En bra målbild hjälper dig hela vägen

Om du har bestämt dig för att det är dags att sluta med en gammal vana och sätta ett nytt mål, vinner du mycket på att börja med att fundera ut en bra målbild. Genom att lägga ned lite möda, redan vid formulerandet av ditt mål hjälper du dig själv att bli laddad med positiva förväntningar.

Ordet måste är ett ord jag önskar att vi kunde stryka ur ordlistan, för det skapar prestationsångest, krav och stress. Byt ut ordet måste mot vill eller kan. ”Jag vill bli rökfri” eller ”Jag kan bli smal” Då skapar du förtroende för din egen förmåga att lyckas.

Hjärnan tänker många gånger i bilder och missar oftast ordet inte. Säg till ett litet barn “Du får inte leka med tändstickorna” Vad tänker det lilla barnet då? “Åh, kan man leka med tändstickorna?!” Så om ordet inte slinker in i ditt mål, får målbilden inte samma styrka. “Mitt mål är att komma i nya sommarklänningen” låter mer kraftfullt än “Mitt mål är att inte vara överviktig”. Märker du skillnaden?

Din positiva målbild är din kompass, som håller kursen åt dig.

Min resa – mitt mål!

Tänk på att målet ska vara ditt. Du mår bäst av att känna att det är något som du själv vill. Inte gå ned i vikt för att din mamma tror att du skulle må bra av det, bli slank för att sambon vill det eller springa tjejmilen för att det skulle imponera på väninnorna. Det är ur din egen vilja du kommer att hitta motivationen och drivkraften i stunder då det känns motigt.

Med hjälp av en motivationslista kommer du att lätt hitta tillbaka till glädjen att uppnå din önskan. Sätt upp listan på kylskåpet eller lägga den vid nattduksbordet för att ofta kunna påminna sig om hur härligt det ska bli att ha nått dit.

Ta fram en anteckningsbok och skriv ned alla fördelar du kan komma på med att ha nått ditt mål. Tänk efter. Hur kommer det att kännas? Hur kommer du att må? Vad kommer du att tycka om dig själv? Bredvid skriver du ned nackdelarna med att nå ditt mål. Visst finns det nackdelar – det är bland annat dessa som har lagt krokben för dina tidigare försök.

Exempel: Mål: Att uppnå min hälsovikt

Fördelar med att nå mitt mål Nackdelar med att nå mitt mål
Att få bättre hälsa
Att orka mer
Jag får större självkänsla
Kan gå på fest utan att känna mig tjock
Jag kan börja rida igen 
Jag kan inte äta vad jag vill
Rädd för att gå upp igen
Dyrt att köpa ny garderob
Om jag inte kan tröstäta – vad ska jag göra i stället?

 

Nu är det dags att ta reda på hur det skulle kännas om du inte strävade efter att nå ditt mål. Om du stannar kvar där du står idag. Du gör på samma sätt och skriver ned fördelar och nackdelar med att inte ta itu med ditt mål. Exempel:

Fördelar med att inte ta itu med mitt mål Nackdelar med att inte ta itu med mitt mål
Jag kan njuta av att äta allt
Slipper vara rädd för att misslyckas
Skönt att slippa förändringar
Fortsatt dålig hälsa, värkande leder.
Kanske fortsätter att gå upp i vikt
Dålig självkänsla
Rädd för vad andra ska tycka

Det du har gjort nu är att undersöka din egen drivkraft, din motivation. Denna lista kommer du att ha stor nytta av när allting känns en smula motigt. Läs den ofta!

Imorgon kommer vi att fundera kring varför det är så viktigt att känna självempati när man strävar mot ett mål

Du kan även läsa mer i boken Helhetsmetoden av Maria Helander och Cathrien Schück

Print Friendly

One thought on “En bra målbild hjälper dig hela vägen

Kommentera