Fysisk träning för barn (och vuxna)

Flera gånger i veckan är jag ledare för barn och ungdomars träning (ca 10-18 år gamla). Min man, som brukar hålla i flera av passen, är skadad och nu har jag fått hoppa in. På friidrottarnas löpträning en gång i veckan är vi cirka 20 stycken. Bland dessa brukar vi vara fyra vuxna. Det roliga är att vi vuxna får lika bra träning som barnen.

Vi brukar, efter uppvärmning, springa några former av intervall. Man kan springa två och två, till exempel en vuxen och ett barn, en springer en sträcka medan den andra vilar, därefter växlar man och den som sprungit vilar. Ett alternativ är att den som inte springer gör någon styrkeövning tills det är dags att springa. Man kan också i grupp springa andra intervaller, fort 30 sekunder och lugnt/gå 30 sekunder, ett visst antal gånger. Olika former av intervall gör det lättare att hålla ihop då det är en stor grupp. Att gruppen består av löpare i olika åldrar och med olika kapacitet ser jag som en fördel. Det blir en enorm dynamik att träna tillsammans. Vi har märkt att barnen mer tycker det är roligt att deras föräldrar är med - än pinsamt 🙂

Ett sätt att få ens barn att röra på sig är ju att göra det själv. På våra klubbträningar i skidklubben tränar vuxna och barn samtidigt, men väl inte tillsammans. Det är däremot något vi diskuterat, att Vasaloppsgruppen och ungdomarna kan göra vissa träningsmoment tillsammans, så som uppvärmning (med löpskolning) och styrka, smidighet och rölighet. Som det är nu är grupperna så stora att det lätt blir rörigt att träna hela pass tillsammans.

Vad vi i skidklubben dock gör tillsammans – efter träningen, är att fika gemensamt i klubbstugan. Och kosten är ju viktig för den som tränar 🙂 Utbudet kan ju alltid diskuteras, men margarin har bytts mot bregott och den sötade yoghurten har jag inte sett på ett tag. Hembakat bröd finns oftast och är i och för sig bättre än köpt och bland påläggen finns ost och ibland skinka. Kanske kunde man föreslå att det finns kokt ägg också? Kanske kan mjölk användas som återhämtningsdryck i stället för den saft som i dag serveras 🙂 Efter träning är det vara bra att få i sig främst kolhydrater och protein. I den bästa av världar skulle ju ett lagat mål ätas efter träningen också. Men vem gör det då man sent efter träning och fika äntligen är hemma? Vi har i alla fall fått i oss ett mellanmål, haft trevlig samvaro och genomfört ännu ett träningspass 🙂

Print Friendly

4 thoughts on “Fysisk träning för barn (och vuxna)

Kommentera