Bantningsknep

Vi som har jojo-bantat och försökt hålla vikten innan LCHF har en del bantningsknep att damma av och skratta åt. Nu när man vet bättre är det väldigt roligt att ta fram dem igen för man vet att man aldrig mer kommer att utsätta sin stackars kropp för idiotierna.

  • Ät bara bananer. En hel dag med bara bananer går bra. Yes, nu är jag på G! När du vaknar den andra dagen och skall äta en banan till frukost med vetskapen om att det är det enda du får äta under dagen skrotas den dieten bums. Så då går vi på nästa metod.
  • Lägg en massa tusenlappar på en ”låda med mörk färg” och betala mer pengar för mycket mindre mat. Den som kom på den här affärsidén borde få Nobelpriset i Ekonomi.
  • Gå och lägg dig och sov när du känner att du är hungrig. Beroende på vilken bantningsmetod man använde varierade tiderna mellan: Att aldrig vilja gå upp och kl 12 på förmiddagen.
  • Träna i minst 20 minuter innan fettförbränningen startar och sen håller du på i två timmar till. Minst. Med tanke på att alla muskler förbränns så känns det inte som någon tidseffektiv träning. Efter mastodontpasset tar du ett äpple. Bra om man vill förstöra sin kropp fullständigt. Heja dig!
  • Drick vatten innan maten så att du inte orkar äta lika mycket. Så mycket vatten som man har hällt i sig i sina dagar. Vattenflaskor med sig överallt man gick för att stoppa sug och hunger.
  • Ät obegränsat med potatis. Potatis var räddningen när man gick på Vikt Väktarna. Ät så mycket du vill för 2 poäng. Man fick också höra att man kunde överleva på potatis. Lika sant som att man kan leva på kärlek. Önsketankar.
  • Drick äppelcidervinäger innan maten för att minimera fettupptaget. Behövs ingen förklaring. Ni hör ju hur dumt det låter.
  • Ät kromtabletter och bota sötsug. Man kan få krombrist av att man äter mycket socker. Att lägga till kromtabletter känns lite omständigt när man bara kan ta bort sockret och lösa problemet. Var för lägga till när man kan ta bort roten till det onda?
  • Lura dig själv att fettsnålt är gott. Mager kvarg med hallon är så gott! Mycket godare än den feta grädden med hallon! När grädden helt plötsligt är okej så kryper man till korset och erkänner. Mager kvarg, släng dig i väggen! Bantningsshake med choklad smakade precis som Oboy! Om man höll för näsan och drack så snabbt man kunde.
  • Jublar när det introduceras en ny kalorisnål produkt. Ju mindre kalorier desto bättre. Glass utan fett och socker. Perfekt! Godis med noll kalorier och noll näringsämnen. Jippie! Nu förstår jag att jag lika gärna hade kunnat äta parfymerat brevpapper.
  • Räkna kalorier. Orkar inte ens tänka på hur mycket tid som gick åt till att räkna ut hur mycket kalorier man hade fått i sig och hur många man hade kvar. Hade man tur kanske det fanns kvar 20 kcal kvar till en riskaka på kvällen. Då var det bara att gå och lägga sig kl 19.00.
  • Tugga 20 gånger innan du sväljer. Går lite lättare att göra det med kött. Inte med kolhydratrik mat där maten bara smälter så fort den nuddar tungan. Till slut satt man och tuggade luft.
  • Rök mer och drick mer kaffe för det mättar och får fart på förbränningen. När man var avundsjuk på de som rökte för att de var smalare var gränsen för eländet nådd.
  • Ta en frukt. Eller ta 10 frukter. Frukt är godis, fruktsallad, frukt till frukost, lunch och middag och mellanmål. Hungerhormonerna skriker och levern får panik av all fruktos.
  • Mer fibrer för mättnaden. Ät mer fibrer för det forslar bort fettet. Fiberberikad gröt, så mycket fibrer i bröd så att det smakade bark, fullkornspasta, fullkornsris. Konstigt att det inte fanns chokladkakor med fullkorn också. Hade sålt som smör.
  • Tugga tuggumi som mättar och drick lightläsk. Allt för att lura kroppen att den fick mat. Att det sedan gjorde saken värre var inget man tänkte på.
  • Ät piller som får dig att bajsa ut fettet. Jag har inte provat men jag känner inte att jag är avundsjuk på de som har råkat ut för pinsamheter på publik plats istället för att ha fått sköta det på toaletten.

Hur bra gick det egentligen med alla våra bantningsknep? Inte något vidare. Hur mycket tid gick inte åt till att tänka på hur hungrig och sugen man var och hur mycket kalorier man egentligen hade ätit. Tack och lov för LCHF så vi slipper plåga våra stackars kroppar mer.

Kommer ni på fler knäppa tips på att stå ut hunger och sug?

Print Friendly

Postad i Vikten den av .
Anna-Maria Johansson

Om Anna-Maria Johansson

Anna-Maria Johansson bor i Kungsbacka och är en före detta elitidrottare/ledare inom konståkning, utbildad pedagog och Lic. Kostrådgivare inom lågkolhydratskost. Hon är tack vare lågkolhydratskosten numera en nykter socker- och brödberoende som brinner för människors rätt till en bättre hälsa som hon är övertygad om finns inom ramen för lågkolhydratskost. Hon driver kostrådgivningsföretaget Ultimat med inrikting mot både privatpersoner och företag genom rådgivning, kurser, föreläsningar och hälsodagar/event. Ät Ultimat!

9 thoughts on “Bantningsknep

  1. Lisa

    Mitt projektarbete på gymnasiet handlade faktiskt om det var möjligt att leva på potatis. Gjorde själv försök på mig själv och genom blodprover, blodsocker och andra tester kom jag och min läkare fram till att det faktiskt är möjligt att leva på potatis. Dock är det inte speciellt kul eller överdrivet hälsosamt att bara äta potatis jämt, men att det är önsketänkande att man kan leva på det är direkt felaktigt! 🙂

  2. Karin20

    Det här med allt vattenpimplande vill jag dessutom lägga ett varnande ord för. Jag drack massor av vatten 2-3 liter varje dag för det var ju så bra. Men inte gick jag ned i vikt för det. Däremot dolde det en uppkommen diabetes2 där ju törst är ett första kännetecken och som jag då inte hade reagerat på.

  3. Tina

    Leva på grapefrukt, ägg och kaffe i 10 dager, stod ut en dag. Bara äta grillad kyckling morgon, middag, kväll. Man tröttnar på det med rätt snabbt. Fit-for-life, frukt som enda föda fram till 12, efter det var det väldigt omständiga regler för vad man skulle äta restan av dagen. Tillräckligt omständiga för att upta en hel bok.

  4. Nilla

    Jag vet att det är en humoristisk lista, men har läst så mycket om föräldrar som nu lär sina barn att frukt är farligt godis och inte ska ätas att jag mår lite illa. Kanske lider av kolhydratsbrist. Får knapra i mig en knäckemacka. =P

  5. Sanna

    Jag kan lägga till de bantningsknep jag provat. Nutrilett, Quick Diet, effedrin och en del andra piller som sopar bort hungern och sparkar igång en liten ugn i kroppen som gör att det känns som att man kokar igång. Periodisk fasta, eller som när jag levde på kokta ägg och celsius en vecka. Eller försökte 🙂

  6. Jennifer

    Ananasdieten på 80-talet, vem mer än jag mins den? Konserverad ananas. Hela tiden. Numera tål jag inte ens lukten av ananas.
    "Flygvärdinnedieten" var effektiv minns jag. Grillad kyckling, ägg och skållade tomater i en vecka. Man kissade ut kolhydratreserven och trodde att man hade tappat ett kilo fett.
    Minns också en tjejkompis till mig som skulle gifta sig på slutet av 80-talet och åt endast råa morötter i tre månader så att hon kunde komma i sin brudklänning. Hon såg ganska hängig ut på bröllopet....
    Håhåjaja, det var bättre förr! 😉

Kommentera