Magbesvär: IBS


Det finns många olika typer av magbesvär, symtom, orsaker och diagnoser. Många har besvär genom hela livet utan att hitta en lösning som får magen att må bra. Väldigt många hittar tack och lov sin räddning i att lägga om kosten.

Den troligtvis allra vanligaste diagnosen vid magbesvär är IBS – Irritable Bowel Syndrome. På svenska beskrivs det som funktionella tarmbesvär eller känslig tarm. IBS är en uteslutningsdiagnos, dvs. om man har genomgått diverse undersökningar och provtagningar utan att läkarna kan hitta någon annan sjukdom eller orsak till magbesvären, då brukar man kunna få diagnosen IBS. Symtomen kan därför också variera oerhört mycket mellan olika personer. Vanliga symtom är:

  • ”Uppblåst”, spänd mage.
  • Gaser.
  • Förstoppning eller diarré, ibland växlande mellan bägge. Oregelbundna och besvärliga toalettvanor.
  • Magont eller obehagskänslor som ofta går över när man tömmer tarmen.

IBS är inte farligt, men kan ge dessa obehagliga symtom som försämrar livskvaliteten för många.  Ofta kan IBS också orsaka trötthet eftersom kroppen inte kan ta upp all näring i maten till följd av att matsmältningen fungerar dåligt. Det kan också innebära en ökad risk för näringsbrister vilket i sin tur kan orsaka andra besvär och sjukdomar. Även immunförsvaret påverkas till stor del av hur magen mår och därför är det viktigt att försöka komma till rätta med sina magbesvär. 

Inom vården får man ofta höra att man inte vet varför man får sjukdomen och att det inte finns någon bra behandling. Min erfarenhet som kostrådgivare säger dock att det för de allra flesta hjälper att börja äta mer naturligt. Det är väl inte konstigt att magen blir känslig och irriterad om vi varje dag proppar den full med sånt som den inte är anpassad för att ta hand om (läs: spannmål, socker och margarin)?

Vad som är säkert är att en bra kost är viktig för en välmående mage. Det finns dock inte ett säkert ”recept” som funkar för alla, du får istället prova dig fram till vad just din mage mår bra av. Några tips kommer här.

  • Ät LCHF! Många blir av med sina magbesvär genom att helt enkelt äta bra mat med mer fett och utan spannmål, socker, margarin och för mycket kolhydrater.
  • Undvik alla spannmål och framförallt fullkorn. Inget Finn Crisp, med andra ord.
  • Ät ”lagom” med nyttiga fibrer som finns i t.ex. grönsaker, fiberhusk och hela linfrön. Prova dig fram genom att öka eller minska mängden fibrer i maten. Om du brukar vara lös i magen, lägg till 1 tsk fiberhusk eller 1 msk hela linfrön utrört i lite vatten före frukost och middag. Om du brukar vara hård i magen, lägg till samma mängd fiberhusk eller linfrön och drick ett eller två stora glas vatten till. Har du en väldigt känslig mage kan du behöva prova dig fram med en mindre mängd fiberhusk eller linfrön till att börja med.
  • Undvik frukt.
  • Undvik baljväxter som t.ex. bönor, linser och ärtor.
  • Var noga med omega 6/3-balansen. Ät mindre omega 6 som finns i t.ex. jordnötter, vegetabiliska oljor, margarin, kött (med undantag från gräsbeteskött som har en bra balans) och frön (t.ex. pumpa och solros). Ät mer omega 3 från fet fisk eller tillskott.
  • Ät 1-2 msk ekologiskt kokosfett varje dag.
  • Prova tillskott av probiotika (nyttiga tarmbakterier) och/eller matsmältningsenzymer.
  • Ät mindre portioner och oftare. Eller tvärt om, ät färre gånger per dag. Prova vad som passar dig.
  • Motionera regelbundet. Prova morgonpromenader varje dag.
  • Stressa mindre. För vissa personer hänger dock IBS inte alls ihop med stress.

Här kan du läsa om mina egna erfarenheter av IBS.

Image courtesy of Ohmega1982 at FreeDigitalPhotos.net

Print Friendly

3 thoughts on “Magbesvär: IBS

  1. Jennie

    Hej! Hade varit intressant att läsa om dina erfarenheter, men det går inte att komma vidare från länken du angett (eller är det bara för mig det krånglar?) Hur som, tack för intressant tankar!

Kommentera