna progesteron och östrogen som ökar och minskar under menscykeln. Könshormoner bildas även i binjurarna. Fungerar inte balansen mellan progesteron och östrogen, för mycket eller för lite, kommer du få en rubbad menscykel och felaktiga blödningsmönster. Hormoner är kraftfulla ämnen och de påverkar oss i all väsentlighet i välbefinnande och humör. Får du obalans i det ena organet av dessa tre, kommer det att påverka de andra. Allt hänger samman och kroppen gör hela tiden sitt yttersta för att du ska vara i balans. Men tyvärr finns det ingen helt balanserad individ. Vi föds med obalanser, vi ärver obalanser och vi utvecklar obalanser när vi lever. Förstår du nu vad t.ex. stressen kan ställa till med. Dålig kost är stress för kroppen, dåliga relationer, för lite sömn, för mycket ensidig tuff träning - listan kan göras lång.

Det är sådana här obalanser många av oss kost- och näringsrådgivare arbetar med och tyvärr är det många kvinnor som har stora besvär. Självklart påverkar det deras relation till sin partner, barnen, vänner, kollegor. Man kan från tid till annan bli så förändrad av obalans i hormoner och signalsubstanser att man knappt känner igen sig själv. Men med ökad kunskap vet vi också att det går att göra en hel del för att må bättre. Jag brinner för kvinnohälsa och har egna erfarenheter av mycket av det  jag tagit upp i detta inlägg. Vill du veta mer om hormoner är det bara att kontakta mig, Therese Renåker (vi båda är lite extra engagerade i ämnet) eller någon annan av oss Kostrådgivare som jag samarbetar med.

Print Friendly

20 thoughts on “Jag förstår mig inte på kvinnor!

  1. Lena

    Bra inlägg. Detta är något som borde lyftas fram ännu mer då det är våldigt svårt att få någon hjälp i vården. Har själv spenderat tusentals kronor för att få hjälp med detta och känner väl nu med de bioidentiska hormonerna och lite annan hjälp från en provat läkare att jag är på väg.. Tyvärr tar det lång tid att bli frisk och att få rätt stöttning från sin omgivning är inte alltid lätt. Vi lever också i ett samhälle som säger att det inte är ok att vara sjuk när man ser frisk ut.Läkarvården för kvinnor borde bli bättre i Sverige och framför allt proverna du tar hos läkaren.

    1. Hej Lena, ja det är rent skandalöst hur många kvinnor blir bemötta av sjukvården framför allt med överförskrivning av antidepressiva när det eg handlar om brist på progesteron och/eller ett sjunkande obalanserat östrogen. Bara med tillräckligt med protein o naturliga fetter kommer du en bit på vägen i o med att du ger kroppen byggstenarna för signalsubstanser o könshormoner.

    1. Hej Elisabet, läkarna är så styrda av Socialstyrelsen o Läkemedelsverket så de vågar inte agera fritt även om de skulle tycka att det ligger någonting i det vi säger. Dessutom får de inte rekommendera kosttillskott. Om kosttillskott visar sig så kraftfulla att de kan påstås läka olika åkommor, då klassas de om till läkemedel och får inte säljas utan recept längre. En hårfin balansgång för vissa produkter.

  2. LottaJ

    Åhhhh, tack för ett super bra inlägg!!!! Jag har inte fattat att organen samverkade så. Nu kan jag se ett större samband till vissa obalanser i min kropp och även förstå hur jag kan minska dem. Jag tror att stress ligger bakom mycket i mitt fall.... Jag har ett högt tempo i mitt livet, men jag gillar det, men behöver balansera upp stressen med ngt av stressande.

    1. Hej Lotta, du behöver jobba från flera håll. Basen är kosten, sen prio på sömn, träna det du mår bra av, gör sånt du blir glad av, få hjälp av en krg med vissa kosttillskott men kosta gärna på dig salivtester så allt tydliggörs hur just din kropp mår. Som stressreduktion kan jag varmt rek http://www.brainsync.com. Provlyssna, köp mp3 filer, ladda ner till din smartphone, lyssna ofta.

  3. Modesty

    Undrar om någon tittat närmare hur kvinnor påverkas av ketogen kost, gissar att man får bättre hormon balans.
    Synd att Mia Lundin skriver att man behöver inta kolhydrater för att hjärnan ska fungera, hjärnan behöver en lite mängd glukos, men man behöver inte inta kolhydrater för att åtstadkomma detta.

    1. Hej Modesty, ja Mias inlägg har verkligen orsakat ett ramaskri. Synd, för essensen i det hon vill dela med oss är så oerhört viktigt, även om den kommentaren kring kost inte passade på vår webbplats. Alla som äter lågkolhydrat kost är inte sockerberoende eller motsv. Själv äter jag så sedan 2005, tål enstaka - av mig själv beslutade - sockerövertramp eller nån frukt betydligt bättre än mjöl, så det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater också. Vissa kvinnor är väldigt känsliga för en för låg nivå på kolhydrater i perioder, kan göra dem deprimerade (serotonin nivån kan rasa), så det ligger något i vad Mia skriver, även om vi på krg.se håller en strikt linje i våra rekommendationer. Särskilt de som haft obalanser och övervikt under många år kan ibland behöva trappa ner kolhydraterna försiktigare med hänvisning till serotoninet, men vi är alla individer. De värsta snabba tar man naturligtvis bort direkt (godis, juice, glass, snacks etc). Jag ref till egna klientfall. Men det är en annan diskussion.

      Vad gäller hormonbalans och ketogen kost, kan jag i skrivande stund mest gå till mig själv. Om man utsätter sig för stress och sömnbrist, då räcker inte ketogen kost. Stressen är vår tids värsta sjukdom, det förstör precis allt i kroppen och i våra relationer. Men troligen skulle det varit betydligt värre för dem som inte äter ketogen kost och stressar och sover för lite. Tyvärr har vi ingen forskning på det men ämnet är tilltalande. Återkom om 5-10 år så har jag tillräckligt med egen klientstatistik :-). Har ännu inte läst på tillräckligt om naturfolken och hur de har det med ev klimakteriebesvär. Tror att de kan lida av stor överlevnads stress när det blir ont om mat, men de har inte vårt "dagliga" påslag.

      1. Modesty

        Läste nyligen Mastering Leptin och även om jag fann boken upprepande och lite "preach-teacher" och önskade att den var mer vetenskaplig, fanns det några bra förslag som t.ex att inte äta efter kvällsmål och undvika äta mellan måltider. Det fanns dessutom en hel del tips på kosttillskott som man kan ta under en kortare period för att få tillbaka balansen i/mellan hormonerna och det obalansen skapat. För att öka serotonin kan man ju prova att ta 5-HTP. Det skönaste med att vara ordentligt i ketos är den energi man känner, nästan lite rastlös.

  4. Yvonne

    Var hos massören igår, hon känner till mina problem med binjurar och sköldkörteln och berättade att hon hört talas om Progesteron som salva, som skulle kunna fungera bra för både övergångsbesvär, håravfall, svettningar, riklig mens m.m. Står om den på hormoni.se men finns att köpa här: http://www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall?gclid=CJDW5afj77QCFcl8cAodhm4A8g om någon skulle vara intresserad av att prova.

    1. Hej Yvonne, bioidentisk progesteronkräm kan köpas där du beskriver, via mig och vissa andra kostrådgivare samt i webbshopen på http://www.mialundin.se. Alla håller hög kvalitet, har bara olika märken. Man kan prova själv om man har sådana besvär som du har, återkopplingen om det fungerar kommer inom några dygn. Du använder krämen dag 14-28 i menscykeln. Biverkningar om du får för mycket är att du blir slö och trött, men enligt Mia Lundin inte farligt vad forskningen hittills känner till. Östrogen ska man dock vara betydligt försiktigare med. Det är det hormoner och det är kraftfulla saker, så för att vara på säkra sidan kostar man på sig ett salivtest (man mäter 4 ggr under 1 dygn) och kolla upp sina östrogen- och progesteron nivåer. Blodtest visar bara värden på hormoner som INTE används i kroppen vid provtagningstillfället (ur plasman), inte lika tillförlitligt. Sen kan man även jobba med att fylla på sin "serotonintratt" som snabbt töms när man stressar. Det gör man med olika tillskott av aminosyror (proteinmolekyler). Även dessa finns att köpa på Mias hemsida, men du bör tala med en kostrådgivare innan och gå igenom symtomspåraren som finns i Mias bok eller via mig.

          1. Modesty

            Jag undrar om det är skillnad i biverkningar när man jämför de olika östrogen - östridiol (estriol), östriol och östron. Läst någonstans att det är mindre biverkningar med östriol.

            1. Hej Modesty, jag har rådfrågat Therese Renåker som är duktig på detta. Så här svarar hon:

              Östron är det minst ”verksamma” av de tre östrogenerna. Det produceras i äggstockarna men också i fett- och muskelvävnad. Därför är det just östron man kan mäta hos kvinnor i/efter klimakteriet. Östron fungerar också som en reservoar för östradiol eftersom det genom vissa enzymatiska processer kan konverteras till östradiol.

              Östradiol är det östrogen som har störst påverkan på våra hjärnor och vårt humör, men också på andra organ och inte minst skelettet. Det har en tio gånger högre verkan än östron och åttio gånger kraftigare verkan än östriol, enligt vissa uppgifter. Östradiolet sjunker drastiskt i (för-)klimakteriet. Både östron och östradiol har en cancerogen risk om det är obalanserat och inte ”tvättas ur” kroppen som det ska.

              Östriol är det dominerande östrogenet vid graviditet. Det är korttidsverkande men har stor betydelse för i synnerhet slemhinnorna i underlivet. En brist leder till torra slemhinnor (vilket också kan orsakas av östrogendominans och progesteronbrist märk väl!). Östriol verkar vara balanserande gentemot östron/östradiol och en balans dem emellan är viktig.

              Återigen tyder allt med andra ord på att målet är att upprätthålla balans! Balans mellan de olika östrogenerna, balans mellan östrogen och progesteron.

Kommentera