Träning, hälsa och livsstil

”Hälsa är inte bara frånvaro av sjukdom eller handikapp, utan högsta möjliga välbefinnande för den enskilda individen fysiskt, psykiskt och socialt.” Så lyder WHO:s definition av hälsa.

Min livsstil har stor betydelse för min hälsa. För mig är träning hälsa – när jag håller träningen på en rimlig nivå. Jag har nämligen lätt för att överträna. Men erfarenheten av flera skador har fått mig att tänka om. Jag har helt enkelt försökt att ändra lite på mina levnadsvanor . Jag tränar mindre och mer allsidigt.

Varför är det då så att jag och många med mig har träning och hälsa som livsstil? Kanske för att vi är byggda för att röra på oss. Vi behöver helt enkelt använda kroppen för att den ska må bra.

Som en påminnelse för oss alla – och framför allt för dig som behöver lite extra motivation – här kommer vinsterna med regelbunden träning 🙂

Fysiskt

Bättre kondition och ork, starkare muskler, leder och skelett, bättre återhämtning efter hårt arbete, bättre rörlighet, balans, koordination och du kan arbeta mer avspänt och effektivt. Mindre ryggbesvär då du stärker musklerna och får bättre syreförsörjning i diskarna, håller hjärta och blodkärl friska och blodtrycket på en lagom nivå, större motståndskraft mot en del sjukdomar, har lättare för att hålla vikten då du får en bättre balans mellan aptit och den energi du förbrukar samt att du ökar förutsättningarna för att kunna leva aktivt även när du blir äldre.

Psykiskt

Du har roligare och blir gladare, får avkoppling och omväxling, stressar av, orkar mer rent psykiskt och träning kan också motverka depressioner. Du blir vän med din kropp, pigg och mår bra därför att kroppen producerar endorfin ”kroppens egen morfin”. Bättre självförtroende, du träffar kompisar och lär känna nya människor, koncentrerar dig bättre, lär dig lättare och förbättrar minnet. Du får också nya hjärnceller tack vare ökad syresättning (fakta från Idrott och hälsa av Bengt Johansson).

Ja, vad väntar vi på? Det är väl bara att ge sig i väg!

Under hösten kommer ni att få följa min träning. Varannan vecka här på bloggen kommer jag att delge er min väg mot vinterns Vasalopp, vilket blir mitt 9:e. Efter några skadedrabbade höstar vågar jag inte springa fullt så mycket som tidigare (men även inlägg om löpning och dess olika träningssätt kommer). I stället blir det framför allt rullskidåkning, stavgång och styrka. Redan nu kan jag lova: Rullskidåkningen har allt! Dessutom är det en skonsam träning.

Och för dig som undrar: Det fungerar utmärkt att åka rullskidor utan att kolhydratladda 🙂

Print Friendly

Kommentera