Sockerberoende och träning

För en sockerberoende är träning det som är viktigast för tillfrisknande näst efter kost och kosttillskott. Jag har i mina tidigare inlägg skrivit om kosten och kosttillskottens betydelse för Dig som är sockerberoende och nu är det dags för det fysiska i form av träning och motion. Ja träning har ju hälsosamma effekter för oss alla oavsett om du är sockerberoende eller inte. Det är bara extra livsviktigt för Dig som är sockerberoende.

Träning frisätter nämligen ”glädjehormoner” i hjärnan. Dessa hormoner lindrar smärta och ger oss en känsla av rus, man kan med andra ord känna sig hög efter ett härligt träningspass. En kontinuerlig dos träning får oss att må bra och ger oss ett lugn och en avslappnad känsla efteråt. Träningen gör att nervcellerna frigör endorfin, kroppens eget morfin, och ju mer endorfin som frisätts desto större blir lyckoruset. Endorfiner friges i synapsen, där en nerv­ände från en nervcell tar kontakt med en annan nervcell. Mottagarnervens receptorer tar emot endorfinerna och förmedlar signalen vidare som en elektrisk nerv­impuls. Vid vila är de flesta receptorer lediga men efter träning fylls de på med endorfiner.

Relaxing Vacations

Efter träningen ökar alltid välbefinnandet på grund av att du har frisatt en mängd ”glädje hormoner”. På så vis har träning även en lindrande effekt på depressioner och kronisk smärta. Det är åkommor som ingår i den sockerberoendes vardag och därmed innebär det att träning är rena medicinen för oss sockerberoende. Vid träning frigörs även anandamid som tränger in snabbare i hjärnans receptorer efter träning. Dessa hormoner har också en lugnande effekt på hjärnan dessutom ökar det förmågan till inlärning och koncentration. Träning kan därmed även ha en hälsosam effekt på psykiska sjukdomar. Eftersom endorfiner dessutom kan stimulera de faktorer som får nerverna att bilda nya förbindelser i hjärnan vilket är betydelsefullt för minnet och koncentrationsförmågan, så kanske träning till och med kan bromsa neurodegenerativa sjukdomar som alzheimer.

Family Jogging Outdoors

Människan är gjord för att röra på sig det har vi gjort i alla tider. Det var så vi kom åt maten och byggde våra bon. Träning är viktig för att stärka upp din kaross och för att kunna bära upp kroppen utan att få ont i muskler och leder och för att fungera optimalt. Det är dessutom livsviktigt med daglig motion, när du är sockerberoende för att kunna tillfriskna. Det frigör som sagt härliga ”glädje hormoner” som sockerberoende mer än väl behöver i överdos.  Att man dessutom får en trimmad kropp som får kläderna att sitta lite bättre är bara en bonus.

När du börjar träna, om du inte har hållit igång på länge kommer det att kännas tungt. Det är tungt och jobbigt för kroppen eftersom du inte har någon energi kvar då sockret tagit allt. Men efter din avgiftning blir det lättare och du får successivt mer energi när du fått gifterna ur kroppen. Avgiftningen kommer dessutom gå lättare OM du tränar. Träning är ett måste för en trasig biokemi.

Couple With A Dog

Som sockerberoende är du ofta periodare och har kanske tränat och varit strikt med kosten i omgångar. Om du nu legat på latsidan vad det gäller träning gäller det att ta det varsamt i början. Små steg leder till stora förändringar och välmående i slutändan. Träning och motion är en friskfaktor och ska ses som en livsviktig självmedicinering för sockerberoende. Utöva den träning och motion som du gillar och mår bra av. Ta en promenad i skogen, en löprunda, dansa, spinning, klättra, kettlebells, pump, gym pass eller vad just du gillar. Men du måste ge det en chans och vara ihärdig, det är ingen dans på rosor. Klarar du stora steg direkt är det bara utmärkt. Endorfinerna utsöndras efter träningen och då känner du dig alltid extra välmående och avstressad. Men kom ihåg att du har en obalans i din biokemi och att du måste ta i lite och ge det tid för att i framtiden må bättre och för att kunna reparera din biokemi. Kanske att boka en PT eller följa med en vän på ett pass på gymmet blir din bästa investering. Tänk på alla pengar du tidigare lagt på din drog som du nu kan investera i dig själv istället.

Du är värdefull och du är värd att må bra!

Print Friendly

Postad i BEROENDE, Sockerberoende, Träning den av .
Anna Hoffert

Om Anna Hoffert

Anna Hoffert är kostrådgivare och hälsopedagog och hennes specialitet förutom naturlig mat är kost och hälsa för sockerberoende. Alla har en unik biokemi och behöver därför en unik kost anpassad efter just dina specifika behov. Anna strävar efter ett liv i balans där kost, träning och livsstil harmonierar och är grunden för ett hälsosamt liv. Annas mantra i livet är Ödmjuk & Tacksam.

2 thoughts on “Sockerberoende och träning

  1. Eva-Lena

    Håller fullt med. Jag själv behöver minst tre svettiga pass i veckan. Plus medicinsk yoga, meditation och spikmatta. Plus minst 30 min i dagsljus varje dag. Slarvar jag blir resultatet nedstämdhet, sug och energibrist. Välmående kräver arbete för en sockerberoende. Både på det fysiska, psykiska, sociala och andliga planet. Kosten är bara en liten del i det hela. Men en viktig del - förstås.

    1. Anna Hoffert

      Inläggsförfattare

      Hej Eva-Lena!
      Visst är det underbart när man har förstått vikten av träningen. När man hittat just sin grej flyter livet så mycket lättare. Ja du har helt rätt i att välmåendet kräver en del arbete och balans är ett ledord för oss sockerberoende.
      Varma hälsningar Anna

Kommentera