Vasaloppet

Hur långt är Vasaloppet? Frågan fick jag nyligen då jag berättade att jag skulle åka både Vasaloppet och Öppet Spår i vinter. Vad är Öppet Spår?

I min värld är det baskunskaper. Lika självklart som vilken huvudstad vi har. Det 90 kilometer långa Vasaloppet ingår väl naturligt i dagens skolundervisning? Och Öppet Spår är väl lika självklart som att andra största staden heter Göteborg? Men det är klart, det är i min värld. Där skidåkning hör till vardagen, inte bara under vinterhalvåret.

Vasaloppet är större än någonsin, trots nio mil och ofta ogynnsamma träningsmöjligheter på snö före loppet. Det är väl utmaningen vi vill åt. Och äventyret. Och – upplevelsen. Känslan av att gå i mål – efter nio mil och många timmar – är magisk.

Det finns de som inte är insatta i Vasaloppets värld. Men även för den som vet Vasaloppets grundfakta kan det vara nyheter hur man tränar inför det stora loppet.

Och hur tränar man då? Eller hur tränar jag för att få en så ”behaglig resa” som möjligt?

För det första är jag noga med vad jag äter. Näringstät mat för att optimera mina chanser att hålla mig frisk 🙂 Kort sagt undviker jag socker och gluten och avstår margarin och andra lättprodukter. Äter ekologiskt, tar diverse tillskott och brukar börja och sluta dagen med en näringsdryck 🙂 (det låter supersunt, men jag kan avslöja: då och då gör jag undantag!).

Jag tycker det är kul att träna. Jag vet inte om det är en förutsättning, men det underlättar. Jag har också ganska många träningskompisar, här och där. Många gånger är just en träningskompis bästa motivationen.

Bästa receptet för en vältränad kropp, på plats, den första söndagen i mars, är allsidig träning i lagom mängd. Detta gäller mig i alla fall. För mycket och för ensidig träning tär på kroppen. En bra mix för egen del är löpning, rullskidor, stavgång och styrka. Gärna lite cykling också, men jag kommer liksom aldrig i väg. Cykelträna gör man inte på en timme. Det krävs flera timmar.

Min träningsdos ligger på fyra till fem gånger i veckan. Helst fyra. Återkommer med mer detaljerad fakta kring olika träningspass.

Återhämtning efter och mellan passen

Hur man nu får till det i en stressig vardag? Jag har testat en återhämtningsdryck de sista veckorna som jag tänker skriva mer om vid senare tillfälle. De flesta vet också vikten av en god sömn. Det gäller även den som tränar.

Utrustning

Det går inte att komma ifrån utrustning. Skidåkning, liksom många andra idrotter, är en materialsport. Det är inte längre nästan gratis, att åka skidor. Det räcker inte med svindyra skidor, stavar och pjäxor. Vallan kostar, snygga skidkläder kostar 🙂 läger och resor kostar. För att inte tala om den tiden som allt tränande – och tävlande, tar. Men lugn, det är värt varenda krona (nästan i varje fall).

Lika självklart som Vasaloppet är 90 km – lika självklart väljer jag skidor, valla och skidkläder med klass. Det är inte längre bara skidåkning, det är hela konceptet – och det är väl det jag gillar 🙂

Print Friendly

One thought on “Vasaloppet

Kommentera