Att bygga sin hållbara kropp

Hösten igång, tokfullt i almanackan, möten, möten, barnens alla aktiviteter – hur ska man hålla ihop.  Det känns som att världen bara snurrar fortare. I en sån miljö bygger vi inte friska kroppar. Det krävs och kommer att krävas så mycket mer av var och en för att åldras frisk i vår hektiska och tekniska värld. Sjukvården har inte alla lösningar för att lappa och laga oss, friskvården blir viktigare och viktigare. Och du avgör utifrån dina förutsättningar. Vissa av oss har dragit en genetisk nitlott, andra verkar aldrig bli sjuka eller må dåligt. Oberoende av det så kan du alltid göra någonting för att bygga din hållbara kropp.

Kost
För att du ska må bra behöver du tänka helhet. Kosten är nummer ett. Allt du stoppar i munnen ger hormonella signaler till ditt inre. Ska du välja att fokusera på en enda sak så börja med kosten. Hitta din modell, den varianten av lågkolhydratkost som fungerar med dina förutsättningar och i ditt livspussel. Klarar du det inte på egen hand via böcker och internet, sök upp en av oss kostrådgivare. 5-10 träffar för att lära sig alla grunder är väl investerade pengar, din investering för framtiden och familjen. Det kom en mamma och pappa till oss på mf Hälsocenter häromdagen. De ville ha en omstart i familjen för sig själva och sina 3 barn. Vi hjälper dem nu med en plan, kostkurs och träning under en period. Det kommer att kosta en del pengar, men den här familjen ser ingen viktigare investering.

Träning
För kosten räcker inte. Ingenting i din kropp kommer att fungera optimalt om du inte rör på dig. Du behöver inte tokträna, men du behöver ta i emellanåt och höja pulsen. Du kan inte alltid träna i din komfortzon. Vardagspromenader eller cykling är basen, sen är det absolut nödvändigt att stärka upp hållning, funktion i rygg, bål, armar och ben så att du kan fungera utan att ”gå sönder”. För sitter du på kontor hela dagarna och slarvar med rörelseträning, då kommer du att gå sönder, det kommer att börja gnissla här och där och det är bara en tidsfråga. Värk är stress för kroppen.

Viktig funktionell träning kan du göra hemma om du vill. Du behöver en boll, en trästav, några träningsgummiband, en enkel yogamatta, musik så du får lust att röra på dig och din egen kropp som tyngd. Du börjar med inre bålstabilitet (de djupa magmusklerna) och bygger sen vidare. Våga sen ta i lite mer emellanåt. Det är faktiskt extra viktigt för kvinnor som åldras att våga ta i, att behålla de snabba musklefibrerna och att belasta skelettet för att förhindra benskörhet. Det finns fantastiska gym som har både rätt miljö och erbjuder välutbildade personliga tränare om du skulle vilja prova det en period. Även det en väldigt bra investering, en träningsskola bara för dig. Har du absolut inte tid under en period så gör i alla fall någonting varje dag, även om det så bara är 10 minuter. Det gör nytta det också, jag lovar. Det finns inga piller för träning, du måste göra.

Sömn
Hållbarhet kräver även god sömn. Du kommer varken hålla vikten eller nå några bra träningsresultat om du slarvar med din sömn. Emellanåt har vi småbarn som väcker oss, andra tider är det tonåringar vi oroar oss för. Jag vet, det är inte enkelt. Men sätt då mål att du åtminstone går och lägger dig senast kl. 22.00 en eller två dagar i veckan. Bara det kommer du långt med.

Stress
Är du lättstressad, har höga krav på dig själv, skenar tankarna? Då mår man inte bra, och det förstör mycket av hållbarheten du bygger upp på andra sätt. Vi reagerar olika på stimuli utifrån, det är autonoma nervsystemet som reagerar, det sker automatiskt utan att du styr. Men nu är du som du är här och nu, p g a av dina gener, alla dina erfarenheter och händelser du upplevt. Och det finns alltid något du kan göra. Bestäm dig då för att börja lyssna inåt. Börja när du väntar på bussen eller i bilköerna. Vad är det som pågår därinne i hjärnkontoret? Vad är det för tankar som tar mest plats ? Är dessa tankar bra för mig? Gör en insats för hjärnan, hjälp den att stilla sig, att få lite andpauser. Har du en Smartphone, kan du leta bland alla appar som är gratis eller kostar några tior. Där finns mindfulness, meditation, mental träning, hjärnvågsterapi, eller välj musik du gillar som helst bara är instrumental. Har du mer pengar, gå på härlig massage regelbundet. Har du tid, går du ut i naturen och sitter tyst och bara tar emot. Vi måste hjälpa våra kroppar att stressa ner. Ett fåtal människor behåller ständigt sitt lugn i den tid vi lever i. Stress bryter ner oss.

Kost, träning, sömn och stress. Inte så lite att tänka på och du behöver inte vara perfekt, men du måste ha det med dig i din vardag. För annars kommer din kropp inte att hålla, den blir inte hållbar. Och kom ihåg, börja alltid med kosten. Naturliga fetter, bra näring, rätta kolhydraterna och tillräckligt med vätska sänker stress i kroppen med väldigt kraftig påverkan. Bra start!


 

Print Friendly

One thought on “Att bygga sin hållbara kropp

Kommentera