Kaffe och fettförbränning?

Går det att hitta smarta genvägar?

Fungerar kaffe för att öka fettförbränningen? Ska man köpa något speciellt bantarkaffe? Funkar det med mjölk? Med grädde? När ska man dricka det?

Ja, visst fungerar kaffe för att öka fettförbränningen. Men köp för den skull inget dyrt bantarkaffe. Köp din vanliga favorit och gör dig en god kopp. Dock måste den vara helt kolhydratfri. Ingen mjölk och ingen grädde.

Vad är det som fungerar då? Jo, koffeinet. Det frisätter en del fria fettsyror i blodet som gör att kroppen lättare kommer åt dem och därför underlättas fettförbränningen.

Men sen kommer kruxet (så är det alltid, det finns ingen gyllene genväg). Du måste dricka mer än en kopp kaffe OCH ganska snart därefter träna. Sen kommer ett ”men” till. Effekten är bara marginell (alltså ganska så liten), så om du inte gillar kaffe eller inte kan träna direkt efter så är det faktiskt ingen katastrof.

Gillar du däremot kaffe så tycker jag att du kan passa på att utnyttja den lilla effekt som blir, även fast den är liten. Många bäckar små...

Ska man träna direkt på morgonen innan frukost då? Ja, det är samma kunskap som ovan. Efter en natts ”fasta” så har du lite insulin i blodet vilket gör att du har många fria fettsyror. Det var ju de som förbränns vid träning. Så om du är morgonpigg, njuter av träning på fastande kropp så får du en liten liten fördel.

Men vet du vilken träning som är absolut överlägsen i effektivitet? Strunta i kaffet, strunta i morgonträning, strunta i alla tester och i all forskning som finns…

Den mest effektiva träning är den som just du tycker är så kul att du fortsätter med den hela året och gärna flera gånger var vecka! Och ska vi vara riktigt noga så är faktiskt den rörelse du gör var dag oerhört mycket viktigare för kroppen än 2-3 tuffa pass i veckan.

Tänk tanken att du ska intensiv-kissa två gånger i veckan så du slipper det resten av dagarna. Många tänker enligt denna logik när det gäller kroppens behov av rörelse.

Så bästa fettförbränningen får du om du rör dig mycket i vardagen, hittar en form av rörelseglädje som du gör ofta, äter mat som skapar lite insulin i din kropp samt äter en del fett som ökar din fettförbränning.

”Balans, lagom och trivsel” brukar vara bra ord på vägen mot att må strålande till en vikt du vill ha.

Print Friendly

2 thoughts on “Kaffe och fettförbränning?

  1. Ethel Loberg

    Tack Anna! för klockrena ögonöppnare. Du är faktiskt en njutning att läsa. och då finns ju massor av bra saker att läsa om LCHF från väldigt många bloggare. Men den där extra aha-grejen står Du för så för allt mättat fett i världen, sluta inte att finnas med i bloggvärlden. Du gör skilnad.

Kommentera