Tillbaka till framtiden

Träning har idag blivit en vetenskap med stora forskningsanslag och manualer med de bästa övningarna och uppläggen. Det finns även spaltmeter om hur du bör träna och inte bör träna.

Tittar vi på dagens trender och forskningsrön som omger din träning så bör du ta hänsyn till följande för att lyckas:

Miljön – Träning skall bedrivas inomhus och gärna i maskiner för din säkerhet. Du bör följa de manualer och vetenskap som finns. Läs noggrant igenom de ”topp-10-bästa-övningarna” men också de "10-i- topp-bästa-dieterna".

Redskap – Det är nödvändigt att du har rätt typ av skor, gärna pulsklocka, rätt musik för ändamålet. Träningsmaskiner och andra attiraljer är en förutsättning för att bedriva träning annars kan du skada dig eller så blir din prestation försämrad.

Upplägg – Träning måste vara 60 minuter långt och föregås utav en 15 minuter lång uppvärmning, och avslutas med stretching? Och gärna 3 gånger i veckan eller mer. Glöm inte att följa den vetenskapligt framtagna formeln och upplägget annars kan du skada dig eller bli katabol. Helst skall du träna på morgonen för då är dina glykogendepåer som lägst vilket gör att du förbränner mer.

Kön – Är du kvinna skall du träna konditionsträning och är du man skall du träna styrketräning.

Sammanfattningsvis – Följer du inte dessa råd är chansen liten till framgång.

Sorgligt nog är det här den rådande och gällande situationen som skrämmer, paralyserar och begränsar dig. Du och många utav alla andra läsare är fast i en inbillad föreställning om att träning endast kan ske inom dessa ramar.

Din Inställning

Som du ser så baseras vår träning idag på känslor kopplade till smärta och rädsla.  Så fort man pratar träning så tar det inte många minuter innan samtalet övergår till ett samtal om skador och i synnerhet när man pratar löpning. En annan vanlig ursäkt är åldern, många anser sig för gamla att springa eller träna för den delen, men kan det inte vara omvänt. Kan det vara så att man blir gammal av att inte springa och träna? En tredje anledning till att inte löpa och träna är att man tycker att det är tråkigt. Vår attityd är att vi inte kan, på grund av diverse anatomiska och biologiska skäl, men också i brist på kunskap.

Hur kommer det sig att den sammantagna bilden i ämnet är så här dyster? Det är ju trots allt en vedertagen kunskap att motion och träning gör oss gott. Dessutom så har vi i urminnestider motionerat i olika former. Evolutionen och all vetenskap pekar på att vi är byggda för att röra på oss. Men varför denna negativa attityd till motion och träning?

En stor majoritet som trots allt tränar gör det fortfarande av helt fel anledning. Med handen på hjärtat, svara på dessa frågor:

  • Använder du träningen som en Bestraffningsmetod?
  • Tränar du för att dämpa ångesten över att du åt eller drack för mycket dagen innan eller under semestern?
  • Gör du det periodvis som ett nödvändigt ont?

Vad är lösningen och hur går vi tillväga?

Du måste göra en resa tillbaka till framtiden. Jag menar att du bör göra en historisk tillbakaresa för att se vilka drivkrafter som inspirerade oss tidigare till motion för att sedan resa tillbaka till framtiden och tillämpa detta i dagens samhälle. Vi behöver inte backa tillbaka till stenåldern som vi ofta gärna och gör. Backar vi bandet till 70-talet så rådde en annan mer positiv attityd till träning. Tittar vi på våra existerande urbefolkningar så är inställningen även där positiv, här förknippas träning med styrka, frihet, glädje och vigör.

Ett första nödvändigt steg är att kasta alla illusioner om det bästa upplägget, övningen, dieten eller quick-fixen. Därefter skall du byta inställning och låta nyfikenheten, lusten och upptäckarlusten ta över och göra sådant som du gillar och som du är gjord för. Se till att göra en upplevelse av det hela. Tänk utanför boxen, det finns inga rätt eller fel.

Konkreta tips

Nästa gång du ger dig ut se bara till att du kommer utanför dörren, sätt inte upp några mål, en speciell rutt, se bara till att ha det jävligt roligt. Nästa gång gör du något helt annorlunda om du känner för det, lyssna på din sinnestämning och din kropp. Denna metod är mycket bättre än de vetenskapliga uträckningarna/modellerna, och vet Du varför? Jo, för det blir av. Eftersom du har kul, då är chansen att det blir av igen betydligt större, och då kan det bli regelbundet.

Ett sista tips, du bör göra precis som vid fest. Lämna tillställningen när det är som roligast för då kommer du vilja göra det igen.

Om du mot förmodan behöver inspiration då skall du besöka Jonas Bergqvist och min inspirationsföreläsning i Stockholm den 19 september.

Behöver du stöttning över en period så erbjuder vi på true Sports & adventures upplevelser baserat på naturlig träning och naturlig kost inspirerat av människans ursprung. Gör det enskilt i par eller grupp. Se vår video för mer inspiration.

Hälsningar,
Lucas

Print Friendly

Kommentera