Lågkolhydratkost & träning

Jag heter Jonas Bergqvist, är 37 år och jobbar som sjukgymnast, PT och kostrådgivare på mf Hälsocenter i Stockholm. Jag är nördigt intresserad av lågkolhydratkost och träning, så denna vecka här på kostradgivarna.se kommer ni att få ta del av mina tankar i detta ämne, nedkomprimerade till tre inlägg.

Jag vågar påstå att personer har den djupa tvärkunskapen om just lågkolhydratkost och träning.  Många (fler och fler) förstår lågkolhydratkost, fler kan träning, men kan kombinationen. Det har sin naturliga förklaring: Lågkolhydratkost lär man sig inte inom de akademiska kretsarna (än så länge), så alla träningskunniga akademiker är indoktrinerade i den klassiska tallriksmodellen, de klassiska förklaringsmodellerna och de klassiska praktiska kolhydratråden. Jag lever ett lågkolhydratliv. Har experimenterat sedan 2004 med olika nivåer av lågkolhydratkost (i början mer Paleo), dels för att utvärdera min hälsa och mitt välmående, men också för att utvärdera responsen från min egen träning. Därtill läst nördigt mycket litteratur och gått nördigt många kurser.

Jag drivs, lite halvt galet inser jag själv, av tanken att finns det optimala upplägget. Upplägget som ger mig maximal hälsa, upplevelse och prestation på samma gång. Jag inser naturligtvis inte att det går, men hur nära kan jag komma? Förmodligen kommer jag aldrig att finna svaret, men förhoppningsvis bli lite klokare och erfaren längs vägen.

På mf Hälsocenter jobbar jag med samma tanke för mina kunder - att finna det optimala upplägget för att nå deras mål. Det kan handla om hälsomål eller träningsmål, det är olika. Med ett sådant arbete går alla standardlösningar, standardupplägg och standardprogram bort. Ett standardiserat arbetssätt försöker jag väl hitta, men vilken kost, vilka näringstillskott, typ av träning, mängd och vilken periodisering är skräddarsytt efter var och en. Jag håller inga gruppträningspass, ogillar koncept och storsakliga lösningar eftersom de befläckas av kommersiella krafter mer än vad de leder till resultat. Jag trivs bäst en-mot-en där fingertoppskänslan kan komma till sin rätt. Däremot älskar jag att föreläsa och undervisa och jag tror några av er läsare har träffat mig i en sådan situation.

När det gäller lågkolhydratkost och träning och att försöka finna det optimala upplägget, finns det många variabler att hålla reda på. Inte äta kolhydrater alls? Extra tillskott några timmar innan? Och hur många timmar innan då? Både när man spelar innebandy och springer milen? Motionsnivå eller elitnivå? Strikt lågkolhydratkost? Liberalare variant? Och när det finns sockerberoende i botten?  Forskningen, i detta område av flervariabels-kost-träning-livsstilsområdet, har flera luckor. Just på grund av att det finns så många variabler att hålla reda på. Men också för att vi är så individuella. Individuella i den mening jag nämnde ovan. Till exempel är ett par procent av befolkningen mer eller mindre träningsresistenta, det vill säga inte får de träningseffekter som andra får (genetiska skäl). Andra personer går miste om såväl hälsoeffekter genom lågkolhydratkost och träning eftersom de är stressade upp över öronen. Eller mår själsligt dåligt av olika anledningar. Sömnkvaliteten påverkar. Tjejer som tar p-piller får oftast större effekt på muskelvolym av styrketräning än de tjejer som inte äter p-piller. Så ni ser: det optimala upplägget kring lågkolhydratkost och träning, som ska leda till maximal hälsa, upplevelse och prestation (i teorin i alla fall) låter sig sällan generaliseras och standardiseras.

Men, för att försöka finna det optimala upplägget behöver man inte börja med att famla i blindo. Det finns en del grundläggande infallsvinklar att få kläm på och dessa tänker jag presentera i mina två kommande inlägg. Det första kommer att handla om maximal fitness och det andra om maximal prestation för såväl motionär som elit. I min värld så är förutsättningen alltid hälsa, friskhet och vitalitet, så givetvis bygger principerna på någon form av lågkolhydratkost. Don´t worry :-). För alla er som är intresserade om detta ämne finner ni mer läsning i min nyutkomna bok "Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness" som mf Hälsoutbildningar säljer på sin hemsida. Det är knappt 300 sidors läsning om allt (?) som rör lågkolhydratkost, träning, hälsa och livsstil.

Jonas

Print Friendly

Kommentera