En sockerfri jul?

Ja nu är december här igen. Månaden som är fylld med glöggpartyn, lussebullsbakning, luciafiranden, pepparkaksbak, julavslutningar och julfester. För att inte tala om stora frossardagen Julafton, som utmynnar i fortsatt frossande under dagarna två, tre, fyra, fem, sex, sju….. För att inte nämna alla rester och chokladkartonger som ska ätas upp innan Nyårsafton då finalen på julens matorgier går av stapeln! Sen börjar Ditt nya liv. Oj! Nu har det hänt igen…Du har frossat Dig igenom flera veckor för kunna börja om Ditt ”nya liv” på Nyårsdagen IGEN! Eller? Puh ja hur överlever man som sockerberoende december månad?

Julen ska vara fröjdefylld, harmonisk och bara mysas in. Man ska umgås med släkt och vänner, njuta av lugnet, småsjunga julsånger och vara allmänt nöjd och tillfreds. Nja, det är nog i de flesta fall en utopi för Dig som är sockerberoende. När december knackar på dörren fylls månaden lätt av krav och förväntningar. Det är en tid som kan vara tuff fysiskt och psykiskt för Dig som är sockerberoende. Julen präglas av en tid då förväntan och spänning byggs upp sakta men säkert. Det innebär en hel del stress och mycket krav både på arbetet och privat. Mycket ska hinnas med på några få veckor. Denna press kan vara en stor triggers för Dig som är sockerberoende eftersom man ofta triggar på känslor och stress.

När julen snart nalkas är det därför viktigt för Dig som sockerberoende att planera Din tid noga och få in pauser och vila mellan allt stök. Planera varje måltid i förväg och njut av annat än mat. Det finns massor av underbart att njuta av runt omkring Dig, så som vackra jul vyer utanför Ditt fönster, glada skratt och leenden och mysigt julpynt att vila ögat och tanken kring. Ta dig tid att njuta av lussefirandet i form av underbar sång, njut av den vita gnistrande snön utanför ditt fönster, din fina familj, barnens glittrande ögon, julfesten med kollegorna, Vila en stund framför brasan med en god bok, mys med vänner och njut av ledigheten som infinner sig. Njut av det lilla i vardagen som egentligen är det stora. Du får lära Dig att använda Dina egna belöningssystem som är inbyggda i Din kropp. Du frigör endorfiner som gör Dig lugn och välmående efter en långpromenad i snön. Du frigör oxytocin efter att ha fått massage eller haft Dina barn eller katten i knät och myst med dem en stund. Det finns många tillfällen och känslor man kan njuta av och känna in som inte behöver toppas av socker.

Den första sockerfria julen är den svåraste. Då är tanken kvar i hur det var förra julen och kanske har
Du inte kapitulerat, accepterat och sörjt färdigt ännu. Det gamla sättet att fira jul där det ingick massor av socker är nedgrävt och begravet, nu är det nya tider. Du har ett sockerfritt liv varje dag för resten av Ditt liv även under julen. Jag lovar att det går att fira jul utan allt socker och det är till och med en sådan inre frid att slippa trycka i sig allt onyttigt och sockerstint som vi överröses med under juletid. Att kunna njuta av naturlig och god mat och inte bli hög på socker är en sann befrielse. Det finns massor av bra mat för Dig som är sockerberoende på julbordet. Det är ganska enkelt om man bara lyfter blicken och ser på julbordet utifrån en sockerberoendes ögon.  Det finns massor med bra alternativ nu till gottebordet och det som är gott behöver inte vara sött, tänk bara på alla goda ostar och härliga nötter man kan knäcka under juletid. Gör Din egen ris ala malta på grädde och keso med lite vaniljpulver i, för Dig som klarar det.  Alla klarar nämligen inte av mejeriprodukter eller nötter och då är det bara att acceptera och välja bort det. Då får Du njuta av Ditt glöggte och sällskapet istället och det är oftast gott nog. Du är Ditt eget facit till vad just Du kan ha på Ditt nya sockerfria julbord. Det är Ditt eget val hur Du vill ha just Ditt julbord i år. Ge  Dig själv en fridefull, sockerfri jul i julklapp!

Jag väljer ännu en sockerfri jul för att jag VILL det! Vad VILL Du?

En god sockerfri jul till Er alla!

Varma hälsningar

Anna Hoffert

Print Friendly

Postad i BEROENDE, Reflektioner, Sockerberoende den av .
Anna Hoffert

Om Anna Hoffert

Anna Hoffert är kostrådgivare och hälsopedagog och hennes specialitet förutom naturlig mat är kost och hälsa för sockerberoende. Alla har en unik biokemi och behöver därför en unik kost anpassad efter just dina specifika behov. Anna strävar efter ett liv i balans där kost, träning och livsstil harmonierar och är grunden för ett hälsosamt liv. Annas mantra i livet är Ödmjuk & Tacksam.

Kommentera