Ursäkter, ursäkter, ursäkter

Måndag - idag ska mitt nya liv börjar! För det är väl alltid en måndag vi börjar äta rätt, börjar att röra på oss, börjar att gå och lägga sig i tid, börjar att dricka lite mer vatten. Börjar, börjar, börjar... Sen på tisdag eftermiddag börjar ursäkterna. Jag hinner inte, det är tråkigt, det gör ont, jag vill unna mig, jag har ingen energi, det är dyrt eller vad det nu kan vara. Och så faller man dit igen. Oftast ännu hårdare än förra gången...

Mitt namn är Tina Jensen och denna veckan ska jag gästblogga här på Kostrådgivarna. Temat för veckan kommer att vara ursäkter och framför allt i samband med träning.  För utan rörelse i ditt liv kan du inte ha hälsa enligt min åsikt. Oftast t.ex. vid en viktminskning ligger fokusen på kosten och med all rätta. Dock glöms det där med träning bort eller snarare ursäktas bort.

För i min erfarenhet så verkar det som att det finns två viktminskningskategorier utav människor och att antingen tillhör man den ena eller den andra. Vad menar jag med det? Jo, att antingen viktminskar man genom att sköta kosten till punkt och pricka eller så viktminskar man genom att träna hårt. Tillhör man första kategorin så ursäktar man sig gärna för att slippa träningen och i andra kategorin så ursäktar man kosten med sin träning t.ex. jag har ju tränat så hårt så jag är värd detta. Ursäkter, ursäkter, ursäkter!

Själv har jag haft svart bälte i ursäkter både vad det gäller träning och kost. Det är ju inte för inte jag en gång i tiden vägde 117 kilo till mina 162 centimetrar. Åt massa skräp och socker hela dagarna och första gången jag använde en stegräknare fick jag inte ens ihop 500 steg på en dag. Så tror mig, det finns inte en ursäkt i denna värld som jag inte själv använt vid någon tidpunkt.

Denna veckan tänkte jag därför blogga om olika ursäkter som ofta dyker upp i samband när jag diskuterar träning med vänner, kollegor, familj, bekanta eller obekanta. Varje dag kommer ha en specifik träningsursäkt som tema och med lite reflektioner och tips hur du kan övervinna just den ursäkten. För något jag jag har lärt mig den hårda vägen är att de där ursäkter gör bara att man själv står som en förlorare och för att få balans i sin hälsa är kost och träning lika viktiga.

Vad är dina ursäkter för att slippa träna? Kommentera gärna här eller på min blogg butterflytina På bloggen kan du också läsa mer om mig och min hälsoresa.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Tina Jensen

Tina Jensen har gjort en hälsoresa med genom träning och lågkolhydratskost. Den resan har inneburit att hon har gått från 117 kilos soffpotatis till att idag utbildat sig till kostrådgivare och nu under hösten till träningsinstruktör. Du kan följa hennes äventyr på hennes hennes blogg butterflytina  . Hennes dröm är att få inspirera och hjälpa dig till din hälsoresa.

Kommentera