Jag känner inga hungerskänslor vid LCHF-kost – vad ska jag göra?

 Ulrika undrar: Jag känner inga hungerskänslor vid LCHF-kost. Jag äter frukost och två mål lagad mat (lunch och på kvällen), men jag känner i princip aldrig att jag är hungrig. Det är nästan så att jag äter av gammal vana, för att kroppen inte ska tro att det är svält på gång. När jag äter på lunchen och på kvällen så äter jag alltid upp allting, så jag kanske är hungrig i alla fall. Förvirrande känslor. Har ni något tips, ska jag skippa maten mitt på dagen och se om det fungerar? Problemet är i så fall att om jag bli jättehungrig eller så på eftermiddagen så kan jag inte gå ifrån på jobbet och äta.

 Åse Falkman Fredrikson svarar: Hej! Jag hade i såfall valt att skippa frukosten som man gör vid periodisk fasta.

Det är inget som skadar dig eller försätter din kropp i svält. Många gånger äter vi av gammal vana och försök hellre lyssna på kroppen.

Prova att skippa frukosten och senarelägg hellre ditt sista mål till senare på kvällen.

Men är du hungrig på morgonen så kanske du hellre vill äta då och bara ta något litet vid lunch? Kanske räcker med ett kokt ägg?

Ät när du är hungrig och ät dig lagom mätt, är mitt råd.

Bästa hälsningar,

Åse Falkman Fredrikson
Matkreatör och lic. Kostrådgivare

PS. Fler frågor från våra besökare hittar du i vår Frågelåda.

Print Friendly

4 thoughts on “Jag känner inga hungerskänslor vid LCHF-kost – vad ska jag göra?

  1. Susanne

    Hej, jag äter bara då jag är hungrig. Jag tittar inte på klockan alls. Har märkt att jag oftast äter vid 11 tiden och då äter jag ordentligt. Sen på kvällen när jag blir sugen igen, omkring 20-21 tiden så lagar jag ett mål mat eller så tar jag bara ost och ägg framför tv. Lyssna på din kropp och ät när du är hungrig. Ät inte för att det är frukost lunch eller middagstid.

  2. Lotta

    Jag har precis haft som dig! Jag har börjat med PF (periodisk fasta) och dricker bara en slät kopp kaffe till frukost (inte hungrig på morgonen), lite vatten på fm och sedan är jag lagom hungrig till lunch då jag äter rejält (lunchtid på jobbet, alla äter, vill/kan inte hoppa över)
    sedan är jag mätt och pigg och glad till kvällsmat som vi äter tillsammans i familjen (viktigt för oss, jag kan inte vänta tills jag är hungrig, utan vi har en ganska fast mat tid).
    Detta har fungerat för mig, sett över dagen äter jag lagom mycket, jag är pigg och mår bra. jag kan inte "vänta tills jag är hungrig" då mina mattider är styrda av annat (praktiskt och socialt), så jag har fått anpassa min frukost efter det.
    Om du inte dricker kaffe, eller ändå vill ha i dig lite energi, ta kaffe eller the med grädde och/eller kokosfett och/eller smör.
    Lycka till!
    PS, det är skönt att vara lite hungrig ibland, maten smakar ännu bättre!!!

  3. Följer oxå ett PF-upplägg och det är helt rätt för mig! Även om jag kanske mer väljer att avvakta till ca 12.00 innan jag äter lunch, även om jag är hungrig 10.00. Men ibland är jag inte alls hungrig när det är dags att äta middag utan äter mer för att göra sambon sällskap. 🙂 Men med PF-upplägget så äter jag oftast precis som jag alltid velat: Ät när jag är hungrig och är jag inte hungrig äter jag inte! Så testa att skippa frukost, och läs lite om periodisk fasta.
    /Andre

  4. Tina Cederberg

    Jag har precis upplevt samma sak, jag var aldrig hungrig, det var en annan konstig känsla. Jag åt den vanliga lchf-frukosten, bacon och ägg med massa smör, senare utbytt mot äggmjölk med massa fett. Nu har jag minskat rejält på fettet till frukost och helt plötsligt började det suga rejält i magen vid 11 tiden. En härlig känsla faktiskt. Lunch och middag äter jag som tidigare men jag är hungrig till middagen också. På köpet har jag börjat gå ner i vikt igen.

Kommentera