Träning och motion

Kostrådgivarna.se är en fantastisk sida som inspirerar till kostförändringar, den har gett mig oerhört mycket inspiration. En kostomläggning är en grundförutsättning till en god livsstilsförändring och det är detta snöre som vi alla borde börja dra i. Dock ska man inte förglömma träningen för den är minst lika viktig, men detta är mer steg 2, i min värld.

Först måste man skaffa sig förutsättningarna och med det menar jag hälsan innan man börjar motionera. Mitt mål är att under denna vecka försöka inspirera frälsta LCHF:are och nya KRG-läsare att se helheten och inbjuda till fysisk aktivitet. Sorgligt nog har många en ganska onyanserad och dyster erfarenhet av träning, en av anledningarna, bortsett från skolgymnastiken, är den artificiella träningshysterin som rått de sista decennierna.

Vad är det som har drivit denna industri och vad är det för relation vi har till träning idag?För min del har passionen för träning och motion alltid funnits. För snart tio år sedan utbildade jag mig till personlig tränare vilket jag är oerhört glad över, samtidigt innebar det att jag också blev en del av den artificiella friskvårdsbranschen. Varför artificiell kanske ni undrar? Här kommer mitt utlägg baserat på mina nya insikter samt backstage-erfarenheter.

Med handen på hjärtat, hur många av er som läser detta inlägg använder träningen som en bestraffningsmetod för att du åt lite för mycket, eller för att du drack ett glas vin eller två för mycket?  Idag är våra målbilder ytliga och drivkraften baseras på ångest.

Upplevelsen bygger på rädsla och smärta, samtidigt som metoderna utlovar mirakel och miljöerna är främmande och onaturliga för oss människor. Den totala upplevelsen är en artificiell värld, en så kallad bubbla som för eller senare spricker och lämnar endast stor besvikelse efter sig. Vad är alternativet kanske några av er funderar? Jag skulle vilja säga att många av er sitter på svaret men behöver vägledning. Mitt råd är att du utgår ifrån

vad du tycker om och gör det hela till en upplevelse efter dina förutsättningar, och på dina villkor. Jag kommer att hjälpa er vidare vid ett senare inlägg.

Hälsningar,
Lucas

 

Print Friendly

2 thoughts on “Träning och motion

  1. HelenaB

    Hej Lucas! Jag tror att det största misstaket man gör (jag gjorde det själv förrut) är just att man kopplar ihop vikten med träning. Det gör att man på något sätt blir kvar i kaloriräkningstänket. Jag har ett flertal gånger konstaterat att jag gått ner bättre genom att ägna mig åt träning som givit mig mer avkoppling än kondition/styrka. Detta har underlättat för mig att verkligen bara träna det jag känner för och bara för att må bra. Det satt långt inne dock efter alla års "ät mindre/spring mer"-programmering.

  2. Väldigt bra skrivet, du är klok som en bok! 😉

    Sen har jag en helt annan fråga till dig =) Jag var på mfs Hälsokonvent i år, och undrar om du har kvar playlisten ni använde på skippingen? Väldigt bra träningsmusik! Och väldigt bra pass ni höll, löptekniken jobbar jag fortfarande med!

Kommentera