Jag och Motionen

Det ska villigt erkännas, jag är ingen stor träningsfanatiker. Visst har jag gjort en del punktinsatser och visst har jag tränat en del pilates. Men motion och kondition, nej det har aldrig varit min grej riktigt.

Tills jag började gå.

Mitt liv vände när jag och min  min gamla klasskamrat Helene började gå tillsammans. Hon hade varit i USA och blivit intresserad av en riktigt tuff träningsform, intensiva veckor av powerwalks, varvat med kost och träning. Sk. bootcamps.

Jag hängde med Helene på hennes första bootcamp. 3 veckors intensivträning med 1 timmes långa och snabba promenader varje morgon, 4 dagar i veckor.

Wow, sa min kropp och mitt midjemått!

3 kg på 3 veckor var ett faktum.

Cathrines tips!

Kläder och skor

Jag vet att Helene berättar om den vetenskapliga och ergonomiska effekten av bra skor när man tränar.

Jag ska försöka berätta om den psykologiska effekten.

Nämligen att visa sig själv att man tar träningen på allvar.

Jag har varit ute och powergått en hel del med mina väninnor. Då alltid i visserligen bekväma, men ändock gångkläder.  Numera tränar jag alltid i joggingkläder. Sommar som vinter. Detta för att verkligen tala om för mig själv och min kropp att nu är det dags för träning. Inte myspromenad med make, väninna eller hund. Inte hinna ringa de samtal du inte hunnit göra under dagen.

Nej, när du tränar/powergår så går du. Fort. Jag brukar säga till mina kunder att om du kan prata medan du går, ja då går du för långsamt!

Vitsen är att vara rejält svettig när du kommer hem.

Kläder ska heller inte få vara en lam ursäkt för att inte kunna gå vintertid eller när det är lite blött och kallt. Ser du till att ha bra underställ och rejäla vindplagg, så är det inte längre ett problem.

Mina skor

När det gäller skor så vet jag att Helene rekommenderar en bra joggingsko. Jag vill gärna rekommendera att gå ett steg längre, nämligen en riktigt walking-sko. Den är speciellt utformad för att du ska trampa ned med hälen först, genom en fiffig liten upphöjning under trampdynan, vilket tvingar dig dig en rullande gång. Dessa skor lämpar sig dock enbart till just powerwalks.

BH

Du behöver egentligen ingen extra löpar-BH när du powergår men det känns onekligen extra skönt att ha tuttarna på plats under tröjan, så en bra BH är något jag verkligen varmt rekommenderar att du satsar en slant på.

Musik!

Du ska se mig på mornarna när jag är ute och far runt Djursgården! Med musik i öronen är jag i min egen värld och sååå lycklig…

Jag som verkligen inte är någon stor musikälskare har hittat mina favoritstationer som med roliga morgonpratare får mig att småskratta mig genom en timme, eller bra 60- och 70-talsmusik som får mig att springa vissa partier av sträckan för att musiken är så medryckande

Kompisar i spåret

När jag sticker ut på morgonen, 06.30 på sommaren och 07.30 på vintern möter jag nästan samma personer varje morgon!

Vi blir ett gäng som glatt hejar eller nickar åt varandra varje morgon.  Sådant sporrar när det känns tungt och motigt.

Där är motions-nisse, där är asiatiska paret, där är Erik Lallerstedt med sina gubbar…

Ja, kul är det.

Kram från Cathrine

Print Friendly

Postad i Träning den av .

Om Cathrine Schück

Cathrine Schück, kock, matskribent, kostrådgivare och samtalsterapeut inom kost och hälsa. Finns till vardags på egen mottagning i Stockholm och nås lättast på www.schuck.se Just nu på Mallorca för att göra en ny bok tillsammans med kollegan Maria Helander, som ska handla om Mindfull eating – att äta med eftertanke.

Kommentera