Det viktiga är att nå ut

När jag utbildade mig till Kostrådgivare så gjorde jag det för att jag är superintresserad av kost och hälsa och eftersom jag har fått mitt liv tillbaka genom att äta LCHF. Min resa kan ni läsa om på min Ultimatblogg och här på Kostrådgivarna.se under mina inlägg. När jag nu arbetar som Kostrådgivare så är mitt mål att människor skall må bra genom att sprida informationen om hur man gör. Hade de som åt LCHF inte spridit budskapet utan hållit inne med det så hade aldrig jag blivit frisk och kunnat hjälpa andra. Det viktiga är alltså att nå ut till folk. Det är nu jag blir lite orolig.

I en insändare i senaste LCHF-magasinet är det en dam som kritiserar populärkulturen och kvällstidningarnas LCHF-bilagor som pengaindrivare och att de enbart vill tjäna pengar på LCHF. Visst vill de tjäna pengar men det betyder inte att allt som står i tidningen är skräp för det. I Kostdoktorns kommentarsfält så står det ofta att Andreas inte skall "sälja" sig till kvällspressen för det är oseriöst. Va? Är det inte bra att andra blir upplysta? Vad är det som är oseriöst med Andreas texter i Aftonbladet och Expressen? Det är han som har skrivit dem, precis som han skriver sina inlägg i bloggen. Det viktiga är att nå ut till den breda massan. Vill man ha ensamrätt på LCHF så är man inte speciellt empatiskt lagd. Jag hoppas verkligen att Andreas och andra tyngre namn i LCHF-Sverige fortsätter att synas i kvällspressen så att budskapet fortsätter att spridas. Allt annat vore ett bakslag.

Just nu så är jag Aftonbladets LCHF-expert i bilagan "Laga LCHF" som finns ute i butik nu. Jag är mycket väl medveten om att Aftonbladet vill sälja lösnummer och att rubriker som "turbotappa vikt" osv säljer vilket en del kan anse vara oseriöst. Jag sätter inte de rubrikerna själv men jag förstår varför de måste sätta dem. Köper man bilagan och läser det som står i den så finner man mina värderingar där. Jag har fått fin respons på texterna och många som säger att de skall prova LCHF efter att ha läst. Jag tycker att det är fantastiskt. Jag har också fått fin respons på min proffsblogg Bloggkommentatorerna.se av folk som har börjat med LCHF genom inspiration av mig. Även det genom en populärkulturell institution. Det är bara positivt.

Börjar man med LCHF och märker hur bra man mår av det så fortsätter man oftast. Man blir mer och mer intresserad och kanske även börjar köpa annan litteratur och det mer oglammiga och torra men faktaspäckade LCHF-magasinet och annan tyngre litteratur om ämnet. Populärkulturen är en inkörsport till den mer tyngre litteraturen och det gäller både den vanliga litteraturen och den om LCHF. Jag tror faktiskt att LCHF-magasinet lever kvar för att LCHF har blivit stort och spridits med kvällstidningar och att människor i allmänhet har blivit intresserade av kosten och av mer fakta om ämnet. Vad händer om det upphör?

Jag är orolig när populärkulturen förkastas för det betyder att det bästa sättet att sprida ett budskap inskränks och det i sin tur är inte bra för folkhälsan vilket är den som jag brinner för att förbättra i mitt arbete som Kostrådgivare.

I mars startar jag en kurs i Lågkolhydratskost/LCHF. Läs mer om den här.

Ät Ultimat!

Print Friendly

Postad i Debatt, Reflektioner den av .
Anna-Maria Johansson

Om Anna-Maria Johansson

Anna-Maria Johansson bor i Kungsbacka och är en före detta elitidrottare/ledare inom konståkning, utbildad pedagog och Lic. Kostrådgivare inom lågkolhydratskost. Hon är tack vare lågkolhydratskosten numera en nykter socker- och brödberoende som brinner för människors rätt till en bättre hälsa som hon är övertygad om finns inom ramen för lågkolhydratskost. Hon driver kostrådgivningsföretaget Ultimat med inrikting mot både privatpersoner och företag genom rådgivning, kurser, föreläsningar och hälsodagar/event. Ät Ultimat!

2 thoughts on “Det viktiga är att nå ut

Kommentera