Japan

Jag hade förmånen att få spendera ett år i Japan, det är nu 5 år sedan. Vi bodde i Tokyo men reste om kring i landet en hel del. På den tiden åt jag gärna Raw Food, makrobiotisk föda, mat med lågt GI, och kött.

Min bedömning är att det är lätt att äta LCHF i Japan! Och om man uppskattar rå fisk så är det dessutom nyttigt, gott och hyfsat billigt.  Den bästa maten för en LCHF-are på tur i Japan måste ojämförligt vara sashimi.  Det innebär rå fisk, precis som sushi, men utan ris. Istället får du wasabi, soja, inlagd ingefära, riven rättika, och lite sjögräs ihop med fisken.  Du väljer vilken typ av fisk du vill äta. De flesta sashimi-menyer innehåller några vita fiskarter och några röda som lax och tonfisk. De röda, feta fiskarna är naturligtvis bäst för en LCHF-are! Om du är äventyrlig provar du även råa räkor, ostron, rom och bläckfisk.

Den som vill leva ännu mer äventyrligt kan prova på fugu, som är en blåsfisk. Den innehåller ett nervgift, tetrodoxin, som kan vara dödligt.  Därför måste kockar som anrättar blåsfisken ha en speciell licens för detta. Om de skulle skära på fel sätt i fisken så utsätts gästerna för en avsevärd risk... Jo, jag åt denna fisk, och den smakade inget särskilt. Så det kan man hoppa över tycker jag! Men en del måste ju prova allt...

Tillbaka till sashimin. Den aväts naturligtvis bäst på ett vanligt sushi/sashimi-hak, där man kan sitta vid en lång bardisk och betrakta kockarnas arbete. Din lilla träbåt fylls och dekoreras medan beställningar, hälsnings- och tackfraser rungar genom luften (japanerna är mycket artiga!) och jag behöver väl knappast påpeka att maten äts med pinnar!?  Ätpinnar heter hashi på japanska och tillverkas oftast i balsaträ. Endast på västerländska restauranger kan du räkna med att det går att få låna kniv och gaffel.  Japanerna är allt annat än miljömedvetna, men det finns dock de som medför egna hashi till restaurangen. Tänk såhär:  det bor 40 miljoner människor bara i Tokyo. Om alla dessa äter med engångspinnar tre ggr per dag... det blir en hel del trä!

För att beställa sin mat på restaurang behöver man endast peka i menyn, som i de allra flesta fall har både bilder och text. Japanerna är otroligt serviceinriktade och även om de flesta inte kan engelska så anstränger de sig för att förstå.  Några ord som kan vara bra att kunna är dock:

lax: shake och tonfisk: meguro, tack så mycket: arigato gozaimasu

Den som inte älskar sashimi kan ändå lätt hitta bra LCHF-alternativ i Japan. Det finns gott om såväl japanska som västerländska restauranger. Skillnaden dem emellan kan generaliseras såhär: på västerländska restauranger går det lite lättare att få en "variant" på en rätt,  medan japanska restauranger inte erbjuder den flexibiliteten, men å andra sidan ofta har ett stort antal smårätter så att i själva verket beställs varje del av måltiden separat.

Mitt bästa tips i Tokyo är Barbacoa, en restaurang mitt i det populära distriktet Aoyama (det finns även en i Maranouchi) där man serverar en fantastisk argentinsk köttbuffé, med många grönsaksrätter till.

Min absolut bästa matupplevelse i Japan är vår femåriga bröllopsdag som min man och jag firade på New York Grill uppe på 37:e våningen i Hyatt Park Hotel. Det är denna restaurang som figurerar i filmen "Lost in Translation", och, filmnördar som vi är, måste vi förstås dit.  Middagen var superb! Till förrätt surkål med fläskben (smakade som om den tillretts av en äkta babushka i ett ryskt lantkök) till varmrätt Kobe beef, en specialitet från norra Japan, och till efterrätt... nåja det skippar vi eftersom detta var före min tid som LCHF-are! Kobe beef är ett nötkött från en speciell ras av ko, och som behandlats genom att man gnuggar kossorna med fett regelbundet under deras livstid. Köttet har mer fett insprängt och smältpunkten på fettet är lägre än hos andra nötkött. Otroligt mört och gott! Existerar dock endast i Japan.

Japan är ett oerhört spännande matland.  Det finns förstås snabbmat, mat ifrån världens alla hörn,  och mat som man  inte ens förstår vad det är. Den klassiska japanska lunchen består av en lunchbox, bento, som innehåller många små små rätter, t.ex. groddar, ris, omelett, jästa bönor, torkad fisk, råa grönsaker m.m.  Sin bento köper man i närmaste mataffär. Det mest påfallande för mig i början av min vistelse i Japan att portionerna är mycket mindre än i Europa.  En vanlig japansk kvinna äter två eller tre bitar sushi till lunch,  inte fler. Jämför med 8- eller 12- eller 16-bitars sushin som svensken sätter i sig!

Det finns så enormt mycket att berätta om Japan som land, och som matkultur, men jag kan bara önska att ni alla får chansen att en dag besöka landet. Det blir ditt livs resa!

 

Print Friendly

4 thoughts on “Japan

    1. Jennifer

      Inläggsförfattare

      Vilken bra fråga! Jag lade märke till i Japan att många bentoboxar med sushi innehöll en klick majonnäs. Så jag började pröva mig fram med majonnäs som tillägg till sashimin som jag åt, och jag gillade det. Dessutom äter japanerna gärna en vitkålssallad med sesamfrödressing till. Den här dressingen behöver inte vara japansk, jag såg att det fanns av t ex franskt märke i affären. Det var en tjock, oljig beige dressing med hela frön i. Det blev så att jag gärna beställde in/köpte denna dressing och åt ihop med traditionell japansk mat och även till sallader och sashimi. Men jag hade ju inte påbörjat min LCHF-bana när jag bodde i Japan, så jag var inte så fokuserad på att leta efter mer fett. Nu i efterhand kan jag se att jag ändå fick i mig det bästa fettet genom att jag åt så mycket av den röda sashimin, lax och tonfisk. Nyttigare fett får man leta efter!

  1. Kajsa

    Nu måste något ha blivit galet i texten ovan....japaner/japanskor äter mycket mer sushi (annan mat oxå för den delen) än vad vi västerlänningar gör...jag känner flera små smala kvinnor med ett midjemått som mitt lår och som äter 15-20 bitar var - utan problem! Men man beställer ofta två bitar åt gången..

    Jag har bott i Japan i 4 år och är gift med en japan och vi driver tillsammans sushirestaurangen Takenaka i Halmstad. http://www.takenaka.se

    Tips på hur du gör en god och enkel sesamdressing:
    Tahini (arabiskt sesampasta)ca 1dl
    Su - japansk risvinäger ca 1dl
    Soya ca 1dl
    Socker/Stevia liite, eller inget alls om du kör LCHF
    Rostade sesamfrön
    -- smaka dig fram, beror lite på vilken soya du använder.

    Mvh
    Kajsa Takenaka

Kommentera