Lågkolhydratkost och träning – att träna utan kolhydrater

Att träna utan kolhydrater - går det, är det ens möjligt? Kroppen måste väl ladda med kolhydrater för att orka eller hur?

När jag tränade aerobics, step-up och spinning samt lite styrketräning i maskiner åt jag kolhydratrik kost. Jag åt mycket mat, lite är inte min grej. Jag var ofta hungrig och väldigt ofta sugen på något sött efter maten. Jag var ofta sugen på godis eller annat gott vilket jag också åt ofta. Jag tränade tre eller fyra gånger i veckan och då går det ju att äta godis eller hur?

Spinning, aerobics och step-up-passen avverkades i tufft tempo: det var fullt ös som gällde. På spinningen var jag halvt död efter uppvärmningen, hur jag orkade vet jag inte. Aerobics och step-up samma sak men dessa pass var mycket roligare och därför kämpade jag lite extra. Mot slutet av passen var jag ofta trött, så där trött så att man vill ge upp och gå ut för att kroppen inte orkar men det där jävlaranammat slog in och passet klarades av. Efteråt kunde jag gå hem fysiskt trött och orkeslös och med ben tunga som bly. När jag kom hem var kroppen matt.

Efter dusch var jag självklart tvungen att äta mat. Pasta med köttfärssås var ofta förekommande, likaså rostmackor med Lätta, ost och några glas O´Boy (hur tänkte jag där??). Oftast blev det rostmackor måste jag erkänna, minst 6 stycken. Det gick enkelt och snabbt. Bara ta ur frysen, trycka ner i brödrosten och under tiden plockades ost och Lätta fram och ett glas socker hann röras ihop. Efter det låg jag resten av kvällen i soffan och glodde på TV, sugen på något. Det dämpades för det mesta med en skål popcorn.

Den här tiden i mitt liv var kantad med mycket mat, mycket godis, många kladdkakor och en del läsk. Men jag tränade ju och då är det ju ok. Jag gick ofta hungrig och var ständigt sötsugen. På jobbet kunde detta behärskas eftersom jag var bland folk, men när jag kom hem... Jag kunde gå kvällarna genom och äta av vad som fanns i skåp, kyl och frys. Fanns inget slängde jag ihop en kladdkaka. Jag var stans största skåpråtta.

Jag har faktiskt inte tränat så värst mycket sedan jag började med lågkolhydratkost. Trädgårdsarbete och promenader var min träning. Några halvhjärtade försök att jogga gjordes men det har jag gett upp lika fort som jag började. Löpning är inte riktigt min grej.

Sedan februari har jag tränat kettlebells och funktionell träning. Det är krävande men så ofantligt kul, utmanande och intensivt. Jag har även testat periodisk fasta. Inte med syfte att gå ner i vikt utan för att se om jag kan ändra mig rent kroppsmässigt, bygga muskler. Första gången jag provade fastan tränade jag ett lunchpass. Jag var lite fundersam på hur det skulle vara med orken men hela förmiddagen hade jag känt mig mer effektiv, mer fokuserad och mer energisk.

Under passet fladdrade en tanke förbi: jag har ork! Efter passet cyklade jag hem, duschade och intog dagens första mål. Kroppen var full av energi. En riktigt härlig känsla. Nu kör jag periodisk fasta lite nu och då. Det beror helt och hållet på om jag upplever hunger eller ej på morgonen. Jag tränar dock inte vid lunch. Men, jag upplever känslan av att ha energi, vara mer alert och ha mer ork i kroppen med fastan. Jag känner ett sorts lugn. Jag upplever även mindre sug på eftermiddagen och det är en stor vinst. Jag känner att dagen blir mer behaglig på olika sätt.

Jag använder även maken som personlig tränare då och då. Jag har med andra ord gått från att vara personen som letade alla möjliga sorters ursäkter till att inte träna till att bli träningsnörd. Jag mår bra och jag har en helt annan styrka och hållning. Till på köpet har jag fått muskler på kort tid som jag aldrig såg på flera års kolhydratrik träning.

Sammanfattning av mina erfarenheter

Träning med kolhydrater: tröttare kropp efter pass, mindre ork under passet, ökad hunger och sug, knappa resultat.

Träning utan kolhydrater: piggare kropp efter pass, mer ork under passet, ingen hunger eller sug, snabba och tydliga resultat.

Vad är din erfarenhet av träning med eller utan kolhydrater?

Print Friendly

8 thoughts on “Lågkolhydratkost och träning – att träna utan kolhydrater

  1. Kul! Härligt när man hittar rätt!

    Jag har experimenterat mycket fram och tillbaka med kolhydratmängden det senaste året efter knappt tre år på ganska strikt lchf. Just nu testar jag hur det går med väldigt stora mängder (ca 50 E proc på träningsdagar) och det känns bra hittills faktiskt!

    En tanke bara, det behöver kanske inte vara just övergången till lchf som gör att det går så bra, kanske uteslutandet av godis och skräpmat är det vinnande konceptet? =) Om jag själv jämför min nya high-carb diet med min gamla som såg ut ungefär som din, så skiljer det mil mellan dem..

    Lycka till med muskelbyggandet!

    Karin

    1. Uteslutandet av godis och annat skräp är garanterat en bidragande orsak det också, de ger ju en rätt tung känsla i kroppen!

      Tack för lyckönskningarna i muskelbyggandet! det kan jag behöva om jag ska utmana mig själv i att tona fram musklerna 🙂

  2. Jag tränar utan kolhydrater! Tränar oftast på morgonen, vid 7.30 och ser till att få i mig kaffe med kokosfett, kokosmjölk och BCAA innan mitt pass. Efter passet blir det en proteindrink med kokosvatten. Jag tycker det går fantastiskt bra att träna på "tom" mage (eller ja, jag har ju fått i mig en del fett innan jag kör igång). Kör just nu styrka blandat med högintensiva intervaller (metabol träning) och det funkar hur bra som helst. Jag har ork, är stark och kroppen jobbar med mig. Sedan är det ett plus i kanten att kroppen blir tightare för varje vecka som går 😉

  3. Christoffer

    Samma upplevelse som du fått....

    - saknar dock "pumpen" på gymmet som inte är densamma som med Carbs.

    Desamma gäller viss explosivitetsträning känner jag blivit lidande.

    Men ja mår bättre, håller vikten & har ett jämnare humör.

    PF är också n

    1. Ibland diffar det explosiva även för mig och det stör jag mig järnet på! Huvudet vill men det kopplar inte till kroppen och jag kan inte ge mitt bästa som jag önskar och vill. Det är här jag tror små saker kommer in som stress och sömn. Maten påverkar självklart också till stor del och jag kan tycka det är svårt att hitta den felande länken. För egen del har jag skrivit lite dagbok för att se vad som kan påverka och det jag kan se som koppling är bland annat sömnen och vätskeintag som "småsaker". Den stora grejen för mig är att jag äter för mycket. Jag älskar mat men jag presterar bäst på mindre kolhydrater. Testandet fortskrider 🙂

  4. Jag tränar itf tae kwon-do på vad många skulle kalla elit-nivå. Jag har vart med i landslaget i över ett år. Sen i januari har jag kört en (för mig) strikt lchf och det har fungerat kanon! Jag har försökt beskriva så gott jag kan på min blogg (mer specifikt under sidan "träna med LCHF") : jimmieliden.blogspot.se hur jag har upplevt det, lite vad jag äter och hur jag tränar. Jag kan gott säga att jag aldrig kunnat träna så mycket som jag gjort på lchf! Jag har sluppit förkylningar och rubbet, vilket har gjort träningen ännu roligare 🙂

    1. Visst är det trevligt att uppleva mer ork, energi och slippa sjukdom! Det gör att koncentrationen kan läggas på träning när man slipper gå och snora och vara seg dagarna igenom.

      Jag lurar på att strikta till min kost än mer för att se hur det funkar för mig både resultatmässigt och orkmässigt. Saken är ju den att jag älskar mat så det är bäddat för konflikt 😉 Samtidigt är jag grymt nyfiken att se hur kroppen kan formas och hur jag presterar rent fysiskt. Jag lurar på att dra igång strikt i morgon men känner jag mig själv bäst misslyckas jag men jag ska försöka! 🙂 Vill jag nå de mål jag har bör jag sätta igång, det hjälper inte att skjuta "problemet" framför mig 😉

      *pinnar in och kikar i din blogg med en gång 🙂 *

Kommentera