Må bra och vara lycklig

happyNu en bit in på det nya året är det många av oss som vill göra olika förändringar i sina liv. En del vill börja röra på sig mera och några andra vill spendera mer tid med sina nära och kära.

Men det finns en sak som jag tror vi alla vill och det är att må bra och vara lyckliga. Tänk om det egentligen är slutmålet av allt vi gör... och då kommer ju frågan hur skapar vi ett liv med mera skratt, glädje,humor, kärlek, värme,gemenskap. Kanske är det något vi behöver börja med, eller kanske så är det något vi behöver sluta med?

Dessa två enkla frågor är bra, tycker jag, för det är ju först genom handling som det sker någon förändring, man kan liksom inte läsa sig till kondition - vilket ju annars skulle vara skönt.? En stor del av vårt mående styrs ju självklart av vilken föda vi äter, LCHF är en lysande kosthållning för att skapa ett tillstånd av energi, stärkt immunförsvar, tanke, skärpa, psykiskt och fysiskt välmående.  Ja, listan kan göras lång och jag är inte den som skall skriva den, för det är det många här som redan gör det fantastiskt bra. Sömn är en annan bit som självklart också spelar in i hur vi kommer att må, samt prestera under dagen. Och självklart även att vi rör på oss är en faktor till att må bra det är säkert något vi alla vet om.

Jag tänker dock inrikta mig på det mentala området, hur du med hjälp av att träna upp hur du tänker, alltså lära dig ta kontroll över dina mentala processer tankar bilder och känslor. Jag tänker ta upp tre stycken områden som jag tycker är viktiga och som vi alla kan börja jobba med.

Nr 1: Fokus

Vad många av oss glömmer  är att det faktiskt är vi själva som bestämmer till stor del var vi väljer att lägga vår mentala fokus, alltså vad du väljer att titta och lägga energi på. Att medvetandegöra för dig själv var du lägger ditt fokus är direkt avgörande för hur du senare under dagen kommer må och fungera. Ett enkelt exempel skulle kunna vara att du kommer in på en fest och tittar bort i det högra hörnet, där står det några personer och grälar och är allt mer otrevliga. Men vänder du blicken bort i det vänstra hörnet så kanske du ser några som står och skrattar och har kul. Ja, då kommer du ju påverkas av på ett mera positivt sätt. Ge dig själv till  uppgift att under en hel vecka lägga all din energi på att leta efter möjligheter, i stället för problem, att se det härliga i din livskamrat eller vänner. Ställ frågan till dig själv innan du somnar : Vad har jag gjort idag som var kul, bra, spännande? Då kommer du somna in i ett positivt tillstånd, mycket handlar om din attityd och inställning till saker.

Imorgon ska jag prata om din inställning och attityd.

Print Friendly

5 thoughts on “Må bra och vara lycklig

  1. Hej Kaj, kul att läsa ditt inlägg, ljuv musik i mina coachöron. Jag har beslutat fokusera på glädje 2013. Aktivt göra saker som gör mig glad och lycklig och fokusera mindre på det som är trist, tråkigt och inte är ok för min kropp. Även om jag levt rätt sunt under många år, så kan mycket mer göras. Nu har det gått 3 veckor av 2013 och det känns redan lättsammare faktiskt. Har t.o.m. börjat gilla min långa resväg till jobbet (nåja, åtminstone ganska ofta) för jag har hittat meditation till mobilen som jag lyssnar på och då kan jag bara sitta och blunda och ha det mysigt medan jag reser. Bilen kan man ändå inte ta, det är för mycket köer.

  2. Anna Hoffert

    Underbart inlägg Kaj! Du är lika klok som vanligt och Du får mig alltid att tänka till och stanna till i vardagen och göra varje dag till en glädjefylld dag! TACK för att Du delar med Dig av Din positiva härliga inställning! Varma hälsningar Anna

  3. Inge

    Om livskamraten i ditt exempel lämnar förhållandet och vännerna vänder ryggen till hur får man då energi till att lägga det mentala fokuset på en hög nivå? Hur bearbetar man förtvivlan i livsavgörande händelser?

    1. Guest05

      Hej Inge! Mycket bra fråga och för mig omöjlig att svara på utan att veta mera ingående i vad som har hänt. Jag känner dock att det lutar mera åt att sorgprocessen skall få ha sin gång att bli lämnad gör väldigt ont och det är inget som man skall undertrycka men olika mentala tekniker utan det måste bearbetas på andra sätt. Fastnar man i en sorgbearbetning så finns det hjälp att få så man kan komma vidare.
      Ha en härlig vecka Inge vänliga hälsningar /Kaj

Kommentera