Nattamat?

Hur ska jag äta nyttigt om jag jobbar natt? Ganska enkelt faktiskt. Ät som om du jobbade dag.

Frukost äter du när du kommer hem från jobbet.
Du kan äta en omelett, LCHF pannkakor, ost- och skinkrullar eller om din kropp tål så 10%ig yoghurt med nötmüsli.

Sen är det dags att sova.

Lunch äter du när du vaknar. Gissar att det blir runt vid två-tiden.
Välj en helt vanlig LCHF lunch. Fisk, kyckling eller kött med grönsaker till samt en god fet sås.

Sen kommer knepet. Välj att äta kvällsmaten lite senare än normalt. Det är ju lite beroende på när du börjar jobba. Kanske runt åtta-niotiden. Sen iväg till jobbet.

Men NU kommer det allra viktigaste. Jodå, du kommer troligtvis att behöva ett mellanmål under natten. Men det ska INTE vara kexchoklad eller en bulle. Inte heller frukt, nötter eller mejeriprodukter som yoghurt. Det fungerar inte att ”piggäta” nattetid. Kroppen är inställd på sömn och fasta. Vid trötthet gäller det att röra på sig och även kaffe med sitt koffein kan hjälpa.

Varför ska du då inte äta kolhydrater, inte ens snälla under natten. Och det är ju ofta snabba kolhydrater man söker när man vill ”piggäta”.

Kortisolet är naturligt högt under natten och kortisol släpper ut blodsocker. Om du äter kolhydrater som i sin tur påverkar insulinet så sjunker inte kortisolet som det gör på dagtid. Se dem som om de sitter på var sida en gungbräda på dagen.

(Insulin packar bort sockret från blodet.)

Men på natten förblir alltså kortisolet högt. Det ska ju se till att hjärnan mår strålande trots att vi sover och fastar.

Vi kan inte ha hormoner ute samtidigt som gör motsatta saker. Förvirringen i kroppen blir total. En lösning som kroppen har är att snabbt bygga om blodsockret till fett och lagra det. Det gör att kroppen slipper packa in-packa ut-packa in-packa ut….

Så kolhydrater passar inte alls in nattetid.

Bra mellanmål blir därför ägg, ost- och skinkrullar, LCHF ugnspannkaka (kanon att äta kall), köttbullar, stekta korvslantar eller liknande.

Tröttheten vid fyrasnåret då? Ja, den tröttheten kommer att komma vad du än gör. Kroppen bara fungerar så. Se bara till (om du kan styra) att inte välja ansvarsfulla eller farliga arbetsuppgifter just då. Välj gärna de fysiska aktiva arbetsuppgifterna då och prova med kaffe. Eller, kanske kan du ta dig en snabb tupplur?

Foto: Jenny Grimsgård

Print Friendly

One thought on “Nattamat?

  1. Eva

    Jag jobbade natt i flera år förut och jag vände på mattiderna precis som med sömnen.
    Frukost åt jag när jag vaknade runt 3-4 snåret på em. Lunch vid 8-9 på kvällen och middag vid 2-3 på natten och ingenting när jag kom hem på morgonen.
    Det funkade bra för mig för jag gillar inte att äta innan jag går och läger mig och jag blir för hungrig på natten av bara något mellanmål.
    De allra flesta av mina jobbarkompisar åt riktig mat under natten medans några åt som Anna föreslog.
    Du får prova dig fram med vad som passar just dig.

Kommentera