Mat i min familj

När jag sitter här och bläddrar igenom främst mina bloggbilder så inser jag först varför jag är så frisk, pigg och "välmående". Maten jag äter är fantastiskt varierad och färgrik. Massor av grönsaker och nyttiga fetter. Kött, ägg, fisk, ost, avokado, kålväxter, rödbetor, morötter, bladspenat, rucola, lök, vitlök. Mycket egenodlat dessutom. Dessutom är rätterna vackra och det ökar också mitt välbefinnande.

Sedan inser jag att detta är inte exakt vad min dotter äter. Inte ens hemma eftersom hon är ganska kräsen och selektiv. Så har det varit redan från början. Hon föddes med lunginflammation på grund av att hon hade andats in bajsigt fostervatten. Detta medförde en trött flicka som inte var så sugen på att äta från bröstet utan fick mycket av sin mat direkt ner i magen via sondmatning. Utan att behöva anstränga sig. På något sätt satt detta kvar i henne, ett ointresse för mat och ett evigt trugande och pockande. Lättast var det med gröt, välling och annat mjukt och lite sött. Detta var för 11 år sedan och hade det varit i dag så kanske jag hade agerat annorlunda. Men samtidigt är jag oerhört känslomässig när det kommer till att "tvinga" ett barn att äta så det där med att "vill de inte äta så får de gå hungriga. Tids nog kommer de att äta" har aldrig känts bra. Inte med en liten smal sak som behövde minsta lilla energi.

Men det har blivit bättre! Nu är det mer grönsaker, gärna oliver och fler och fler rätter som jag lagar till mig själv fungerar. Jag har valt att ta det sakta för att inte skapa fobier, men alla väljer att göra på sitt sätt. Ofta delar vi kött/fisk/ägg och så blir det lite ris eller potatis till dottern och mannen. Pasta blir det ibland men jag försöker hålla nere mängden och att det inte ska vara primärt det som mättar. Godis är det bara på lördagar och i rimlig mängd. Läsk köper vi ibland men vi försöker undvika det eller istället bjuda på en ekologisk saft utspädd med mineralvatten. Snart kommer åren då godis på raster och läsk på vardagar kommer att vara ett vanligt inslag bland hennes kompisar. Jag hoppas att hon kommer att kunna göra bra val och lära sig att känna efter vad som är ok.

En vacker morotssoppa som jag inte kommer ihåg exakt hur jag gjorde! 😉

Koka 500 g morötter skurna i bitar. Ha gärna i lite fräst lök också. Mixa med lite av spadet och tillsätt sedan valfri "kräm". Vispgrädde eller kokosmjölk. 2-3 dl. Smaka av med salt och peppar eller mixa ner en buljongtärning. Lite pressad citron eller vinäger är gott till. Sedan kan man variera med olika kryddor, vitlök, chili, spiskummin eller någon färsk ört. Här har jag visst också rivit över lite ost, parmesan eller en hård getost.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Klara Desser

Kostrådgivare men också välkänd och omtyckt kokboksförfattare med nu hela 13 titlar bakom sig. Från början grafisk formgivare, en utbildning som tillsammans med ett stort intresse för matlagning och hälsa resulterade i en karriär som kokboksförfattare. Äkta maken Hans Desser tar de aptitretande fotografierna och det mesta av jobbet med kokböckerna försiggår i parets kök i Svedala utanför Malmö. Gör regelbundet recept till Expressens LCHF-bilaga och planerar för kommande böcker.

Kommentera