Ät rent – träna smutsigt!

Ät rent - träna smutsigt. Ja, så låter mitt ”motto”, och jag ska nu försöka förklara lite närmre vad det innebär, för mig.

Om någon tycker det är förvirrande hur man ”ska” äta, så fundera inte ens på att försöka bli klok på hur man ”ska” äta när man tränar och tävlar! Ta tio tidningar som handlar om träning och du kommer få tio olika råd från tio experter, exakt hur, vad och när du ska äta när du cyklar, springer, paddlar eller dansar. Om man någon gång verkligen ska använda uttrycket djungel, så är det här. Okej, det kan ju vara så att vi är olika? Att vi faktiskt har olika behov av fett, proteiner och kolhydrater, och det är därför råden skiljer sig åt? Ja, säkert, jag tror faktiskt att vi är olika men jag tror ändå att många äter alldeles onödigt stora mängder socker (och annat skräp) i samband med träning och tävling, socker och stärkelse. Det jag ska komma till är attityden jag vet finns bland hårt tränande individer. Ungefär såhär: ”Jag tränar så hårt att jag kan äta vilket skräp som helst, det spelar ingen roll”. Underförstått: jag blir ändå inte tjock? Eller? Är det verkligen så?

Jag tror att desto renare föda vi matar våra kroppar med, desto bättre fungerar dom, i alla lägen! Vi har en övertro på drycker, bars, piller och pulver att det ska tryckas i tid och otid, och visst, när man tränar eller tävlar hårt kan det absolut vara befogat att höja intaget av snabba kolisar, men betyder det verkligen att man kan strunta i kvalitén på det man äter? Jag kan erkänna att det då och då slinker ner en kaka, sportdryck eller gel som bjuds på under tävling, jag har insett att alternativet, att inte äta alls, är betydligt sämre. Dock håller jag mig till egentillverkade bars på nötter och frukt, så långt det går, och det går oftast mycket bra, jag lovar! Jag tycker också man ska skilja på tävling och träning, men det viktigaste är att skräp aldrig kommer bli basen i min föda, bara för att jag KAN äta det! Det borde väl ligga i allas intresse att äta sånt som kroppen presterar bäst på, och jag har svårt att tro att det är färg- och smaksatt socker.

För mig känns det mycket viktigt att maten är av god kvalité. Oprocessad, krav, eko, närproducerad osv, så långt det är möjligt. Hemlagad, god mat. Egentligen är väl inte det så konstigt!

Jaha? Och andra delen då -Träna smutsigt? Det handlar egentligen om samma sak, ibland krånglar vi till det. Jodå jag tycker det är jättekul att handla nya tights och snygga träningströjor, har funderat på att skaffa en tränings-GPS. Men när jag tänker på vad som egentligen är roligt med träning, så är det den där råa, ”back to basics” känslan jag hela tiden återkommer till. Att pulsa i meterhög snö med pannlampa, klättra i träd, släpa tunga stockar och vältra mig i lera...ibland springer jag barfota. Helt barfota. Det kan också vara en beskrivning av att verkligen ta ut sig, att ge allt.

Vi behöver inte alltid trendig och ny träning, den kan också vara hemlagad, ut i skogen och slit!

Ja, det här är min egen åsikt och jag står ju också där nu, och rekommenderar...

Print Friendly

Kommentera