Hur äter du? Äter du som du tror?

Best of Anna! Denna text är tidigare publicerad på www.annahallen.se och är viktig nog att repeteras och spridas även här.

Jag får ofta höra:

-”Ja, en dag ser vanligtvis ut så här…”

Och var gång tänker jag på kvinnan som tränade TRE gånger i veckan på förra stället jag arbetade. Man var tvungen att boka upp passen i förväg. Hon älskade spinning. Så tre pass i veckan bokade hon upp. Och sen ringde ganska så ofta från jobbet och avbokade på grund av tidsbrist. Efter några månader suckade hon förtvivlat över att hon inte fick några resultat. Hon tränade ju TRE gånger i veckan, det måste börja synas nu!

Jag förslog att vi skulle titta i datorn hur många pass hon hade hunnit med sen hon började… Jag kommer inte riktigt ihåg summan men det var snarare tre pass i månaden än tre i veckan.

Ljög hon då? Nej, absolut inte. Det var ju hennes avsikt och planering att träna. Hon ville träna. Avbokningarna var påtvingade, men hon registrerade inte dessa. På samma sätt är det ofta med mat. Om du inte äter saker som skapa ångest för att du har fuskat så väljer hjärnan ofta att välja bort minnet av dessa saker som trillade in i mun.

Vill du kolla om du äter som du tror? Det är enkelt.

Första veckan ska du skriva en matdagbok.

1. Du ska inte väga utan skriva upp mängden med ögonmått. 1 dl, 1 msk, 1 näve
2. Du ska skriva upp innan du stoppar i munnen. Det betyder att har du ingen penna så blir det ingen mat!
3. Du ska skriva upp när (klockslaget)du äter.

När veckan är slut är det dags att analysera.

1. Är det bara tre gånger per dag du stoppar i munnen?
2. Ser tallriken/mängden och fördelningen ut som handflatemodellen eller hur du nu har bestämt dig för att äta?
3. Äter du som du tror?
4. Gjorde du några undantag? Varför? De flesta går inte ner ett gram om de väljer undantag.

Många ser direkt när de gör matdagboken att de inte alls äter som de tänkt. Andra skärper till sig och gör nu vad de önskar, för annars syns det ju i matdagboken. Det spelar ingen roll. Det är ju förändringen vi vill åt.

Sist men inte minst, om du behöver, en justering!

Andra veckan, nu ska du äta som du bestämt dig för.

1. Tre måltider (ev ett mellanmål)
2. Skriv innan du äter. Är du på väg att stoppa i munnen mellan måltiderna – hoppa över!
3. All mat du äter ska ligga på en tallrik och helst ätas med kniv och gaffel.
4. Du äter bara sittandes vid ett bord.
5. Drick inte till maten. (Många sköljer ner tuggorna i stället för att låta saliven och tuggningen sköta det hela)

Prova och berätta sen gärna hur det gick.

Print Friendly

Kommentera