Jag är inte motiverad att träna

Oj, vad en vecka går snabbt och idag är det dags för mitt sista gästinlägg. Dagens ursäkt för att inte träna handlar om motivation. Många säger till mig "... men orkar du gå upp så tidigt varje morgon för att träna?"

Jo, det gör jag, för att jag är motiverad att göra det. Jag har gjort mitt hälsoval att aldrig gå tillbaka till att vara en deppig, sur, missnöjd människa som bara satt hemma i TV-soffan och åt för att döva varenda känsla. Min motivation är att jag har valt livet och när jag tränar så mår jag bra!

Hur hittar du din motivation? Ja, hade jag haft svar på den frågan hade jag nog varit rik 🙂 Men jag tror på att man måste rannsaka sig själv och tänka efter hur man vill leva sitt liv samt må.  Varför väljer du att ursäkta träningen? Vad tror du skulle motivera dig att träna?  För i min mening är motivationen den viktigaste komponenten  tillsammans med prioritering och planering för att lyckas komma igång med sin träning samt fortsätta med sin nya hälsofrämjande livsstil. Utan motivationen så kommer ursäkterna vinna och du kommer aldrig prioritera rörelse i ditt liv.

Vad gör man när motivationen tryter? Jag tror mycket på att jobba mot ett mål för att underlätta när motivationen inte är på topp. Målet kan variera alltifrån att träna inför Tjejmilen till att kunna stretcha baksidan utav låret ståendes (jopp, tog bara ett år). Det viktigaste är att inte ge upp när det tar emot. Bara att ta nya tag nästa dag och nästa träningstillfälle. Det viktigaste är att du gör det - Just do it som ett känt sportsmärkes slogan.

För ibland är det faktiskt just detta det handlar - bara att göra. Inte analysera, tänka, känna ångest eller ursäkt. Bara gör! Bara ge sig ut på den där promenaden eller löprundan, bara ta sig till det där zumbapasset eller till simhallen. För hur ofta är det inte man spenderat timmar på att ha ångest för att ett träningspass väntar istället för att bara göra det och slippa ångesten. För i slutändan handlar det mycket om att påminna sig själv hur bra man mår efteråt. Och om är det enda som kan motivera en just den dagen till att röra på sig så är det good enough.

Jag hoppas att mina inlägg denna veckan har sått några tankar hos er läsare som tidigare använt varje ursäkt som finns för att inte träna. Just din var kanske jag börjar på måndag, jag hinner inte, jag har inte råd, jag tycker det är tråkigt eller någon helt annat. Oavsett så hoppas jag att du fått dig lite inspiration och tips på vägen för att ta tag i träningen. Jag lovar, du kommer inte ångra för du kommer att må så mycket bättre på alla sätt och vis. Gör som jag - välj att leva livet på bästa möjliga sätt!

Fortsätt gärna att följa min hälsoresa på min blogg butterflytina och håll gärna tummarna för mig - jag har precis tagit steget utanför min bekvämlighetszon och mot min dröm. Jag har börjat en kettlebellsutbildning för att uppnå min träningsdröm. Vem kunde tro det för några år sedan när denna soffpotatisen tyckte att träning var att sträcka sig efter fjärrkontrollen eller chipsskålen...

Aldrig mera!
För alltid!
Print Friendly

Postad i Träning, Vikten den av .

Om Tina Jensen

Tina Jensen har gjort en hälsoresa med genom träning och lågkolhydratskost. Den resan har inneburit att hon har gått från 117 kilos soffpotatis till att idag utbildat sig till kostrådgivare och nu under hösten till träningsinstruktör. Du kan följa hennes äventyr på hennes hennes blogg butterflytina  . Hennes dröm är att få inspirera och hjälpa dig till din hälsoresa.

One thought on “Jag är inte motiverad att träna

  1. Jenny

    Har slutat med ursäkterna för att inte träna, vissa dagar kanske det blir "lätträning" men det blir i alla fall något... Det är väl just när man är som tröttast man ska träna, då får man energi till annat :))

Kommentera