Om en är bra måste tio vara bättre….eller?

Visst känner ni igen er? Man hör talas om något som är väldigt hälsosamt och som låter i öronen som ”Guds välsignelse för min kropp” och man rusar till affären/hälsokosten och köper på sig undermedlet som man har läst och hört om i alla medier och man ser fram emot att själv bli sådär hurtigt pigg, glad & frisk.
Jag tänker på kallpressat kokosfett, med den hälsosamma Laurinsyran som bl.a. motverkar inflammationer, ökar förbränningen, stärker immunförsvaret och är bakterie & svampdödande.

Det är lätt att tänka: ”Om någonting är så nyttigt måste det självklart vara bättre ju mer jag äter utav det, så försvinner ALLA sjukdomar, värk & inflammationer i ett nafs – bara jag ser till att alltid ta rikligt med kokosfett i kaffet… smälta det i pannkakssmeten…, mumsa minst 10st  ischoklad med 50% kokosfett…ta en rejäl klick på grönsakerna och såklart ett par matskedar rent fett på en sked när ”suget” sätter in…”

Blir det bra?
Ja, du dör inte i alla fall, men du lär ju få sitta en hel del på toaletten och det som kommer ut kommer att vara ganska svårt att spola ner då det flyter som en kork i toalettstolen 🙂

Kroppen älskar kallpressat kokosfett, det använder det som energi och som hjärnbränsle, men det som inte behövs går ut i toalettstolen eftersom kroppen inte lagrar mellanlånga fettsyror i fettdepåerna. (Så de där 100 grammen du inte behövde kunde du ha sparat till en annan dag, det hade både dina tarmar och plånboken mått bättre utav!)

Hur mycket ska man äta då, för att uppnå en terapeutisk effekt?
Om man ser till bröstmjölken som har den optimala mängden Laurinsyra så bör du konsumera ca: 0,65 gram kallpressat kokosfett per kilo kroppsvikt (Källa: Bruce Fife, Virgin Coconut Oil/Nature´s miracle medicine) så en person på 70kilo bör äta ca 45 gram – vilket motsvarar ungefär 3 matskedar kokosfett per dag. Thats it!

Den som inte har inflammatoriska sjukdomar, candida, värk eller dåligt immunförsvar behöver inte äta den terapeutiska mängden, det kan räcka med 1-2msk per dag för att fortsätta vara frisk & stark.

Vilket kallpressade kokosfett ska jag äta?
Kokosfett är väldigt värmetåligt, det tåler flera hundra grader utan att Laurinsyran förstörs, när det gäller den spelar det ingen roll ifall du äter deodoriserat (kallpressat kokosfett som värmebehandlats med ånga för att ta bort smaken och doften av kokos) eller naturellt kallpressat kokosfett.

En del vitaminer & mineraler försvinner i deodoriseringen, men det är ju oftast inte dessa man jagar i kokosfettet, vitaminer/mineraler/antioxidanter etc får vi ju enkelt i oss via grönsakerna.

Se till att det kokosfett du köper är ekologiskt och kallpressat, det ”billiga” kokosfettet som brukar finnas i margarinhyllan är hårt processat med kemikalier och har inte kvar sina hälsobringande egenskaper.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .
Ingela Jönsson

Om Ingela Jönsson

Jag började äta lågkolhydratkost i hopp om viktras efter många års rörelsehinder som jag fått efter en ryggolycka som gjort mig förlamad i benen. Trots 6 års rehabilitering med sjukgymnastik, styrketräning, vattengympa och flera operationer kunde jag inte gå utan kryckor. Jag kunde inte cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid eller ha en aktiv fritid. Jag plågades av ständig värk och trots att jag åt kalorisnålt med minimalt med fett & mycket fullkorn gick jag upp i vikt. Efter omläggning till lågkolhydratkost gick jag ner 10-15 kg väldigt snabbt, sedan tog det stopp. Eftersom jag hela tiden kunde äta gott utan att vara hungrig beslöt jag mig för att fortsätta äta enligt kostplanen. Efter ca 6 månader kunde jag börja röra på mina förlamade tår, balansen kom tillbaka, jag kunde successivt släppa mina kryckor och trots att läkarna sagt till mig att "du blir inte bättre" kan jag idag: cykla, simma, gå i trappor, arbeta heltid och ha en aktiv fritid. Min kroniska värk har försvunnit och jag har återfått min livskvalitet. Idag driver jag en Handelsbod med café och hälsomottagning i Arlöv mellan Malmö och Lund tillsammans med Kicki Käller som är specialiserad på Biokemisk reparation och sockerberoende. Hela vårt sortiment är naturligt glutenfritt och lågkolhydrat, vi är båda utbildade kostrådgivare. Lågkolhydratkost är anti-inflammatorisk och med rätt matplan kan man äta bort många krämpor. Vi hjälper gärna dig som har en besvärlig kropp, du som har provat allt och inte fått den hjälp du behövt av vanliga sjukvården, läs mer om oss på: http://www.arteget.se

28 thoughts on “Om en är bra måste tio vara bättre….eller?

  1. Kristina Söderbom

    Att de satte fart på magen de fick gubben erfara ,jag tyckte han skulle ta lite för sin tröga mage ,då blev de fart vill jag säja ..själv tar jag de i kaffet och smörjer in kroppen med de .

  2. Roffe

    På tal om kokosolja. Läs gärna STOPPA ALZHEIMER NU av Bruce Fife. Det är en bok som bör ingå i läkar, sköteske och dietistutbildningen, spec. inom demens och de metabola sjukdommarna. En bok om en verklig AHA- upplevelse.

  3. Jenny Elwe

    Tack Ingela för bra info!
    Hade inte en aning om att det kan bli för mycket av det goda kokosfettet!
    Ringde min syster och vidarebefordrade infon. Hon har Ulcerös kolit och använder en hel del av kokosfettet eftersom hon inte kan äta något med kasein 🙂

  4. Men vad bra att du reder ut begreppen! Visst kan det bli för mycket av det goda också, samt att det ju är dumt att slösa pengar i onödan. 🙂

    En fråga: tänkte köpa en av Fifes böcker om kokosolja ... (Han har ju gubevars 4-5 st vid det här laget.) Vilken skulle du rekommendera? Här är några titlar jag hittat men det finns fler:
    - The Coconut Oil Miracle
    - Coconut Cures
    - Virgin Coconut Oil
    - Stop Alzheimer's now
    - Coconut Water for Health and Healing
    och så såg jag att han skrivit en bok om palmolja också ...

  5. Monika

    Finns det fler sorter kokosfett än den hårda vita som heter "cocos" och används i ischoklad som är dålig och inte bör blandas ihop med det hälsosamma ekologiska kallpressade kokosfttet?

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Hej Monica,
      Jag äter LCHF butikens deodoriserade kokosfett, det är kallpressat och smaken/lukten är skonsamt borttagen med bara vattenånga.
      Det finns många bra ekologiska kallpressade kokosfett på marknaden. Kung Markatta & Cocosa är två andra bra märken.

      1. Kristina

        Det verkar som denna kokosfett från LCHF butiken är i plastburk. Det står även att den är ekologisk men jag ser ingen certifikation, är det krav eller europa certifiering?

  6. Ethel Loberg

    Tack Ingela!
    Du gav mig bekräftelse på att jag tänkte rätt när jag började inta kokosolja dagligen. Bruce rekommenderar en till fem matskedar per dag i förebyggande syfte och jag bestämde mig för att käka två per dag. Nånting sa mig att det bör räcka som stöd till hjärnan, jag har även tagit till mig Bruce tips om "oilpulling", rulla lite kokosolja i munnen 20 minuter för tandhälsans skull, det gör jag varannan morron.

    1. Ingela Jönsson

      Inläggsförfattare

      Ur teraputisk synvinkel behöver du inte mer Laurinsyra och jag förmodar att du är en ganska frisk person med bra immunförsvar eftersom du klarar att träna så pass mycket. Det är mer en fråga om vad du vill lägga dina pengar på för att få "dagens fettkvot" anpassat till ditt energibehov: kokosfett, smör eller annat naturligt fett från fisk, kött eller grönsaker....
      Kokosfett tas lätt upp som energi o hjärnbränsle i kroppen, du får testa dig fram o känna efter om du behöver den extra energin det kan ge, men ur "medicinsk" synpunkt är du "hemma" 🙂

      1. Henrik

        Om man bortser från kostnad och hälsoaspekten, utan tänker mer energimässigt. Jag menar om man äter mer kokosolja än kvoten så ska det alltså hamna i toaletten. Då blir det onödigt att stoppa i sig mer kokosolja för att täcka energibehovet.
        Jag tränar mycket och äter kokosoljan huvudsakligen för att prestera. Nu är det inte min enda fettkälla, men det är intressant att experimentera för att se vad som fungerar.

  7. Berittis

    "Den som inte har inflammatoriska sjukdomar, candida, värk eller dåligt immunförsvar behöver inte äta den terapeutiska mängden"
    Men om man har något av ovanstående besvär hur mycket cocosolja kan man tänkas ha nytta av?

Kommentera