Stela och ömma muskler

Många vaknar på morgonen stela och stapplar ur sängen. Främst är det höfter, rygg och nacke som är stela. De flesta gör inget åt det för det går ju över när vi får rör på oss lite, för det mesta… men det vi inte märker är att vi får en rörelseinskränkning och med tiden värk som inte går över efter en stund. Du är så rörlig som du tillåter dig att vara.

Varför blir det så?

När en muskel ska slappna av krävs magnesium och när den ska spännas behövs kalcium. En obalans mellan Magnesium och Kalcium ger på sikt problem. Vår västerländska kost med mycket kolhydrater  och koffein gör att vi ofta får en magnesiumbrist.

Ja så tillkommer ju att de flesta av oss är ganska stillsamma. I alla fall kroppsligt medan huvudet går på högvarv och vi får en psykisk trötthet = stress.

Vad kan vi göra då?

Du har väl hört tusentals gånger och vet ju…

Kosten... bort med sådant som inflammerar (vetemjöl, socker) och ät mycket fet fisk eller ta Omega-3-tillskott.

Rör på dig. Det där med vardagsmotion är ju kanske det enklaste att få till, egentligen.

Så vill ju jag slå ett slag för Yoga, som jag skulle vilja säga är bra för alla. Rätta dig bara efter vad din kropp kan klara av. Yogan gör dig smidig och stark och framför allt rörlig.

Stressa ner med en avslappning för stressen ökar muskeltonusen (spänningen) och till slut gör det ont. Avslappning är läkning för muskulaturen.

Vätskebalansen är också viktig för när du har för lite vätska i kroppen prioriterar kroppen om vätskan dit den behövs mest, hjärncellerna består av 85% vatten. Alltså blir musklerna, särskilt i ben och armar nedprioriterade, det visar sig ofta som kramp i vaderna särskilt på natten.

Så klart om jag är lat går det ju att få massage som kanske kan hålla smärtnivån på en överkomlig nivå, men du når så mycket längre om du tränar lite också.

För att summera blev det:

  • Se över dina kostvanor, ät LCHF.
  • Drick vatten.
  • Rör på dig.
  • Sträck på dig som en katt innan du går ur sängen.
  • Ät magnesium

 

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Lena Larsson

Pelargonfantasten som utstrålar sprudlande glädje och kunskap. Här är hon med i gänget därför att hon är kostrådgivare men inläggen kommer ofta handla om hennes andra kunskapsområden, nämligen massage, zonterapi, triggerpunkter, reiki healing och hälsokost.

11 thoughts on “Stela och ömma muskler

  1. P

    Är stel i rygg och hälsenor då jag kliver upp på morgonen.
    - 5år strikt LCHF
    - Dricker bra med vatten, gärna med lite atlantsalt i.
    - Springer ibland och gymmar en del
    - Äter sedan dec regelbundet Mg tillskott (500-1000mg).

    Dessutom en hel del gurkmeja och ingefära.

    Kanske måste jag börja sträcka på mig som en katt?

  2. P

    Varför är det bra att stretcha? Vad händer när man strechar? Kan man verkligen dra ut en muskel?
    Lena, läs gärna detta tankeväckande inlägget: fitnessguru.se/35577-stretchingens-myter
    Kanske är det som skribenten skriver, "jag tror streching är lika inpräntat i folhälsan som pepparkakan på julen"
    Jag har en kollega där strechingen har blivit som ett gift. Han gör alla möjliga konstiga övningar, och frekvensen av besök hos naprapater och sjukgymnaster ökar i samma takt.
    Finns den några riktiga belägg? Svårt att säga hur det skulle känts om man inte strechat, lätt att säga "tusan vilken träningsvärk, tur att jag strechade, annars hade jag nog inte kunnat gå alls".
    Ryggen har jag nog fått för mina synder, men det skulle vara trevligt att komma tillrätta med grundorsaken till stelheten i hälsenorna. Tänk om det är som i myt 5, att man bara ökar toleransnivån med stretching, men att grundorsaken finns kvar där...........

    1. mobilisering

      Vad jag har förstått ska man kanske inritakta sig på strecha utan mobilisering! som innebär att du undersöker leden och glidytor för att sedan strecha!!! kolla in Kelly Starrett på. youtube

  3. Inläggsförfattare

    P jag har jobbat som massör i över 10 år och känt spända muskler som aldrig slappnar av, till slut fungerar inte cirkulationen och mjölksyra bildas, sen gör det ont. Stretchar du ut muskeln själv eller med hjälp av massage och triggerpunkter så kommer ju cirkulationen igång igen. Värken och stelheten försvinner. Beprövad erfarenhet.
    Sedan finns det ju överdrifter i allt och missbruk.
    Vadmusklerna bildar ju hälsenan så kan ju komma för att de är stela.

    Dieter, Ja jag har provat många olika former av träning men kommer hela tiden tillbaka till Yogan för den ger mig allt i en helhet.

  4. Hej P!
    Vad innebär strikt LCHF för dig? Har du rätt balans mellan omega3 och omega6? Mycket kött (framförallt gris/nöt o bacon/charkprodukter) i kosten ger höga omega6 värden om det inte är gräsbeteskött/kött från djur som fått artegen mat. Färdiga såser, veg.oljor o majonnäser, nötter o fröer kan också rubba balansen och öka inflammationer i kroppen.
    Själv trodde jag att jag åt perfekt LCHF och att jag hade bra fettsyrabalans, tills jag fick det kontrollerat och svart på vitt: jag hade sjukt stor obalans på fettsyrorna, efter att ha ändrat i kosten (tagit bort all "köpe-majonnäs o bea-sås", övergått till bara ekologiska ägg, ökat fisk/skaldjur/eko.fågel/vilt i kosten o tagit bort alla charkprodukter med massa tillsatser har jag nu "reparerat" balansen och blivit av med envisa inflammationer. 🙂

  5. Stapplar också ur sängen som ett vrak varje morgon trots LCHF. Däremot hade jag en helt annan karaktär på mina spända muskler före LCHF. Då gick det liksom inte över, det gör det nu. Omedelbar hundpromenad brukar mjuka upp kroppen.

    Jag har testat magnesium och magnesium+kalcium men kände ingen förändring. Det gjorde jag däremot när jag körde en månad strikt med 1-2 msk kokosfett i morgonteet. Jag var mjukare i kroppen på morgonen. Varför slutade jag med det? Dumt!

    Kanske borde man göra som Ingela och lägga pengar på ett fettsyrebalans-test?

  6. P

    Lena L, har du tänkt tanken att du inte löser grundproblemet när du masserar och stretchar igång en cirkulation? Många verkar lida av Mg-brist, och magnesium får muskeln att slappna av. Dom muskler du träffar på som "aldrig" slappnar av, vad tror du att det beror på? Bildas verkligen mjölksyra pga brist på cirkulation?Är det inte urinsyra du tänker på som inte transporteras bort? Vad tror du om att bota källan till det onda med magnesium och MSM?

    Ingela, jag äter LCHF enligt Annika D. Med strikt menar jag dels att jag aldrig under 62 månader fuskat och dels att jag håller kolhydratinnehållet mycket lågt. Inte en frukt, sällan sallad. Vad det gäller fetter så gör jag medvetna val och vet vad som inte är bra. Är påläst vad det gäller O6.
    Äter bacon (Scans ekologiska oftast) och köpesmajonäs (Kavli eko på rapsolja).
    Med tanke på att jag medvetet äter ingefära och gurkmeja tillsammans med kokosfett så tror jag att jag borde höra till den del av befolkningen som inte direkt borde ha galopperande inflammationer i kroppen, då vet jag inte vad jag ska göra. Dessutom, som jag skrev, finns stelheten i hälsenorna endast då jag kliver upp på morgonen. Just nu känns det prima. Tilläggas kan att jag som kosttillskott tar Holistic D-vitamin, Algbörjes algtabletter, MSM och omega 3. är storkonsument av makrill på burk (gärna med majo). Ägg i mängd och parti.

    Lena, ditt råd är att stretcha vaderna?
    Ingela, du tror att det är kostrelaterad inflammation?

    Just nu sätter jag mitt hopp till MSM som jag återupptog för 3v sedan. Kanske ska läggas till Lenas lista ovan?

  7. Hej igen P!
    Jag ville bara belysa att fettsyrabalansen har stor betydelse för inflammatoriska förlopp i kroppen, många som äter LCHF har inte så mycket näringskunskap som du har då de bara går på kvällstidningarnas råd om att äta bacon, grädde o smör i stora lass 🙂 Så bra att du äter både gurkmeja o ingefära med kokosfett, det är starkt inflammationshämmande. Hoppas du får hjälp av MSM, den har hjälpt många med värk.

  8. P

    Ingela, det är inte så bara, jag suger i mig all information, tack! Lenas inlägg fick mitt intresse, då jag söker bot för dels mitt skadade ryggslut (snart gjort allt), och som bonus förstå varför hälsenorna ibland är så stela på morgonen att dom första stegen gör ont. Är mycket ute efter att bota/rätta till från grunden. Tack! 🙂

Kommentera