Du kan inte misslyckas!

Vi fortsätter vår resa mot att ändra ett gammalt mönster och hålla vårt nyårslöfte. Vår inre kritiker har en förmåga att sätta upp höga mål. Det är märkligt vad mycket vi ska hinna, hur ofta vi ska träna, hur mycket vi ska gå ned på en vecka eller hur duktiga vi ska bli när vi sätter våra mål. Det är sällan jag möter människor i mitt arbete som beteendevetare som sätter för låga mål och jag behöver uppmuntra att höja ribban. Istället är det tvärt om – vi sätter för höga mål och är för stränga mot oss själva.

När vi har det höga målet där högst upp på bergstoppen så säger vi till oss själva “Om jag bara är disciplinerad nog så jäklar vad jag kommer att klättra!” Så börjar vi klättra i en snabb takt hela första veckan, tills vi vecka två måste sätta oss ned på en avsats och torka svetten ur pannan. Då tittar vi upp på toppen igen och inser att målet fortfarande är lika långt borta och att berget är lika högt och brant. Så vi ger upp. Men samtidigt som vi gör det, ser vi till att ge oss själva en rejäl spark i sidan för att vi var så odisciplinerade som inte orkade klättra hela vägen.

Då min vän, är det dags att bli lite självempatisk och istället för att sätta så höga krav på dig själv – försök att ta reda på vad det är som motiverar dig. Vad kan hjälpa dig att klättra? Behöver du skriva en lång lista med viktiga skäl till varför du ska klättra hela vägen – en lista som du hela tiden kan återgå till när du behöver inspiration? Behöver du delmål, en coach eller belöningar på vägen?

Faktum är att det inte handlar om att du är en odisciplinerad människa när du inte kan nå ditt mål – utan att du är människa – kort och gott. Nu finns det forskning som visar att om vi sätter för höga mål, blir vi paralyserade. Hjärnscanning har visat att amygdala, den
delen av hjärnan som gör att vi responderar rädsla och hot, “kidnappar” resurser från andra beslutsfattande och kreativt tänkande delar av din hjärna, när du har ett för stort mål framför dig. Men att dela upp målet i mindre delmål, gör att du kan tänka mer kreativt hur du ska uppnå dina mål och känna en större motivation. ”Breaking a big goal into smaller, more achievable goals prevents the fear part of your brain from hijacking your thinking cap and gives you victories” professor Shawn Achor.

Lär dig att bli självempatisk genom att se till det faktum att även du är människa och behöver motivation och realistiska delmål för att nå dit du vill komma.

disciplin-1024x682

Sluta att misslyckas!

Ett steg framåt, två steg tillbaka. Ibland känns det inte som om man går framåt i livet, utan utför någon slags dans. Du strävar mot ett mål – men vägen känns aldrig rak, eller hur?

Det stämmer att vägen aldrig är rak och att vi stöter på motgångar. Men en sak är viktig att komma ihåg och det är att ingen kan ta ifrån dig det du har lärt dig. Livet går inte baklänges, utan det går stadigt framåt – precis som du. Av dina misstag och motgångar har du lärt dig en hel del som ingen någonsin kan ta ifrån dig. Den kunskapen är värdefull i din verktygslåda, för att du ska veta hur du ska göra eller inte göra nästa gång du stöter på samma hinder. Och även om en motgång bara känns förbannat hopplös och onödig, så är det ingen som har bestulit dig på det du har lärt dig. Även en motgång är ett steg i rätt riktning.

Låter det tokigt? Men tänk efter. Du kan ha blivit bestulen på dina drömmar, föremålet för din kärlek, din hälsa och din glädje under livets gång. Vad gjorde det med dig? Så småningom valde du en annan väg, fick tillbaka styrkan i dina steg eller kände hoppet komma tillbaka. Din nya kunskap gjorde dig lite starkare eller klokare. Och om du tacksamt tog emot det och valde att använda den kunskapen på rätt sätt, blev du lite kunskapsrikare.

Även om du sitter du här vid vägkanten någon helt annanstans än du planerade från början och vet inte hur du ska hitta rätt väg igen. Just nu kanske du känner dig så arg eller ledsen att du inte ens vet hur du hittar tillbaka till starten.

Men vet du vad? Det är helt i sin ordning. Du behöver bara hämta andan en stund, sitt kvar ett litet tag till. Och när du andas lugnt igen, så blunda och lyssna. Lyssna på ditt hjärta som dunkar. Hör vad det viskar till dig. Det vet vilken väg du ska gå för att hitta rätt. Var klok och modig och följ dit ditt hjärta leder dig. Du har inte tagit fel väg. Du har absolut inte misslyckats. Du har lärt dig lite mer om dig själv och hur du ska undvika samma fallgrop nästa gång.

baklänges-1024x682

Imorgon får du en effektiv redskap i ditt arbete att hålla ditt nyårslöfte – STOP-metoden

Print Friendly

One thought on “Du kan inte misslyckas!

Kommentera