Periodisk fasta

ColtingJag läste ett blogginlägg på Jonas Coltings blogg. Om någon inte vet vem Jonas är så är han alltså i världstoppen i triathlon och han äter en kolhydratreducerad kost. Han är också tämligen stridbar och skriver gärna debattartiklar.

I aktuellt blogginlägg skrev han om periodisk fasta. Jag tror det är något som kan vara på kommande. Någon har sagt att vi blivit ett ”betande” folk. Det finns böcker om ”tretimmarsdieten” och det farligaste som finns verkar vara att få ett sjunkande blodsocker. Därför tillråds vi av dietister att hela tiden hålla uppe det höga blodsockret genom mellanmål.

Jag tror inte att människan har levt på detta betande sätt under dess utveckling. Vi har inte varit dummare än att vi ätit de fetaste och mest energirika bitarna på bytesdjuren eller på de djur vi jagade bort rovdjuren från när vi var asätare. Alla som jagat och fiskat vet att det är upp och ned. Vet inte hur många gånger jag kommit hem tomhänt från en fisketur. Hade jag varit beroende av denna fisk hade jag i så fall fått praktisera det som idag kallas periodisk fasta. Då kallades det ”jävla otur”. Hur som helst är det intressant att grunna på huruvida vi klarar sådan kort fasta utan att ta skada.

Jag tror definitivt vi klarar sådant. Jag tror det är naturligt att vara utan mat emellanåt. Det var först i och med jordbrukets införande som vi kunde börja ”beta” men slog skörden fel var det inte periodisk fasta vi pratar om utan gammal hederlig svält och sådan är förstås inte bra och det verkar inte vara något människan verkar ha lyckats att anpassa sig till. Vi kan inte gå i dvala vilket annars skulle ha varit praktiskt.

Periodisk fasta kan vara väldigt odramatiskt. För min egen del gäller att jag sedan många år rationaliserat bort lunchen. Enda gångerna jag äter lunch är när jag är med andra och det krävs av sociala eller affärsmässiga skäl. Annars klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Jag har sedan några dagar tillbaka provat att köra periodisk fasta genom att hoppa över frukosten. Det leder till att jag äter en gång per dygn och det blir då middagen på kvällen.

Det är ett kul experiment att se hur man mår och jag måste  säga att det gått alldeles utmärkt. Den ketos jag jobbat upp under natten och morgonen blir väl i och för sig avbruten av ”morgonfenomenet” – alltså att kroppen pytsar ut lite socker för att man ska komma igång - men annars tuffar ketosen på fram till middagen framåt kvällningen.

När det varit middagsdags har jag varit mer inspirerad än annars och lagt ned mer omsorg på tillagningen än annars. Jag har varit hungrig och ätit lite mer än annars vid middagstid men det är inga stora extramängder. Jag har också varit på gymmet och det gick alldeles utmärkt förstås.

Nu har jag kört den här modellen några dagar i sträck men det är ju inget man måste göra. Kanske prova en gång i veckan eller så. Är det fler än jag här som praktiserar eller har testat denna modell?

Print Friendly

13 thoughts on “Periodisk fasta

  1. Susanne

    Hej!
    Jag har, sedan ett par månader tillbaka, druckit Bulletkaffe för och eftermiddag och ätit endast på kvällen. Från början gjorde jag det för att kläderna skulle sitta bra inför en partykväll men upptäckte att jag inte alls upplevde det som jobbigt, tvärtom, så jag har fortsatt med detta under vardagarna. På helgerna äter hela familjen brunch och kvällsmat. Är dock lite fundersam om jag får i mig tillräckligt med vitaminer och mineraler, vad tror ni? Middagen jag äter är bra sammansatt utifrån LCHF-tänk och så brukar jag ta en näve blandade nötter till "efterrätt". Helgerna unnar jag mig ofta någon LCHF-efterrätt, suget som eventuellt uppstår försvinner snabbt med måndagens "bulletkaffekur".

  2. Jag åt efter periodisk fasta i somras och mådde kanon! Bättre än någonsin. Jag upplevde en mer harmonisk och balanserad känsla i kroppen. Orken var på topp och sötsuget helt väck. Sen fick jag för mig en helg att äta frukost och hungern återinfann sig och jag orkade inte stå emot. Nu har jag sedan två dagar tillbaka gett mig på fastan igen och idag upplever jag en härlig känsla i kroppen igen. Jag fortsätter ett tag till. Igår tränade jag och hade mer ork än vad jag räknat med. Jag orkade också tyngre än innan. Om det beror på fastan eller dygnsformen låter jag vara osagt. Härligt var det i alla fall 🙂

  3. Jag har ätit enligt periodisk fasta 16/8 i snart ett år och för mig har det hjälpt mig aptitreglera. Ju oftare jag äter ju glupskare blir jag. Efter att ha läst att studier visar att leptinet ökar främst hos kvinnor under fasta så förstår jag, det ger mig alltså större mättnad och jag blir mindre glupsk.

  4. Jag gav mig på fastan igen förra måndagen och redan första dagen kände jag mig så mycket mättare och nöjdare. Men i söndags åt jag frukost med familjen och gick småhungrig hela dagen. Jag blev som aldrig nöjd. Och nu har det fortsatt så. Och den känsla jag hade på gymmet förra veckan är inte lika bra den här veckan.
    Försöker hålla fastan, men blir fortfarande inte nöjd. Men jag ska försöka hålla ut, och hitta den där aptitregleringen igen. Det är synd egentligen, för frukost är egentligen mitt favoritmål på hela dagen! 🙂

  5. dufva

    Jag tror det är variationen mellan fasta och ätande som verkligen triggar kroppen till nya stordåd

    Därför blir det bättre att lägga in vissa dagar med fasta och äta "normalt" de övriga

    Då nyttjar kroppen näringsämnena i maten på ett mycket bättre sätt tex avseende proteinsyntesen
    Jag har tex upplevt fina förbättringar på gymet senaste tiden

    Som LE säger är det heller inga problem att träna efter 16-20 timmars fastande 🙂

    Snacka om att dessa förespråkare för den "betande" livsstilen slagit blå dunster i ögonen på oss 🙂

  6. Jag har ännu inte testat den perodiska fastan, men funderar mycket kring det här. Visst är det väl viktigt att man har ätit LCHF en längre tid, har ett normalt ätbeteende och känner sin kropp väl om man ska leva med fastan...? En "talriksmodellare" kan väl inte hoppa direkt in i en LCHF med periodisk fasta?!?!

  7. mats

    Så otroligt härlig sida med bra artikel och fina kommentarer. Det händer mkt nu. Vi går en ljus framtid till mötes när så många vaknat och förstått att nyckel ligger i evolutionen och inte kostföretagen läkemedelsindustrin etc.
    Har upptäckt pf/ if sedan ett år. Precis som ovanstående 16/8 först. Sen provat lite längre med sköna resultat. Kroppen får konsentrera sig på annat än bryta ned mat. T ex reparationer.
    Någon dag i veckan kan göra skillnad för många. Idag finns milsvida bra texter om fasta både på engelska och svenska. Leangains marksdailyapple eatstopeat fatburningman primalscientista.com 😉 mercola 4health mf mf. Gamla dogmer tynar bort till miljardmarknadens förtret.

  8. Jag, såg av en slump ett tv-program måndag 25/3 på SVT2 om fasta och dess eventuella positiva påverkan av våra kroppar, minska riskerna med olika sjukdomar och förbättra provresultat av blodfetter, blodsocker mm.
    Jag blev superpeppad på just periodisk fasta, har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare, trots att jag läser allt jag kommer över om bättre kosthållning.
    Om jag tänker tillbaka på mina ungdomsår, då jag aldrig var hungrig på morgnarna, jag hoppade alltså över frukosten, drack bara en kopp te innan skolan. Under förmiddagen drack jag vatten för att sedan äta min första måltid vid skollunchen. Eftersom jag bodde två och en halv mil från skolan och åkte buss till och från fick vi ett enkelt mellanmål på eftermiddagarna som jag gav bort till killarna som var superhungriga. Så min nästa måltid blev middagen tillsammans med familjen, vid fem tiden. Sen åt vi alltid kvällsmål, det kunde vara en tallrik gröt, en äggmacka eller hemgjord långfil med en näve havregryn, vid åttasnåret. Jag åt få men rätt stora måltider och jag minns att jag tyckte att allt var så himla gott. På helgerna åt jag dock frukost, men aldrig och sällan lunch.
    Jag rörde på mig hela tiden, hoppade hopprep, rockade med rockring, hoppade hage, sprang, gick eller cyklade överallt, det var ju ingen som skjutsade runt en dit man skulle. Och jag var väldigt smal, vägde runt 50 kg och 169 cm lång.

    Jag är född på 50-talet och jag minns så väl när hamburgare, pommes och pizza dök upp i matbilden. Man tyckte att det var så exotiskt och gott. EN bit av Usa och Italien. Särskilt för oss som växte upp i Norrbotten.
    Idag tycker jag helt annorlunda.

    Men nu ska jag prova på periodisk fasta, jag tror att jag ska köra 2/5, två fastedagar och fem vanliga, till och börja med, får se hur jag mår då.
    Sen kanske jag går över till 16/8, och hoppar över frukosten och äter mitt första mål kl 12.

  9. Monica

    Jag tycker det är jätteintressant att läsa alla dessa kommentarer. Jag hade själv aldrig hört talas om PF förrän jag började med LCHF. I början av ätandet med LCHF gick jag ner 2 kg och det verkade fungera bra.Jag blev mycket bättre också i min mage, som har varit ett stort problem. Men snart stod jag still på vågen fast jag åt strikt. Då var det någon som föreslog att jag skulle köra PF och då hände det saker. Jag har nu gått ner 4 kg och har bara ca 2 kg kvar till min idealvikt. Det är inga problem att hoppa över frukosten. Jag brukar köra 2/5 och tycker det är lagom. För övrigt mår kroppen bra och min värk är mycket bättre.

Kommentera