Nikotin, socker och LCHF

 Marléne undrar: Nikotinstop, sockeröverkänslighet och LCHF! Jag har förstått att det hänger ihop. Vad händer i hjärnan?

Med gener/predestination för sockermissbruk har jag funnit ro i sinnet, en lagom vikt och ett sundare förhållningssätt till livet i övrigt med LCHF sedan cirka fyra år tillbaka. Jag slutade snusa för drygt ett halvår sedan och får åter möta sockersuget som ett brev på posten, trots att jag äter enligt LCHF-principen. Suget är inte på långa vägar lika kraftigt som innan jag började med LCHF. Det kan "slå till" var tredje vecka (exempel återfall med en kaka... eller tre, på jobbet) och jag får fånga upp mig och hitta tillbaka, samtidigt som jag förstår att detta är ett jobb på många plan. Lite övervikt var väntat men värt det, tänkte jag. Fast jag nu äter striktare (absolut inget socker) under ett par veckor, står vikten still eller ökar med ett kilo i månaden.

Varför går det så trööögt?! Jag är aktiv och frisk i övrigt. Det känns som om hjärnan är med och spökar - nikotinstop och LCHF, allt detta påverkar hjärnan, hormoner och signalsubstanser. Jag skulle vilja veta mer/läsa om balans/obalans och om vad som sker i kroppen hos... en som jag! 🙂 /Hälsningar M
 Anna Hoffert svarar: Hej M!

Tack för Din oerhört intressanta fråga! Det där med beroendehjärnor är ett spännande område och oerhört komplext. Vid sockerberoende har du en biokemisk obalans i kroppen när det gäller signalsubstanserna och det gäller vid alla slags beroenden. Sockerberoende är en kronisk sjukdom som du måste lära dig att leva med. Den är progredierande, vilket innebär att den blir bara värre och värre med tiden om du inte får hjälp. Den går i skov och som jag tyder din fråga har du varit inne i ett skov. Socker påverkar kroppens endorfiner och ger härliga dopaminkickar i hjärnan. Framför allt är det en ökad utsöndring av signalsubstansen dopamin vi vill åt genom att äta socker eftersom vi då känner ett glädjerus och mår bra av det. När vi stimulerar signalsubstanserna genom att på konstgjord väg trimma systemet vill vi naturligt vis välja den enkla vägen igen. Hjärnan drar själv då ner den normala dosen dopamin för att kompensera överdosen som tillfördes genom att du åt socker. Dopamin är den signalsubstans som dessutom reglerar de övriga som gör dig uppmärksam och vaken som endorfiner, adrenalin, noradrenalin eller acetylkolin och de signalsubstanser som gör dig lugn, och balanserad som oxytocin, serotonin, endorfiner eller GABA.

Detta och mycket mer spännande som gäller hjärnan och beroendet hittar du i Bitten Jonssons bok Sockerbomben i din hjärna. När det gäller din vikt är det svårt att svara på utan att veta direkt hur din matdagbok ser ut etc. Det kan absolut ha något med dina signalsubstanser att göra, men det krävs en djupare analys och tålamod för att ta reda på det. Några andra råd som brukar fungera när man står still i vikt är att vara lite aktsam på mejeriprodukter och nötter. Sockerberoende är ofta väldigt känsliga för det.  Under hösten kommer jag skriva mer om sockerberoende och jag hoppas du får fler svar på några av dina frågor även då!

Lycka till i din sockerfria värld!

PS. Fler frågor från våra besökare hittar du i vår Frågelåda.

Print Friendly

Kommentera