Stavgång

Töntstämpeln är borta. Inga höjer på ögonbrynen längre och kommentarer som Var har du skidorna? förekommer inte längre.

Jag vet inte om man kan säga att det är inne att gå med stavar – men det är i alla fall många som gör det.

Som skidåkare har jag gått stavgång (eller skidgång som vi sa då) sedan jag var liten. Med andra ord började man stavgå långt före slutet av 90-talet, då det första gången dök upp för allmänheten. Från Finland kom det och under namnet Nordic Walking fick det stort genomslag.

Framför allt på hösten tränar jag med stavar. På våra gemensamma Vasaloppsträningar använder vi stavar ungefär varannan vecka. Inte så att vi går en platt runda i något högre tempo. Vi springer med dem. I backar. Men den som vill börja med stavar kan med fördel börja på plan mark och först träna in tekniken.

Tekniken ja. Den är i grund och botten väldigt enkel. Kan du åka skidor kan du stavgå. För nybörjaren kommer här lite tips (hitta mer info på www.stavgang.se).

1. Fäst remmen (nästan som en öppen handske) runt din hand.

2. Börja med att gå med stavarna släpande i marken. Sätt ner foten med hälen först och rulla över till tårna och låt armarna pendla med din rörelse. Axlarna ska vara lösa och avslappnade, blicken framåt. Tänk skidåkning. Har du inte åkt skidor själv så se framför dig hur skidproffsen åker 🙂

3. Ta tag i stavarna. Fäst stavspetsen i marken och tryck bakåt. Se till att sträcka ut armarna så att de passerar höften bakåt. (Många går med stavarna bara framför kroppen och lyfter fram staven igen när den kommit i jämnhöjd med höften - det är inte bra).

Varför gå/springa med stavar då?

Enkelt: Fler muskelgrupper används, pulsen höjs, energiförbrukningen och syreupptagningsförmågan ökar. Dessutom är det teknikträning för oss som har skidåkning som mål under vintern.

För mig, som emellanåt är skadad (höft, vad etc), är stavar en utmärkt alternativträning. Det belastar inte på samma sätt som vanlig löpning, samtidigt får jag den styrketräning som stavgången ger – på köpet 🙂

Att springa i backe med stavar ger också spänstträning, vilket gynnar löpningen.

Som du märker – det finns många fördelar med stavträning!

Utrustning

En ny favorit för mig, det senaste året, är BungyPump-stavarna. Alltså stavar med inbyggd fjädring och upp till 4 och 6 kilos motstånd. Förutom att det ger mer med vikter/motstånd, så gör också det mjuka anslaget vid varje stavtag att både axlar och armbågar skonas. Jag har testat att springa med dem på plan mark samt springa i backar. Kanonbra, så klart. Hade dessutom med dem när jag vandrade i Alperna i somras. Nere i Europa är Nordic Walking ett känt begrepp, men mina BungyPump-stavar hade de inte sett tidigare 🙂

Print Friendly

Kommentera