Mindful parenting – konsten att njuta av stunderna tillsammans med barnen

Mindfulness är hett nu, gå på kurs, vara mer här och nu, lyssna på appar i mobilen, t o m gå på kurs för att lära sig njuta mer av sina barn. Det kallas mindful parenting. Har vi blivit tokiga?? Ja, vårt samhälle håller på att göra oss tokiga, vi får inte ihop livspusslet och även om vi är tillsammans fysiskt med våra barn så är vi inte där i tanken. I helgen stod en hel artikel om detta i Dagens Nyheter. Vakna, äta, lämna i skolan, pendla till jobbet, hem igen, hämta, laga middag, tvätta, läxhjälpa, bada, nattsaga, sova, bocka av de sista mailen… Är detta ett liv? För den som känner att det snurrar alldeles för fort kan en kurs i mindful parenting vara ett tips. Många barn känner av vuxenstressen. De vuxna menar ingenting illa, de har bara mist förmågan att göra något aktivt åt en förändring.

Med mindfulness lär man sig andas, acceptera, agera. Någonting händer som du reagerar på. Börja med att andas lugnt och fint, acceptera det du känner, agera sen utifrån situationen. Det kan vara väldigt viktigt att samlas till middag hela familjen åtminstone några vardagar i veckan. Duka vackert, tänd ljus, lägg upp maten och titta på den och alla vackra färger på tallriken innan ni börjar äta. Blanda in alla sinnen. Se till att inte TV eller radio står och låter, det ska vara tyst och finnas tid för samtal om hur dagen har varit.

Många barn har svårt att somna på kvällarna p g a stress. Prova att lägga dig tillsammans med ditt barn och lyssna på en avslappningsskiva eller en app i mobilen. Det finns ju små mobilhögtalare att koppla in. Det kan bli en skön paus för dig som vuxen också. Eller bara sitta på sängkanten 5 min och lyssna aktivt, vara närvarande med ditt barn. Det är då du får höra allt viktigt, det som oroar och berör, barnets tankar om livet, små stunder som kittar ihop dig med ditt barn. Och tag dig lite extra tid för den där sköna godnattkramen, håll om 5 sekunder längre än vanligt. Det blir en annan känsla.

Jag tror de här små åtgärderna i vardagen blir mer och mer nödvändiga. Ingenting pekar på att vår stress kommer att minska med all teknostress vi har omkring oss.  Minns att den allra största gåva du kan ge ditt barn är att ge av dig själv, att lyssna aktivt när ditt barn vill prata med dig. Ingen dyr julklapp i världen kan ersätta det. Låt bli att svara i mobilen, du kan ringa upp senare. Visa ditt barn att det ni gör just nu är viktigt för dig.

Vi kan inte ta bort stress och lidande i livet, men vi kan förhålla oss till det på ett bättre sätt. Gör inte misstaget att missa de små underbara stunderna med ditt barn. Du kan inte alltid vara där, men du kan bestämma dig för att ta tillvara på de små stunderna, t ex när ni går hem tillsammans från skolan eller dagis. Titta på löven, sjung en sång på väg hem, titta på träden, hör fåglarna. Julpyssel eller baka tillsammans med barnen är också en väldigt mindful aktivitet. Du kan bara vara här och nu, om morgondagen vet vi ingenting.

Print Friendly

2 thoughts on “Mindful parenting – konsten att njuta av stunderna tillsammans med barnen

Kommentera