Mumsig mandelmassa

Dags att börja fundera på julgodiset kanske? Att kunna göra några läckerheter att njuta på julafton tycker jag är trevligt. Nu för tiden gör jag inte så mycket, eftersom jag inte vill ha skåpen fulla flera dagar efter jul. Ja, egentligen skulle det väl ibland även ha räckt flera dagar efter nyår eller trettonhelgen så ni förstår problemet. Lite, lite är det bästa.

Mandel är mums och så även nötter i alla former. I dag blandade jag till mandelmassan som jag tyckte var lagom söt. Den bestod av 2 dl mandelmjöl och 1 msk socker. Du väljer själv om du vill ha vanligt socker eller något annat, t.ex. sukrin eller steviasocker. Jag använder vanligt socker eftersom jag tycker det var så lite. Till och med min 11-åriga dotter höll med om att det var tillräckligt sött. Och då innehåller ofta "vanlig" mandelmassa 40–50 % socker! Förutom lite socker så hade jag i 4 msk äggvita. Mixade det i min lilla mixer som har en kniv i botten. Mandeln hade jag för övrigt malt själv, med skalet på. Men det går lika bra att använda köpt. Den brukar vara ljusare eftersom skalet inte är med.

Sedan får den stå ett tag i kylen så blir det lättare att forma kulor. Dessa doppar jag i smält mörk choklad. Funderar på att smaksätta lite av mandelmassan med någon sprit, rom kanske? Kulorna på bilden gjorde jag för några år sedan (så de är uppätna för länge sedan) och jag tror att de även innehöll lite torkade fikon. Är du inte superkänslig för sådant kan du naturligtvis blanda i även det, men det är inte strikt LCHF precis.

Det går lätt om man fiskar upp kulorna med en gaffel och sedan lägger dem på ett smörgåspapper.

Låt stå svalt och lägg dem sedan i en vacker skål eller ask. Vackert att ge bort!

Print Friendly

Postad i Godis, Jul & Påsk den av .

Om Klara Desser

Kostrådgivare men också välkänd och omtyckt kokboksförfattare med nu hela 13 titlar bakom sig. Från början grafisk formgivare, en utbildning som tillsammans med ett stort intresse för matlagning och hälsa resulterade i en karriär som kokboksförfattare. Äkta maken Hans Desser tar de aptitretande fotografierna och det mesta av jobbet med kokböckerna försiggår i parets kök i Svedala utanför Malmö. Gör regelbundet recept till Expressens LCHF-bilaga och planerar för kommande böcker.

11 thoughts on “Mumsig mandelmassa

  1. När det gäller sötning har vi inte tagit någon gemensam ställning officiellt mot det, men som diskussionerna går internt så lutar det åt att det kommer bli så framöver och då kommer vi istället förorda att söta med bär, mörk choklad, honung som sötning vid enstaka lyxiga tillfällen. I januari träffas vi och kommer troligen diskutera detta.

    Klara kommer svara dig om sockret.

  2. Inläggsförfattare

    Jag tittade efter själv eftersom jag blev osäker, och på infosidan står det "När vi rekommenderar kost är det en lågkolhydratkost med naturliga fetter. Vi tycker inte om margariner, produkter med onödiga tillsatser, light-produkter, majs, soja* eller mat med gluten. Vi tänker holistiskt och ser att kosten är en del av en god hälsa men ett gott mående är beroende av många fler delar.". Vi har haft prat om det innan, bl.a. när Birgitta använt kaviar som ju innehåller socker. Då har vi också jämfört med nämnda mörka choklad. Vi ska som Pia skriver ta upp det med de andra i gruppen.
    Själv ogillar jag sötningsmedel, men har inga problem att dela 1 msk socker med 9 andra personer. Jag gillar inte smaken på honung, annars hade det kanske varit ett alternativ för dem som tror på det. Eller utan socker. Eller med lite vaniljpulver.

  3. Det är bra att ni tar upp den frågan! För jag tycker ändå att man ska vara noga vilka recept man publicerar på en sida som många ser upp för och hämtar inspiration til hälsosamt matval (syftar igen på socker)! Och mörk choklad kan man faktiskt diskutera enskilt! Hur är det tillverkat? Hur ät det sötat? Vilka ingredienser har det? Ganska viktiga frågor...
    Tack för era svar!

  4. Jätteviktiga frågor Svetlana Driagina och inte helt givna svara 🙂 Något vi starkt rekommenderar är ju att man lär sig mer om innehållet och lär sig avgöra själv vad man tål. Och faktiskt, ibland kan 1 msk socker vara ok, men det kan förvirra läsarna har vi förstått genom året som gått. Framöver kommer ett inlägg från Anna Hallén om sötning och då kommer nog många förstå att sötning faktiskt är sämre än socker. Även om socker inte är bra! Snårskog!

  5. Markus

    Men hallå, kan inte folk ha lite perspektiv på saker och ting? Är man frisk så klarar man säkerligen 1 msk socker/honung ibland. Vet man att man mår dåligt av socker så får man väl bita i (o)sura äpplet och söta med nåt konstgjort.

    Det är väl upp till var och en som bloggar att välja vad man lägger upp för recept? Om man nu ska tillgodose alla behov så kan man ju ange sötningen i mängd socker, och sedan vilken mängd alternativsötning som behövs för att uppnå samma sötma. Själv kör jag på honung, bär eller frukt. Dadlar är riktigt gott 🙂

    1. Inläggsförfattare

      Håller med dig Markus. Jag är för en större bredd och att vi väljer det som passar oss bäst. Naturligtvis ska vi ha ramar som vi ska hålla oss inom, och jag tror att vi är ganska eniga om var gränserna går. Men vi får som sagt ta upp det på nästa möte och se vad vi kommer fram till.

  6. Jag tycker bättre om att se recept med vanligt socker eller honung än sötningsmedel som jag inte alls gillar. Dessutom så förslog du ju andra sötningar. Lättare att förstå mängden också då man vet hur sött socker normalt är. Jag gillade det för jag visste inte ens om att man kunde göra egen utan här hade det annars blivit vanlig men nu blir det ju bättre så här. Är man inte sockerberoende så kan man klara av det är man beroende så är varken den köpt, denna eller en med sötningsmedel speciellt bra.

Kommentera