Tänker du hålla ditt nyårslöfte i år?

Har du gett dig själv något nyårslöfte i år? Att du ska ändra en gammal irriterande vana och skapa ett nytt sundare beteende? Men hur kommer det sig att det är så svårt att ändra på något man gjort i alla år och försöka nå ett efterlängtat mål? Du vet ju vad som är bra för dig och trots det misslyckas du gång på gång. Vare sig det handlar om att sluta äta godis, börja motionera, fimpa för gott eller stressa mindre.

Maria Helander heter jag och jag arbetar som beteendevetare och samtalsterapeut. Varje dag möter jag med människor i grupp eller enskilt som vill ha hjälp att ändra en gammal vana som lägger krokben för deras hälsa eller viktnedgång. Följ med mig denna årets första vecka på Kostrådgivarna, för att få goda råd om hur du ska gå tillväga för att  lyckas denna gång.

Superduktig eller supersugen?
Känns det ibland som om du består du av två personer? En sida av dig som är förnuftig och superduktig, som sätter upp bra mål och gör sunda val i livet. Och en annan sida av dig som vill njuta i stunden och ligger kvar i sängen i stället för att ta en powerwalk på morgonen eller vräker i sig lördagsgodiset redan på torsdagen. Den förnuftiga du äter en bit mörk choklad och lägger undan resten av kakan i skåpet. Supersugna du letar fram kakan tre timmar senare och tröstar dig själv med att du kan börja banta imorgon.

Hjärnans belöningssystem
Hjärna har ett finurligt belöningssystem, som tusentals år av evolution har skapat för att vi ska sträva efter mat för vår överlevnad. När du når dit du vill, får kroppen en dusch av belöningshormon som ger dig en behaglig känsla. Socker, nikotin, koffein, alkohol och dylikt kan på en kemisk väg skapa samma välbehag. Därför är det så svårt att ge upp dessa små älsklingar, inte bara för att det är gott eller trevligt – utanför därför att vi längtar efter belöningen.

Ibland är vi helt uppslukade av vårt behov av belöningar, särskilt i perioder av stress eller obehag, vilket beror på att belöningssystemet känns ångestbefriande. Vad som är viktigt att komma ihåg är att vi på sikt mår mycket bra av att sträva efter vår belöning. Att ha ett långsiktigt mål även om det känns obehagligt nu, gör att upplevelsen av lycka känns mycket bättre på sikt.

Investera i tre månader
Det är skönt att veta att förmågan att vänta på en belöning går att lära sig. Vill du ändra en dålig vana eller införa en ny bättre - kom ihåg att det tar runt tre månader att ändra ett beteende. Säg till dig själv: klarar jag att avstå under denna tid har jag skapat mig en ny vana.

När belöningssugna du skriker efter tillfredsställelse, kom ihåg att suget eller längtan bara varar en kort stund. Pröva att stanna upp och iaktta hur du känner dig. Var kvar i tanken och känslan. Sätt på dig vetenskapshatten och pröva hur länge du kan hålla ut.

Belöningen i framtiden är mycket större, än den du upplever just nu. Dessutom så får du ju något att se fram emot. Det är härligt!

super

Imorgon kommer jag att berätta om hur du sätter upp mål utifrån din egen personlighetstyp.

Du kan även läsa mer i boken Helhetsmetoden av Maria Helander och Cathrine Schück

Print Friendly

2 thoughts on “Tänker du hålla ditt nyårslöfte i år?

Kommentera