Hur man kan balansera signalsubstanserna med hjälp av kostillskott

Din hjärna är ett fantastiskt organ. Den är otroligt anpassningsbar och gör allt den kan för att hålla dig i känslomässig balans så länge som möjligt. Precis som din bil behöver rätt bränsle för att kunna fungera effektivt behöver din hjärna de rätta näringsämnena, annars kommer den inte fungera som den ska. Utan rätt näring försämras dina hjärnfunktioner långsamt. Det blir som en härdsmälta med kronisk oro, depression, trötthet, sömnproblem, minnesförlust och koncentrationssvårigheter som styr ditt dagliga liv. Ändå, och med tanke på alla de uppgifter den utför, har hjärnan ofta brist på viktiga näringsämnen som den behöver för att vara välnärd. En välnärd hjärna håller dig frisk och glad och får dig att må riktigt bra vilket också betyder att du kan fatta bra beslut gällande dig själv och ditt liv. Det är viktigt att förstå vilken typ av näringsämnen din hjärna behöver. Precis som motion och vila bör vara en del av din dagliga rutin, bör även näringsrik kost vara det.

En välbalanserad diet består av sex grundläggande näringskomponenter; protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler och vatten. Utan en tillräcklig balans mellan dessa komponenter kommer din hjärna inte att kunna fungera optimalt.

  • Protein - Aminosyrorna i protein är byggstenarna som kroppen behöver för att tillverka din hjärnas nätverk av signalsubstanser. De flesta av oss, oavsett hur hälsomedvetna vi är, har svårt att balansera biokemin i hjärnan. Utan de nödvändiga aminosyrorna kommer inte balansen av signalsubstanserna serotonin, dopamin, noradrenalin och GABA att kunna upprätthållas.

Jag rekommenderar mina patienter att börja dagen med en portion protein och minst två portioner till under dagen. Bra proteinkällor är organiskt kött, ost, ägg, fisk, fågel och vilt.

Kolhydrater

Kolhydrater bryts ned till glukos av kroppen. Glukos är hjärnans  huvudsakliga energikälla. En kost som innehåller lite kolhydrater kommer att påverka hjärnans funktion negativt. Det är dock viktigt att de kolhydrater du äter är sammansatta och inte enkla.

Enkla kolhydrater som finns i t.ex. snabbmat, kan göra att du förblir hungrig och känner dig yr och trött. Sammansatta kolhydrater däremot förser din kropp med de nödvändiga fibrer, vitaminer och mineraler som din hjärna behöver för en stabil energitillförsel av glukos. Sammansatta kolhydrater finns i fullkorn, frukt, bönor och grönsaker.

Fett

Din hjärna består av essentiella fettsyror vilka är grunden för hjärnans nervceller och signalsubstanser. Utan essentiella fetter svälter hjärnvävnaden och nervcellerna hårdnar och skrumpnar. Resultatet av detta blir att signalsubstanserna inte kan komma in i de signalöverförande neuronerna vilket påverkar vår förmåga till inlärning, koncentration, fokus och minne.

En kost som är rik på essentiella fettsyror kommer att förse hjärnvävnaden med näring, förbättra cellmembranen och även vår hud. Några av de bästa källorna för essentiella fettsyror är nötter, nötsmör, oliver, avocado, kokosolja, smör, jungfrulig olivolja och linfröolja. Kallvattenfisk som lax, öring, sardin, makrill och strömming samt haj, svärdfisk och blanquillo är också utmärkta källor.

Vitaminer och mineraler

Multivitaminer innehåller vitaminer, mineraler och spårämnen som din hjärna behöver för att kunna fungera optimalt. Utan dem kan inte nödvändiga biokemiska funktioner äga rum vilket kan påverka humör och beteende negativt.

Ett bra multivitamin bör innehålla alla nödvändiga B-vitaminer, som din kropp inte lagrar, tillsammans med folsyra, antioxidanter som vitamin C, E och betakaroten samt mineraler som kalcium, magnesium, selen, mangan, krom, järn och bor.

Det är en utmärkt vana att äta bra, men hur bra man än äter räcker det ibland inte för att man ska få en tillräckligt hög produktion av de signalsubstanser som man behöver för att hjärnan ska vara mätt och glad. Tillskott av aminosyror är det bästa sättet att påverka och förbättra signalsubstanserna på ett positivt sätt. När du tar tillskott av aminosyror för att bygga upp och därefter balansera signalsubstanserna påverkar du direkt din hjärnas hälsa.

Det är visserligen tjugo aminosyror som bidrar till att bygga upp hjärnans kemi men sex av dem är speciellt betydelsefulla för den kvinnliga hjärnan. Du kan läsa mer om detta i Kaos i kvinnohjärnan)

  • 5-hydroxytryptofan (5-HTP) är en signalsubstans som produceras i kroppen av den aminosyra som kallas tryptofan. Det finns flera fördelar med att ta 5-HTP istället för tryptofan för att höja nivån av serotonin. Den främsta fördelen är uppenbar: 5-HTP ligger ett steg närmare i den metaboliska processen till att bygga upp serotonin. Med andra ord omvand-las 5-HTP lättare till serotonin än vad tryptofan gör. 5-HTP utvinns ur fröna från växten Griffonia.
  • Tyrosin-Tyrosin stödjer sköldkörtelns funktion och är förstadie till dopamin och nor-adrenalin som båda har starkt antidepressiv verkan och samtidigt verkar uppiggande. Ta inte tyrosin om du lider av ångest eller panikattacker.
  • L-fenylalanin -L-fenylalanin är en essentiell aminosyra – vilket betyder att kroppen inte pro-ducerar den – den måste intas via kosten. L-fenylalanin har visat sig kunna förbättra humöret, öka fysisk och mental energi, sexlust och motivation. Det bidrar också till att dämpa aptiten och kan bidra till att upprätthålla en hälsosam vikt.
  • L-theanin-L-teanin är den dominerande aminosyran i grönt te. Forskning visar att l-teanin kan skapa en känsla av avslappning cirka en halvtimme efter det att det intagits. Det fungerar genom att direkt stimulera produktionen av alfavågor i hjärnan och åstadkomma ett tillstånd av djup avslappning och mentalt fokus , ett tillstånd som liknar det man kan uppnå genom meditation. Dessutom bidrar L-teanin till bildandet av den dämpande signalsubstansen GABA. L-teanin är en fantastisk aminosyra eftersom den lugnar ned dig utan att samtidigt göra dig slö.
  • L-taurin-L-taurin är en aminosyra som har en lugnande och ångestdämpande inverkan på hjärnan. Den motbalanserar uppåteffekten av dopamin och noradrenalin
  • GABA-GABA är en aminosyra och samtidigt en signalsubstans. Den har en lugnande inverkan på hjärnan eftersom den hämmar signalsubstanserna dopamin och noradrenalin. Lugnande medel som Sobril fungerar genom att öka GABA:s effektivitet.

 

Alla dessa kosttillskott kan tillhandahållas på min hälsobutik www.mialundinshop.se

”En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet, en optimist ser möjligheter i varje svårighet”.
Citat Winston Churchill

 

I hälsa och lycka,

Mia Lundin

KOMMENTAR FRÅN PIA NYBERG: Mia Lundin och vi kostrådgivare tolkar inte näringsläran likadant. Vad vi kostrådgivare rekommenderar ser ni här. Ni läsare tar själva beslut om hur ni tolkar näringsläran men jag hoppas att alla tycker att Mia Lundins inlägg om hormoner är av intresse.

Print Friendly

15 thoughts on “Hur man kan balansera signalsubstanserna med hjälp av kostillskott

  1. Christina

    Är det meningen att den här sidan ska gynna gästbloggare så att de får sälja sina produkter till oss. Många har dåligt samvete och andra vet kanske inte riktigt vad de ska tro om det här med LCHF ... måste man verkligen ta alla dessa tillskott för att må bra? Jag har ätit LCHF sedan årsskiftet och mår förvånandsvärt bra. Jag tycker inte att det här ska vara ett forum för försäjare av allehanda produkter utan en sida där man kan få neutral upplysning och vägledning om vad LCHF står för.

    1. AB

      måste man verkligen ta alla dessa tillskott för att må bra?

      Jättebra att du mår bra, då behöver du troligtvis inte ta dessa tillskott och kan därmed sålla bort denna information.
      Tyvärr finns det dom som inte mår bra trots LCHF (kvinnor oftast i medelåldern) då kan det vara bra för dessa personer att finns information att hämta här (jag har själv blivit hjälpt av Mia´s råd).
      Hormonobalans kan orsaka utebliven viktnedgång och psykisk obalans så därför tycker jag verkligen att Mia är en passande gästbloggare här.

  2. Ingela Jönsson

    Christina, om du mår toppenbra behöver du naturligtvis inte ta några tillskott. Inlägget handlar om de brister i signalsubstanser som de flesta kvinnor i förklimakteriet, klimakteriet o menopaus har. Genom att tillföra aminosyror som hjälper kroppen att själv producera signalsubstnserna slipper man besvär som PMS och klimakteriebesvär. De kvinnor som har dessa problem blir verkligen hjälpta av att de kan hitta länkar på vår sida dit de kan köpa rätt tillskott. LCHF är en sund kosthållning som ger de vitaminer, mineraler etc som vi behöver, men många har dåligt näringsupptag pga. biokemiska obalanser och behöver då hjälp av tillskott.
    Detta är inte en sida för försäljare av "allehanda" produkter. Vi väljer våra bloggare och gästskribenter med omsorg. Denna sida är gratis för alla läsare och syftet är att sprida fakta, nyheter, recept, menyer etc och då är det inte konstigt att det också finns länkar till andra sidor som kan erbjuda detta. Vi som arbetar med denna sida gör det helt ideellt och sidans omkostnader finansieras av sponsorer.

  3. Farmor kaisi

    Jag undrar om det går att mäta dessa olika signalsubstansernas värde i kroppen, har aldrig hört det förut. Mina läkare vill skriva ut Citalopram direkt utan någon föregående tester. Jag är kvinna 55 plus. Måste jag alltså själv betala för att få dessa tester utförda eller kan den allmänna sjukvården ombesörja detta? Intressant artikel, fast jag hade velat ha mer info om i vilka livsmedel dessa ämnen finns förutom just allmännt i proteiner. Har Mia nån mottagning som gör dessa tester?

  4. Ingela Jönsson

    Hej Farmor Kaisi!
    Mia bor i USA och har sin praktik där. Man kan köpa självtester (bl.a via Mias shop) och skicka in o få svar på sina signalsubstansers nivåer, men det är ganska dyrt - tyvärr inget som man brukar få hjälp med via vanliga sjukvården. Många kan "hjälpa sig själv" bara genom att läsa Mias bok och göra testerna i den, hon ger också råd i boken vilka tillskott man ska ta utifrån testresultatet.

  5. Majoren

    Det vore intressant om Mia ville utveckla påståendet att "En kost som innehåller lite kolhydrater kommer att påverka hjärnans funktion negativt."
    Jag får uppfattningen att hon är lika fördomsfull eller dåligt påläst som Paolo Roberto när det gäller vilken betydelse kolhydrater i maten har för vår hjärnfunktion...

    1. Jag kan passa på att bekräfta att ja, vi kostrådgivare och Mia skiljer oss i hur vi tolkar näringsläran men jag har valt att ändå ta in Mia som gäst på grund av hennes intressanta kunskaper kring hormoner. Jag tolkar inte Mia som fördomsfull men då Mia bor i USA så har hon kanske inte haft möjlighet att följa kost-debatten som pågått i Sverige på samma sätt som vi gjort.

      Jag diskuterar gärna kost, men just denna gång önskar jag att det inte blir en debatt om kosten utan att frågorna stannar vid hormoner.

  6. Jag har träffat Mia vid några tillfällen o det är en ödmjuk, skicklig, icke fördomsfull person. Jag instämmer helt med Pia Nyberg om att Mias unika hormonbalans kompetens var det väsentliga denna vecka, men naturligtvis står.vi själva fast vid bl.a. gluten o bönfritt i våra recept. Mia kommer verka mer i Sverige framöver och får då säkert möjlighet att mer aktivt följa debatten här. Är inte det minsta orolig över att vi står på väldigt lika grund. Vi som äter naturlig lchf får i oss bra fullvärdiga proteiner och därmed en bra bas för balans i signalsubstanserna. Men vi kan ha dragits med vissa obalanser ända sen vi föddes och då kan extra utvalda aminosyror under en period göra stor skillnad, speciellt under förklimakteriet. Jag talar av egen erfarenhet.

    1. Du har förstått helt rätt Kikki! KRG handlar om naturlig LCHF. Vi ser också att hälsa beror på så mycket mer än bara det som ligger på tallriken och vill ha in inlägg om sådant. Jag bjöd därför in Mia Lundin då hon är oerhört kunnig inom hormonlära. Jag hoppas att alla förstår att vi tycker olika om just kosten men att ni ändå kan lära er mycket av Mia!

  7. Ulrika Palmqvist

    Plötsligt har jag fått en total aha-upplevelse! Ytterst intressant att läsa om detta. Det förklarar väldigt mycket, i saker och ting som skett de senaste åren i mitt personliga liv. Närmare bestämt sen jag närmade mig och gick över de fyrtio. Jag blev sjukskriven pga utmattningssymtom och posttraumatisk stress. Många läkare tycktes stå oförstående. Min familj och mina vänner i allmänhet men jag själv i synnerhet har undrat hur det är möjligt. Jag som alltid stått fast och stark tidigare och aldrig låtit yttre skeenden påverka mig. Samtidigt som varken de eller jag själv känt igen mig själv, som den person jag tidigare varit vid vissa tillfällen. Men när jag läser detta, börjar jag se ett mönster och en förklaring. Och jag är tacksam över att jag snubblade över Mia Lundin. Jag inser nu att jag faktiskt inte är en halvgalning som blivit rent av dum på senare år, något som inte minst jag själv trott tidigare. Men vad som är lite skrämmande är att jag aldrig stött på detta jag nu tar in inom sjukvården. Trots att jag den allra senaste tiden även visat upp symtom på underproduktion av sköldkörtelhormon så görs inte kopplingen till tidigare diagnos. Jag har ingen som helst kunskap eller insikt i sjukvård. Men jag har också haft förhöjda blodfetter. Tyckte själv det var lite konstigt. Jag är vegetarian och lider snarare av lätt undervikt än någon övervikt.Har alltid trott att förhöjda blodfetter gått hand i hand med en fet kosthållnig rik på rött kött och övervikt. Men nu börjar jag fundera själv även kring detta. Följer också detta med mönstret av den obalans jag nu tycker mig inse, som förmodligen förekommit i min kropp under senare år ? Men var ska man i så fall få riktig hjälp om nu inte sjukvården tar detta på allvar? No offense, men alternativ medicin är ett dyrt alternativ och om än en god investering. Det är inte alltid som alla har råd att göra investeringen även om man skulle vilja. Ja jag har inget svar till detta. Och antar ingen annan har det heller. Det enda är väl att själv försöka lära sig så mycket som går och tillämpa det i den grad man förmår i praktiken. Men då behövs det fler Mia Lundin som besitter kunskapen och kan sprida den. För som det är nu så är det svårt att ens insé att det kan finnas en förklaringt till vissa problem, om man själv inte medvetet försöker finna den i källor som förespråkar alternativ till den klassiska medicinska vården. De flesta, inkluderat mig själv tdigare, förlitar sig ju på vad läkarna i allmänhet säger och antar.

Kommentera