Pigg och alert i novembermörkret?

Det kan vara lite tyngre att fungera som vanligt nu när vi ställt om till vintertid. Det är bl.a hormonet melatonin som påverkar oss. Det finns naturligt i kroppen och produceras av den ärtstora tallkottkörteln (epifysen) mitt i hjärnan. Tryptofan är en essentiell aminosyra (ett protein) som är nödvändig vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin  som båda har stor betydelse för sömn, avslappning och om du känner dig glad eller låg i humöret. Det är viktigt att du äter bra proteiner så du får i dig de essentiella aminosyrorna som är byggstenar för de viktiga hormonerna, det kan annars öka risken för trötthet, irritation eller t.o.m. depression. Tryptofan finn naturligt i bl.a  ägg, nötkött, kyckling, mjölk.

För att kunna hålla en bra dygnsrytm mellan sömn och vakenhet är det viktigt att du får in dagsljus i ögonen. Ett bra sätt så här års är att alltid ta en promenad på lunchen. Det gör inget om inte solen skiner, det viktiga är att du är ute i dagsljus. Då ger du signaler till hjärnan att nu är det dag, det är inte dags att bli sömnig än.  Tränar du regelbundet - t.ex. löpning - så försök göra det i dagsljus. Det kan också hjälpa till att ha sitt skrivbord nära ett fönster, sitta på fönsterplats på tåg, flyg, ha ljusa väggar i rummet.

Sen när mörkret faller börjar melatoninet verka. Det är därför vi kan bli så oerhört sömniga på eftermiddagen och innan middagen. Kroppen säger att det är dags att gå och lägga sig. Hade vi levt med naturen hade vi sovit betydligt mer under vinterhalvåret, tagit det lugnare när dagarna är kortare. Men så gör vi ju inte i västvärlden. Vi jobbar om möjligt ännu hårdare, tänder alla lampor för att kunna jobba och vara vakna länge på kvällen, allt ska hinnas med före jul etc.  Inte konstigt att vi blir trötta och tunga i sinnet.

Melatonin är för övrigt en kraftfull antioxidant och vitalitetshormon som stimulerar immunförsvaret. Ju mer vi åldras, ju mindre melatonin producerar kroppen. Om vi stör vår naturliga rytm och går och lägger oss sent, sover för få timmar och med sämre djupsömn, då tappar vi påfyllningen av melatonin som är så viktig för hälsan.  Många av oss mår som bäst om vi sover ca 8-9 timmar per natt. Innan vi uppfann elektriskt ljus var det naturligt för oss människor. Extra viktigt för barn och tonåringar som är under tillväxt.

Behöver du gå upp på toaletten på natten, tänd inte lampan, använd det ledljus som finns i hemmet. Ha riktigt mörkt och svalt (ca 18 grader) och tyst i sovrummet. Börja gärna trappa ner någon timme innan du går och lägger dig, sänk belysningen inomhus, stäng av TV och dator, drick gärna något varmt utan koffein, eller varför inte en varm dusch och kanske smörja in sig med en väldoftande kräm. Tag hand om dig själv, prioritera sömnen, så ska du märka allt känns lite lättare i mörkret.

Print Friendly

2 thoughts on “Pigg och alert i novembermörkret?

  1. Hej Erika, ja god sömn är verkligen härligt. Tyvärr brukar det bli sämre med åren. Vi kvinnor får också sömnstörningar av hormonobalanser. Blir det riktigt tufft, får man ta en sovhelg. Lämna familjen, lugn miljö, ingen dator, bara må-bra-aktiviteter. Det kan göra underverk. Och, det är faktiskt bara drygt 1 månad kvar tills det vänder o vi går mot ljusare tider:)

Kommentera