Sockerberoende och vikten av harmoni och balans

I mina tidigare inlägg har jag skrivit om hur du fysiskt och praktiskt går tillväga för att bli frisk ifrån ditt sockerberoende genom kost och träning. Jag använder mig för enkelhetens skull av tre ben som ska vara i balans för att du ska kunna leva i friskhet. Kost, Träning och Livsstil. Kosten är som jag nämnt i tidigare inlägg nummer ett och där gäller det att omgående ta bort drogen och att tillföra skräddarsydda kosttillskott för att kunna reparera din biokemiska obalans. Nummer två är träningen. Genom träning utsöndras kroppens eget morfin, endorfiner och det är ett lugnande och livsupphöjande hormon som är rena magin för dig som har ett sockerberoende.

Idag kommer jag beröra det svåraste och det mest komplexa benet i tillfrisknandet, nämligen Livsstilen. I livsstilsbegreppet ingår för mig, det psykiska, sociala och andliga. Det har tagit mig många år att hitta rätt livsstilsväg för mig. Det som gör det hela ännu mer komplext är att livet förändras kontinuerligt och här gäller det att vara lyhörd för kroppens signaler och hänga med i livets svängningar. Här snackar vi finoptimering. Kroppen har ett fantastiskt signalsystem som informerar oss om vad som är rätt och fel för oss i god tid, men för en sockerberoende är detta signalsystem satt ur balans fullständigt och behöver stöttning. Därför är det en lång resa att backa tillbaka och verkligen känna efter och analysera vad just jag behöver för friskfaktorer för att hålla mig ifrån drogen. Detta är ett livslångt detektivarbete som kräver sina dikeskörningar men som stärker dig allt eftersom åren går och du lär dig mer och mer om dig själv och dina friskfaktorer. Du behöver leva i harmoni och hitta din unika balans för att skapa ett liv i frihet. Du måste förändra hela ditt liv för resten av livet. Visst låter det enkelt?

För att leva i harmoni och frihet behöver du skapa din egen handlingsplan som du tar till när suget sätter in. Där har du skrivit ner dina unika verktyg som du får ta till för att kunna leva i harmoni. Struktur och planering inför varje dag är avgörande det går inte att lämna en dag åt slumpen, när det gäller till exempel kosten. Använd din matplan och gör matlådor eller ha koll på vad som serveras på de olika lokala lunchrestaurangerna. Förebygga återfall genom att skaffa dig allmän kunskap i hur hjärnan fungerar och varför artegen föda, fysisk aktivitet, och inre harmoni är avgörande för ditt tillfrisknande. Följ din matplan, fyll på med friskfaktorer varje dag och hitta din flock. Det är en kronisk sjukdom som du får hålla i schack och leva med för resten av ditt liv.

Friskfaktorer

Utöver planering och struktur behöver du varje dag fylla på av dina unika friskfaktorer på din resa mot friskhet. Friskfaktorer kan innebära att du skaffar dig kunskap om sockerberoende genom böcker, vetenskapliga rapporter, utbildningar, bloggar, grupper FAA, OA, FB grupper och telefonkedjor. Ta rygg och lärdom av dem som gått före, de visar dig vägen. Ha olika nätverk igång för ditt tillfrisknande. Att få känna tillhörighet i flocken och veta att ni talar samma språk är enormt förlösande och avgörande för ditt tillfrisknande.

Utöver kunskap behöver du arbeta med stresshantering, yoga, meditation, bön, tolvstegsprogram, umgås med vänner som uppmuntrar och uppskattar dig, skratt, god näringsriktig mat, musik, kärlek, massage och beröring, spikmatta, inspirerande samtal, kontakt med djur, dofter, bubbelbad, lukta på bebisar, tända levande ljus, umgås med en fin vän. Detta är olika exempel på friskfaktorer som ger oss en ökad produktion av kroppens eget morfin betaendorfin. Det är smärtlindrande både fysiskt och psykiskt, det ger oss en glädjekänsla, skapar känslomässigt lugn och kan lindra depressioner och ångest. Du har säkert ännu fler exempel som skapar harmoni i ditt liv.    

Tankens kraft

Jag har alltid intresserat mig för tankens kraft och hur det viktigt det mentala är för vår psykiska och fysiska hälsa. Som sockerberoende behöver du vända om dina tankar och släppa funderingar kring Varför? Vänd fokus mot framtiden och tänk HUR? Ska jag leva för att hålla mig frisk och fri från drogen.

Du ska naturligtvis ta lärdom av de återvändsgränder du stöter på under din resa men vänd blicken framåt och fokusera på det goda och mata den blå hunden och stäng i den röda i hundkojan och lås dörren. Det du har fokus på är det som segrar. Fokusera därför på det positiva och den unika finkänsliga kropp du har. Det är en gåva att ha en så utvecklad känslighet och att få vara unik. Det är i alla fall så mina tankar går inuti mitt huvud. Jag har kapitulerat, accepterat och sörjt färdigt för längesen. Nu gäller det att göra det bästa av livet och lyfta det positiva som sockerberoendet innebär. Tänk vad skönt att slippa att stoppa i sig all skräpmat som finns där ute som ger oss alla möjliga diffusa sjukdomar, jag blir piggare, gladare och drägligare för mina nära och kära! 😉

Jag har lärt mig vad mina riskfaktorer är i livet genom att prova analysera, ta lärdom av de dikeskörningar jag gjort, resa mig upp och blicka framåt. Livet är en resa och alla erfarenheter läggs i ryggsäcken som jag bär med mig på min livsresa. Mina största risker är hög och långvarig stress utan återhämtningsperioder och trötthet. Utöver detta innebär uttråkning en annan riskfaktor. Jag blir uttråkad när jag inte har mycket att göra eller tillräckligt stimulerande och utmanande uppgifter att lösa. Dock får jag ha en enorm balans där så att inte gungbrädan tippar över till att bli en stressfaktor och därmed blir en återfallsrisk. Denna balansbräda är inte lätt att få ordning på då jag gärna gasar på för mycket när det lugnar ner sig i mitt liv och då tenderar det att hopa sig efter ett tag och bli på tok för mycket vilket emellanåt kan bli en stressfaktor. Därför jobbar jag oerhört mycket med att balansera min gas och broms. Jag är en oerhört energisk och effektiv person som gillar när det är mycket på gång men ibland tippar det över och då har jag lärt mig att backa tillbaka och bara ”vara”. Jag hittar energi i form av att mysa och umgås med min härliga familj, långa promenader vid havet, läsa böcker, umgås med äkta vänner, sova middag, klappa vår härliga kanin Leo. Jag skalar bort alla måsten och bara lunkar omkring och njuter av det ”enkla” i livet som är så stort. Jag är verkligen lyckligt lottad då jag har två helt fantastiska kärleksfulla och friska barn, en underbar, förstående och omtänksam man, tak över huvudet och ett stimulerande och berikande arbete. Det gör mig Ödmjuk & Tacksam för livet!                                 

Var rädda om Er därute!

Anna

Print Friendly

4 thoughts on “Sockerberoende och vikten av harmoni och balans

  1. För mig som aldrig haft ett behov av socker, känns ett sockerberoende ofattbart. Jag har missat det du skrivit om kosten, men självklart måste ju LCHF hjälpa till ofantligt, eftersom man slipper blodsockersvängningar.
    // Kikki

    1. Anna Hoffert

      Inläggsförfattare

      Hej!
      Ja för dem som inte har problem och kontrollförlust kring socker (läs stärkelserik mat) är det svårt att förstå. Precis som vi som är sockerberoende inte kan förstå hur normisar fungerar. Ler varmt. Härligt att det finns olikheter och att vi kan genom olika blogginlägg och annat få insikt i varandras olikheter och skapa förståelse för varandras världar. Visst hjälper LCHF enormt mycket dock är det viktigt att man individanpassar den och utesluter det som inte fungerar efter att man provat. Tack för att du läser och intresserar dig!
      Varma hälsningar
      Anna

    1. Anna Hoffert

      Inläggsförfattare

      Hej!
      Vad glad jag blir att du gillade inlägget. Vi är många som kämpar varje dag där ute och vi vet vikten av tankens kraft men behöver en liten påminnelse emellanåt! Glad att hittat din harmoni och balans.
      Varma hälsningar Anna

Kommentera