Jag hinner inte träna för att…

En av de ursäkterna som ofta poppar upp när träning kommer upp i diskussioner t.ex. kring lunchbordet på jobbet eller vid en fika eller vid en middagsbjudningar är: "...jag förstår inte hur du hinner träna på morgonen eller på kvällen eller på helgen eller whenever för jag hinner inte träna i alla fall". Och i nästa andetag kommer det jag kallar "för att:et" dvs. förklaringen som ursäktar allt: för att jag har mycket på jobb, för att gymmet ligger långt borta, för att barnen tar så mycket tid eller för att...

Tidigare var detta också en av mina ursäkter. Den oftast använda var att jag hann inte träna för att jag jobbade ju så mycket och reste varje vecka med jobbet. Men det märkliga är att jag alltid hann ta mig tiden att köra förbi snabbköpet eller macken för att handla kakor och godis. Eller tid att köra och hämta pizza. Och jag hade alltid tid att sitta i soffan och slötitta på TV. Ja, tid till mycket men att träna det hann jag verkligen inte!

Ursäkter, ursäkter, ursäkter för att slippa vad egentligen vad det handlade om. För innerst inne är jag övertygad om att alla hinner träna om de verkligen vill och prioriterar det. För det är just detta som det handlar om - att prioritera och vilja träna. Och att vilja kanske man inte känner för alltid men att prioritera är ett medvetet val där antingen ursäkten vinner eller du. Självklart är jag inte på topp varje dag t.ex. ibland är sängen bara för skön på morgonen för att gå upp och träna, eller ibland så regnar det och då är löpning utomhus inte så kul eller vad det nu kan vara. Men för att må bra väljer jag att prioritera min träning oavsett.

Allt handlar också om ambitionsnivå för just dig. Det vill säga hur mycket träning vill du hinna med? Okej alla kanske inte hinner med en timme om dagen men man kanske hinner med 10 minuter per dag eller 2 timmar i veckan. Eller vänner jag har som tränar tillsammans med sin barn eller när barnen har gått och lagt sig eller som turas om med maken att träna.

Så dagens tips är att definiera hur mycket träning du vill hinna med och hur ska du prioritera detta medvetna val. Och det krävs verkligen prioritering och planering så se till att planera in din träning t.ex. skriv upp i kalendern eller använd Funbeat.se som jag tycker funkar väldigt bra för mig. Då ska du se att även du hinner med att träna utifrån dina förutsättningar!

Du kan hitta andra tips för denna ursäkten på min blogg butterflytina

Imorgon kommer dagens ursäkt att vara: "Jag vill inte gå på gym alternativt, jag har inte råd med ett gymkort". Är detta din ursäkt?

Print Friendly

Postad i Träning den av .

Om Tina Jensen

Tina Jensen har gjort en hälsoresa med genom träning och lågkolhydratskost. Den resan har inneburit att hon har gått från 117 kilos soffpotatis till att idag utbildat sig till kostrådgivare och nu under hösten till träningsinstruktör. Du kan följa hennes äventyr på hennes hennes blogg butterflytina  . Hennes dröm är att få inspirera och hjälpa dig till din hälsoresa.

Kommentera