Mitt nya liv, via naturlig LCHF och lätt träning

Att äta sig frisk

Ja, hur är det egentligen? Går det att genom en omläggning av kosten äta sig fri från mångåriga besvär med värk och magproblem?

Frågar du mig så är svaret tveklöst ja. Frågar du sjukvården så brukar deras svar ofta vara:  "Nej, du måste ta den och den medicinen livet ut."

Eller: "Du kan inte äta dig slank med LCHF, det är för farligt, du måste göra en Gastric Bypass om du lider av fetma."

Vi är nog väldigt många som lyssnat på de här råden alltför länge. Jag själv åt flera starka mediciner mot smärta som jag aldrig skulle kunna sluta med, men de senaste åren har jag bevisat motsatsen.

Jag är numer fri från värkmedicin, har sällan ont i muskler och leder och min mage fungerar perfekt, helt utan gluten,  socker och annat stärkelserikt. Idag delar jag därför med mig av min historia hur jag lyckats bli bättre i min värk, förhoppningsvis kan den hjälpa fler att hitta vägen till en bättre hälsa.

När jag var 14 kom mina första ryggproblem. Jag blev knuffad baklänges på ett stengolv i skolan. Landade på svanskotan och fick fruktansvärt ont. En kotfraktur och kotkompressioner i ländrygg och bröstrygg konstaterades på röntgen. Den enda hjälp jag fick var värktabletter, Paraflex Comp. Kan inte fatta att de kunde ge sånt till ett barn, men på den tiden kanske man inte visste bättre. Blev med tiden bättre, men inte helt bra. Det skulle jag heller aldrig bli enligt läkaren. Sjukgymnastik var det inte heller tal om då. Men som tur var, var jag väldigt rörlig och tillbringade mycket tid ute i skogen.

När jag fyllt 18 började jag jobba som sjukvårdsbiträde på Mora Lasarett. Ett mycket tungt arbete men det gick rätt bra med ryggen en tid. Fick senare även uppdraget som ryggombud för personalen på avdelningen så jag var extra noga med att lyfta rätt. Men vid 20 började ryggen bli besvärlig igen. Gick då till en ryggspecialist som konstaterade foglossning i bäckenet, enligt honom på grund av p-piller. Var sjukskriven i perioder och fick många manipulationsbehandlingar för att mitt bäcken skulle hamna rätt. Hade även ett höftbälte som skulle hålla allt på plats men som istället gjorde att musklerna försvann. Först några år senare började jag gå hos en naprapat som till slut fick min rygg att bli bättre.

Började strax efter det nästa yrkesutbildning och blev kock. Ännu ett mycket tungt jobb med många lyft, men oj så kul det var att få jobba med mat. Tack vare styrketräning, återkommande besök hos kiropraktor och sjukgymnast och mycket rörelse i jobb och på fritiden klarade jag mig relativt problemfri i nästan 18 år. Då kom nästa smäll...

Under ett arbetspass när jag skulle lasta ut mat ur en cateringbil, kände jag hur det small till i ryggen och jag fick göra resten av passet dubbelvikt. Gick till min kiropraktor som lyckades få mig bättre så jag kunde fortsätta jobba. Men efter några dagar var det lika illa igen. Fortsatte jobba, som den duktiga flicka jag var, men fick byta arbetsuppgifter för att klara det. Det gick i tre månader, sen sa det tvärstopp och jag blev sjukskriven.

Ett år senare fick jag komma till Rygginstitutet i Puerto Banus i Spanien. Där skulle jag träna upp min skadade rygg så jag skulle kunna återgå till arbetet. Det var i alla fall min och Försäkringskassans tanke. En månad skulle jag vara där, träning flera gånger per dag varvades med lektioner om god rygghälsa. Jag fick mer och mer ont men min sjukgymnast drev på. Det gjorde inget att det gjorde ont sa hon, så det var bara att träna vidare. Jag var dessutom kraftigt överviktig så det slet väldigt på kroppen med långa träningspass i gym, i varmvattenbassäng och långa stavpromenader.

Värkbruten och överviktig vid 40 år

Efter fyra veckor var jag i sämre skick än när jag kom, hade dessutom gått upp ett par kilo. Helpensionen med en mycket god men väldigt kolhydratrik kost gav resultat i en för mig negativ bemärkelse. Vid slutbesöket hos sjukgymnasten ville hon se hur rörlig jag blivit under vistelsen. Hon tog tag i mitt ben och förde det snabbt rätt upp mot taket, ett så kallat Lasègues test, som normalt utförs mycket försiktigt. Det högg till och gjorde hemskt ont så hon fick avbryta undersökningen. Hemresan blev mycket plågsam. Vid besök hos min ryggläkare efteråt konstaterades att jag fått en större spricka i en disk i ländryggen så nu var det bara steloperation som fanns som alternativ för att jag skulle bli bättre.

Jag fick en specialgjuten plastkorsett för att se om den skulle göra mig bättre och lindra besvären fram till operationen. Gick med den i 14 månader. Ryggoperationen lyckades tack vare fantastiska kirurger, men jag fick istället en nervskada i höger ben. Skulle få leva med den, det skulle inte gå att träna upp rörligheten fick jag veta. Jag fick efter ett tag gå med en fotskena så inte foten skulle vika sig.

Blev med tiden sämre och sämre, fick smärtblockader och gick på tunga värkmediciner. Jag hade under den här tiden börjat resa till Turkiet på långsemester vår och höst, då jag hade mindre ont och lättare att träna i det varmare klimatet. Träffade min livskamrat Lennart på den första resan till Alanya. Efter det har vi bott vid Medelhavet en stor del av vintrarna i 10 år nu.

Han har verkligen fått se den utveckling som hänt med min hälsa på nära håll. I början gick jag med käpp och kunde bara gå en kort bit innan jag var tvungen att vila. Hade även svårt att sitta på grund av svåra smärtor i bäckenet. Lennart hade själv problem med övervikt och högt blodtryck, så tillsammans började vi vår resa mot ett hälsosammare liv. Jag provade först en period innan min operation att gå ned i vikt med Viktväktarna men mådde inte bra alls av bristen på mat. Stelkorsetten hjälpte sedan till så jag lyckades gå ner rätt mycket, den gjorde att jag inte fick i mig de stora portioner pasta som jag på den tiden älskade. Små portioner med en mindre mängd kolhydratrik mat än tidigare blev ett måste eftersom jag hade korsetten så hårt åtdragen. Efter min operation tappade jag också en hel del kilon, men det var tyvärr mest muskler som försvann när jag var sängliggande en lång period.

Jag kom sakta men säkert tillbaka till en bättre kondition genom sjukgymnastik och promenader. Men min förkärlek för pasta, bullar, mackor och liknande stärkelserikt gjorde att jag snabbt gick upp igen. Blev i takt med att tiden och smärtan tilltog mer och mer orörlig igen. Fick nu även problem med domningar i kroppen. Utreddes för ett flertal sjukdomar innan jag till slut fick diagnosen Fibromyalgi. Du kan läsa mer om den historien här på min gamla blogg i Fibromyalgi och LCHF.

Efter diagnosen bestämde jag mig för att försöka bli vältränad innan jag fyllde 50. Jag hade då 4½ år på mig så det var ingen omöjlig framtidsvision. Började med lätt träning varje dag och vi försökte först med Atkins och sen GI för att tappa de överflödiga kilona. Det gick sisådär, vi blev fort trötta på att mest bara äta kött och smör enligt Atkins. GI-metoden innebar att jag nu istället för vanlig pasta hängav mig åt lika stora portioner som förr, men nu av fullkornspasta istället. Med samma dåliga resultat förstås, vågen kröp hela tiden uppåt igen.

Började så för snart 4 år sedan med LCHF och det har verkligen gjort den största förändringen någonsin i mitt liv. Jag kommer alltid att vara tacksam för att jag gick på den intressanta föreläsningen med Annika Dahlqvist, där hon berättade att hon blivit fri från sin Fibromyalgi. Då fanns det ju hopp även för mig om jag bara ändrade min kost till mindre kolhydrater och mer naturligt fett.

Tack vare att jag lyssnat på hennes ord började jag läsa på ordentligt, framförallt hos Kostdoktorn och Anna Hallén. Jag lärde mig massor av nya, intressanta tankar kring mat. Så spännande var det med den nya maten att jag sen hållit på med att skriva recept på min variant av LCHF i över 3 år. Först skrev jag dagligen på min blogg och senare i tidningar och böcker, för att sprida läran om den här fantastiska kosten vidare.

Tämligen vältränad vid 50

Jag är så glad och tacksam att jag på det här sättet fått möjligheten att föra mina matkunskaper vidare till så många. Jag är också mycket tacksam för att jag genom skrivandet kunnat tjäna lite extra pengar så jag kan åka på hälsoresor. Det är på såna resor jag lägger det mesta av det jag tjänat på tidningsartiklar och böcker. Det känns verkligen bra att kunna kombinera mitt intresse för resor med att lära mig mer om mat och hälsa.

Jag har deltagit i tre hälsoresor med Anna Hallén under de senaste åren. Under den första resan var jag väldigt osäker på hur mycket jag skulle klara av. Zumban får jag stå över, det är för mycket svängande och häftiga rörelser för min rygg. Men Pilates har fungerat mycket bra, har lärt mig så mycket mer om vikten av stabilitet i kroppen tack vare det. Det var också fantastiskt att jag kunde delta i bergspromenader för första gången på många år. De här resorna har gjort att jag tappat lite av rädslan för att prova nya utmaningar. Jag var ju rätt bränd av min första hälsoresa till Puerto Banus, så osäkerheten vad jag skulle klara av var rätt stor i början. Resorna har också gett mig en härlig gemenskap med likasinnade och några riktigt goda, nya vänner bland de andra deltagarna.

I maj nästa år bär det av igen, då Anna har sin hälsoresa "Må bäst med Anna" till Gran Canaria. Sen blir jag kvar en vecka till för att ha min egen hälsoresa för allra första gången. "Ät dig frisk med Birgitta" har vi kallat den. Jag kommer att dela med mig av mitt eget träningsprogram och lära ut en hel del recept, bland annat från min nästa kokbok Grillmat LCHF som kommer till våren. Det blir även många samtal kring bra mat under veckan, besök på matmarknader och även en lättare bergsvandring.

Jag kommer också att berätta mycket om den typ av mat som fått mig att må så här bra som jag gör idag. Tre mål mat om dagen får mig numer att ha ett jämnt och fint blodsocker utan de tvära kast som jag led av när det ingick mycket kolhydrater i min kost. Dem har jag ersatt med generösa mängder naturligt fett, framförallt från smör. Proteiner från kött, ägg, fisk och skaldjur äter jag lika stora portioner av som Tallriksmodellen rekommenderar. Alltså ca 1 gr protein per kilo kroppsvikt. 100 gr kött innehåller ca 20% protein, då blir det rätt enkelt att räkna ut hur många gram av till exempel kött, kyckling, ägg eller fisk som behövs per dag.

Den största förändringen är alla grönsaker som kommit in i mitt liv. Förr var det på sin höjd lite tomat och lök i pastasåsen, nu är det alltid mängder av färger på min tallrik. En stor skål sallad till både lunch och middag med örter, gärna smulad fårost och lite frukt som granatäppelkärnor eller några jordgubbar i bitar. Kallpressad olivolja och balsamvinäger, äppelcidervinäger, pressad citron eller granatäppelvinäger tillför en härlig syra till maten, det behövs när man som jag äter mycket fett. Vin och annan alkohol dricker jag sällan, det blir helt vanligt vatten till mina måltider.

Annars är frukostvanorna det jag ändrat mest senaste halvåret, också med inspiration från Anna på en av hennes hälsoresor. Numer äter både jag och Lennart nötfrukost. Den består av 1 deciliter blandade nötter med ca 20-25 gram smör i små tärningar. Det här äter vi ur en skål med tesked varje morgon till kaffet och står oss på det i 5-6 timmar ända fram till lunch, helt utan sug efter mellanmål. Frukosten ger mängder med energi så vi orkar gå riktigt långa promenader utan att tappa orken.

Nötterna jag använder är oftast paranötter, hasselnötter, valnötter, mandlar och cashewnötter. Förutom att det är väldigt gott och ger så mycket kraft är det också en frukost fylld med vitaminer och mineraler. Här nedan en bild på mig och nötfrukosten som togs av Fotograf Gunno Rask i somras, inför en artikel i Mat & Hälsa.

Jag hoppas med det här inlägget kunna inspirera andra som lever ett liv med ständig värk. Kan jag ha lyckats bli så här mycket bättre genom att börja äta naturlig LCHF-kost och träna några timmar dagligen, ja då kanske du eller någon du känner också kan ha möjlighet att bli bättre. Låt det ta tid, ge inte upp om det känns motigt. Tänk på att det tagit över 5 år för mig att träna upp mig till den nivå jag är på idag. Skulle jag göra uppehåll i min träning av en eller annan anledning, då blir jag genast sämre. Så det är värt varje timme jag lägger ner på att stärka min kropp varje dag.

Vill du veta mer om hur man kan lära sig övervinna sin värk så rekommenderar jag varmt boken "Hjärnkoll på värk och smärta" av Martin Ingvar och Gunilla Eldh.

 

Print Friendly

2 thoughts on “Mitt nya liv, via naturlig LCHF och lätt träning

  1. Tack , Louise. Kan jag genom att dela med mig av min historia hjälpa någon annan i liknande situation, då är mycket vunnet 🙂

    Jag tror vi kommer att se en klar förbättring i olika värksyndrom framöver. Ju fler som får upp ögonen för att kosten och träningen kan vara inblandad i deras problem, desto bättre.

Kommentera