Vad roligt att vara här igen och sprida bakglädje!

Vad roligt att vara här igen och gästblogga! Det är verkligen en ära att få umgås med er och sprida lite av den bakglädje jag känner vidare. Hoppas att ni smittas 🙂

För er som inte känner mig så är väl en kort presentation på sin plats? Annika Rogneby heter jag och bakrecept/bakböcker är lite av min specialitet. Bakböcker är väl bara av ondo tänker kanske ni? Jo, så kan det väl kanske vara men mina recept och bakböcker är helt utan socker och mjöl. Naturligt glutenfritt så klart, LCHF-riktigt och vänligt för de som inte vill äta socker av olika anledningar. Jag kommer att återkomma till min bakarhistoria lite senare i mina blogginlägg här men jag kan kort berätta att jag 2010 skrev den första bakboken med LCHF-recept och sen har det bara rullat på.

För några dagar sedan kom min tredje bakbok "Bakglädje och LCHF - Njutning utan socker och mjöl" ut. Jättekul att ha fått möjligheten att sprida söta recept och samtidigt förhoppningsvis bidragit till en något bättre koststil. I min tredje bok så delar jag som vanligt med mig av mina bästa och sötaste (hihi) bakrecept. Jag har även tagit med ett helt kapitel fyllt av fredagsmys! Här blandas snacks, tilltugg och aptitretare - allt för att göra fredagsmyset enklare för er alla! Jag har också fått en massa frågor på frukosttips så därför tog jag med ett gäng frukostrecept i boken. Här ryms smoothies, youghurt, müsli, bröd, pannkakor, våfflor och mycket mycket mer.

Under denna vecka då jag gästbloggar så bjuder jag på en massa recept från min stora receptsamling. Några recept från nya boken kommer självklart med och håll utkik efter tävling. Jag tänkte att det är på sin plats att lotta ut nya boken! Om ni inte har fått nog av recept så kan ni alltid kika in på min webbsida och blogg. Där trängs en mängd recept.

Ha nu en underbar vecka allesammans!

Annika Rogneby i sitt kök
Print Friendly

9 thoughts on “Vad roligt att vara här igen och sprida bakglädje!

  1. Camilla

    Hejsan! Är det verkligen bra att äta sötningsmedel? Jag har använt Stevia och sukrin mycket sen jag började med lchf för 1,5år sedan. Men är det verkligen så natrurligt å bra? Blir så orolig att det i framtiden kommer studier som visar att det visst inte var så bra. Bakar till mina två barn.. Mvh Camilla

    1. Hejsan Camilla
      Ledsen för sent svar men jag har en liten sjukling hemma (som nu sover sött så jag passar på att svar). Jag ska försöka ge ett ärligt och rakt svar:-)

      Frågan är vad man/du menar med bra att äta sötningsmedel? Är det ur ett sockerberoendeperspektiv så tycker jag inte man ska äta något sött alls. Är det ur perspektivet om det är hälsosamt eller inte så är det en svår fråga. De studier som finns nu och som jag har försökt lusläsa ang. sockeralkoholen Erythritol (oftast benämnd sukrin) så har jag inte sett några studier som kan påvisa att det är farligt för vår hälsa (mer än att det kan trigga de delar i hjärnan som går igång på sött). Jag har inte hittat något om att det är skadligt ur andra perspektiv och det är ju något som faktiskt är naturligt och framställs naturligt (genom jäsning). Erythritol finns naturligt i en massa livsmedel som vi idag stoppar i oss. Jag och resten av familjen äter det utan att fundera så mycket (o jag är rätt restriktiv mot vad min 16 månaders dotter i övrigt får stoppa i sig).

      När det sen gäller stevia så har jag dragit öronen åt mig lite med tanke på hur den kan framställas. Vad jag har förstått så används en del kemikalier för att få fram sötningsmedlet (det är inte ALLA steviaproducenter som framställer med kemikalier och det är viktigt att poängtera). Jag äter det själv men jag är inte lika pigg på att ge det till vår dotter då hon är så liten och jag är osäker på ursprunget - vet jag att det är ok så vågar jag ge det (som med all annan kost). Då frågar sig säkert folk hur jag kan äta det själv?? Ja jag ger inte heller kaffe till vår dotter och kaffe (om det inte är ekologiskt och rättvisemärkt) innehåller också en hel del kemikalier... o listan på födoämnen som vi LCHF-are stoppar i oss som innehåller kemikalier kan göras lång :-). Det är lätt att sila myggen osv och peka mot vissa produkter, om du förstår hur jag tänker...

      Vad vill jag säga med den utläggningen - jo att jag tror inte att erythritol (sukrin) är farligt för oss och inte heller stevia i mindre mängd - inte mer farligt än något annat som vi idag stoppar i oss. Hur det ser ut i framtiden vet jag inte men å andra sidan är det så svårt att sia om framtiden. Varför skulle då en naturlig sockeralkohol vara MER farlig än andra födoämnen? Är det bara för att den kallas sötningsmedel och för att det är ett negativt laddat ord?

      Många tankar och frågor och jag har inte rätt eller fel svar utan jag vill visa på hur jag tänker och tycker. Dock är min ståndpunkt att är du sockerberoende så ska du inte äta "mina kakor" för det blir sällan bra.
      Det blev ett låååångt svar och det var inte meningen men jag ville försöka ge dig ett ärligt svar och jag hoppas du sög upp andemeningen <3. Jag förstår dina funderingar för jag har också haft dem iom att man har smått hemma. Lycka till och allt gott :-)!!
      Mvh/Annika

      1. Camilla

        Tack snälla fina du för att du tog dig tid till att svara <3 jag själv är dessvärre väldigt svag för socker 🙁 det är en sorg som jag har väldigt svårt att acceptera 🙁 men när jag bakar dina goda grejer så kan jag inte sluta förrän plåten är tom.. Blir så arg att jag inte bara kan öra en bit ibland å nöja mig där. Därför är det också omöjligt att gå ner några kilon då jag överäter när jag väl har börjat. Men faktiskt så ska jag se till att förändra detta då jag vet hur jag blir. Men som sagt en sorg känner jag. Larvigt men sant. När jag frågade så var det mest för att jag vill att barnen hellre ska äta dina kakor än annat godis. Din födelsedags tårta och muffins. Jag vill kunna göra nyttigare alternativ till barnen. Bakade hallonmuffins härom dagen till min fyraåring fast helt utan sötningsmedel, dom
        Blev inte så jätte poppis :)tack för ditt svar, känns skönt att förstå lite bättre! Kram Camilla

      2. Roligt att kunna hjälpa till! Det är inte lätt det här med sött om man är känslig för det och msn känner sig bäst själv. Har man problem så gör man nog bäst i att inte äta. Jag har en hel del recept på min blogg med salta snacks (utan sött, mjöl och lite kolhydrater) och i min senaste bok har jag ett helt kapitel med snacks. Snacks kanske funkar bättre när det inte är sött... Som sagt, du vet bäst själv 🙂

        Ett tips till barnen om du vill undvika sötningsmedel och socker är att göra t ex egen glass (går både med och utan maskin). Då kan du ju söta med hallon och banan (mkt kolhydrater men till kidsen tycker jag det är ok).

        Keso med kanel tycker jag själv är gott att äta utan att ha sött till 🙂
        Hoppas du hittar dina sätt och jag önskar dig all lycka <3
        Kram/Annika

Kommentera