Har du värk?

Eftersom värk ökar kortisolet i kroppen och kortisol minskar eller förhindrar viktminskningen så har jag valt att sätta mig in i vad som kan förbättra/minska värk och då speciellt ledvärk.

Spikmattan är en underbar kortisolsänkare. Taggarna gör ont. Kroppen svarar med endorfiner. Endorfiner är smärtstillande och ångestmildrande.

Överst på listan gällande kost kommer omega 3 eftersom det är antiinflammatoriskt. Här är det viktigt att balansen mellan omega 3 och omega 6 är bra. Du ska alltså öka mat med omega 3 i och minska eller ta bort mat med omega 6.

Öka omega 3:
Ät fet fisk flera gånger i veckan.
Väl kött från gräsbetande djur.
Välj ekologiska ägg.

(Tycker du inte om fisk eller är allergisk ”fuska” med omega 3 kapslar som innehåller EPA/DHA)

Minska omega 6:
Ta bort margariner.
Ta bort majsolja och solrosolja.
Begränsa olivolja och rapsolja.
Välj hellre fisk än kött.
Välj bort färdigmat och halvfabrikat.

Sen kommer två mycket spännande ämnen. Nypon och gurkmeja.
Även om jag vanligtvis är skeptisk till tillskott vill jag rekommendera nyponpulver till alla där kosten inte riktigt räcker hela vägen fram. Nypon innehåller förutom många bra och nyttiga antioxidanter även något som heter GOPO – en galactolipid, som verkar antiinflammatoriskt och minskar olika former av ledvärk som till exempel värk vid artros.

Gurkmeja är ännu mer superspännande och samtidigt en fantastisk antioxidant. Curcuminet i gurkmejan motverkar inflammationer. Båda den antioxiderande egenskapen och den antiinflammatoriska egenskapen är mycket viktig och värdefull för att behandla inflammatoriska sjukdomar.  I väst har intresset för gurkmejan kraftigt ökat. Bara de senaste åren har flera hundra forskningsrapporter presenterats. Anledningen till det ökade intresset är att gurkmejan har visat sig mycket effektiv på områden där våra läkemedel inte är särskilt effektiva. En annan av fördelarna som lyfts fram är att gurkmejan är antibakteriell. Tänk, antioxidant, antiinflammatorisk och antibakteriell… en helt vanlig krydda. Häftigt!

Och sist men inte minst – kokos!

Det som gör kokosfettet så hälsosamt är att det innehåller laurinsyra. Laurinsyran är en livsviktig ingrediens som bland annat finns i bröstmjölken och som hjälper till att skydda och stärka bebisens hälsa. Laurinsyran är essentiell, vilket som jag tidigare nämnt betyder att den är nödvändlig för vår överlevnad och att vi måste få i oss den via kosten då kroppen själv inte kan bygga den.

Laurinsyran kan bidra till mindre värk på flera olika vis. Den är antibakteriell, den påverkar tarmbakterierna positivt och det finns även de som hävdar att den minskar risken för depressioner.

Inga biverkningar. Värt ett försök?

(Naturligtvis är LCHF kosten en grund. Du kan inte balansera kroppen vid värk om grunden är fel.)

Foto: Jenny Grimsgård

Follow on Bloglovin
Print Friendly

19 thoughts on “Har du värk?

    1. Den ingrediens som bevisligen fungerar heter GOPO. Had du mycket värk så välj kapslar med nyponpulver som innehåller GOPO.

      Annars vet jag att många bara lägger nyponpulver i mat, omelett, smoothies mm.

      Svar
  1. Marianne Jordhén

    Om någon följer dina råd om smärta och kortisol, kan det leda till döden för någon av dina läsare.

    Smärta är ett symptom, inte en orsak. Det är inte smärta som sänker eller höjer kortisolet, utan det är för högt ELLER för lågt kortisol som kan ger smärta. Men bilden är inte så enkel, då det egentligen är samspelet mellan många hormoner som påverkar både smärta och svårigheten att gå ner i vikt. Även för lågt progesteron kan leda till smärta. Eller för högt progesteron.

    För att kortisol skall kunna bildas i binjurarna, behöver hypofysen producera ett hormon som heter ACTH. Om hypofysen producerar för mycket av hormonet Prolaktin, sänks automatiskt produktionen av ACTH - som i sin tur sänker produktionen av kortisol. För hög halt prolaktin kan även påverka könshormonerna såväl som sköldkörtelhormonerna. Högt prolaktin sänker också produktionen av dopamin. Många som lider av en hormonell obalans av detta slag, kan av misstag diagnostiseras "Kroniskt Trötthetssyndrom"/utbrändhet och/eller feldiagnostiseras som deprimerade och därmed bli tilldelade antidepressivt. Antidepressiv behandling i sig, kan förvärra den hormonella obalansen ytterligare.

    Jag själv har 12 års sjukdomshistorik, där jag under 11,5 år varit feldiagnostiserad "Kroniskt Trötthetssyndrom". Förra sommaren fann man äntligen orsaken till min sjukdom. Jag har en ettrig liten hormonproducerande tumör på min hypofys och som slår ut den hormonella balansen i min kropp. Den tumör jag har överproducerar hormonet Prolaktion, vilket sänker dopamin, ACTH, Kortisol, könshormoner och tillväxthormoner. Andra som har ett prolaktinom kan ha påverkan på sköldkörtelhormonerna men inte ha så stor påverkan på de hormoner som kommit i olag i min kropp. Jag har således själv erfarenhet av hur det hormonella samspelet fungerar och vilka symptom det ger - och jag är väl påläst på den forskning som hittills finns om vilka samband det finns mellan olika hormoner samt vilka följder hormonella rubbningar kan ge.

    Om spikmatta skulle fungera för att sänka kortisolet i kroppen, och någon av din läsare inte känner till att de redan har för låg halt kortisol (vilket inte alltid behöver bero på en tumör, utan kan lika gärna bara bero på en hormonell rubbning), innebär det att deras kortisol kan sjunka så lågt att de dör.

    Man skall därför ABSOLUT INTE på egen hand laborera med att sänka eller höja sitt kortisol.

    Svar
    1. Nej, du kan inte dö av mina råd. Alla som har ont vill minska det onda. Tyvärr tar många smärtstillande utan att söka orsaken. Tyvärr tar många smärtstillande när det finns bättre möjligheter.

      Ja, smärta är ett symtom på något. Men när det inte längre finns en orsak kan smärtan kvarstå. När du efter åtskilliga år att av hjälp från sjukvården fortfarande har kvar smärta kan det vara underbart att på naturlig väg få smärtlindring.

      Du kan också få diagnos, få hjälp, men samtidigt vilja minska din smärta.

      Självklart är blogginlägg inte fullständigt. Själklart är det förenklingar. Detta är allmänna helt ofarliga råd, men som faktiskt hjälper oerhört många.

      Kortisolet sjuner inte av spikmattan. Endorfinerna ökar. Endorfinerna är smärtlindrande och därmed minskar stresspåslaget för kroppen och med detta kortisolet. Finns det en grundläggande orsak komemr kroppens EGNA smärtstillande system inte att vara överlägset kroppens EGNA varningssystem. varningssystemet är alltid större. Däremot kan piller tyvärr göra detta. De kan dölja upp ett faktiskt problem.

      Mitt blogginlägg är ett alternativ till piller!

      Om du varit inom sjukvården i åtskilliga år och ingen hittat anledningen till din smärta. Tror du uppriktigt att itt råd om spikmatta kommer vara den avgörande anledningen till att något då går snett? Väljer de inte spikmattan kommer de att välja tabletter, eller hur?

      Jag utgår från att alla tar sina sjukdomar på allvar. Att de söker hjälp hos kunniga personer. Jag är ingen läkare. Jag låtsas inte kunna detta. Jag ger inga diagnoser. Men jag kan ge symtomlindring när smärtan kvarstår trots att ingen läkare hittar något fel eller lösning.

      Att stresshantera såsom yoga, avslappning, promenader och vila är att på egen hand laborera med sitt kortisol. Ska detta också undvikas?

      Kroppen kommer INTE på naturlig väg att sänka sitt kortisol så du dör. Kroppen är betydligt mer finjusterad än så. Bara för att endorfinerna går upp stängs inte kortisolet av. Kortisol är inte problemet. Kortisol är vårt skydd.

      Svar
  2. ÅsaS

    Sitter här med både värk och lättare depression (utmattningssyndrom?) men nu ska jag ta tag i eländet och börja jobba MED mig själv och inte MOT mig själv. Spikmattan ska dammas av och jag ska ta min msk med kokosolja, och maten - den ska kryddas/färgas med gurkmeja! För så som jag mår just nu vill jag INTE må i framtiden. Måste börja tänka på mig själv nu, och inte alla andra runtomkring mig. Det är svårt att inse, men jag ska göra mitt bästa och mer därtill.
    Tack!
    /ÅsaS

    Svar
    1. Jag skickar en stor stärkande kram. Dags att du prioriterar Åsa!

      Tänk på att det är svårt att vila sig glad. Försöka att hitta kravlösa saker som stimulerar dig. Saker du bara kan avboka lätt om orken inte finns den dagen. Saker du längtar till men gör helt friviligt.

      Svar
  3. Thomas H

    Studier genomförda på smärtpatienter i Karlstad har visat att spikmattan ger smärtlindring för många och därmed tystnade några av spikmattans tidigare belackare.
    Allt det Anna räknar upp kan vara bra medel gentemot smärta /ledvärk och det är ju bara att pröva.....
    Så bra Marianne Jordhen att sjukvården till slut upptäckte just ditt speciella problem, så du fick en än bättre hjälp!

    Svar
  4. Gurkmeja ska enligt David Servan-Schreiber i 'Anti cancer - ett nytt sätt att leva' blandas med svartpeppar och olivolja för att kroppen ska kunna ta upp curcuminet. Om det stämmer vet jag inte, men oftast används ju gurkmeja i matlagningen och då förmodligen tillsammans med både svartpeppar och olivolja.

    Svar
    1. Intressant. Det låter ganska så självklart. Kryddor har ju i alla tider används som blandningar i måttliga mängder. variation visar sig gång på gång vara det bästa. Samma sak att ät inte mer än vad som är gott. Även nyttig saker har en övre gräns.

      Så var det ju med kanel. Supernyttigt, men så kunde vi helt plötsligt överdosera genom att inta kanel i kapslar. Så var det onyttigt i stora mängder!

      Lite och ofta i mängder som går att äta :)

      (Vi har en tendens att vilja överdosera så snart vi hittar något som fungerar. Tror vi har lite för bråttom)

      Svar
  5. Marianne Jordhén

    Naturligtvis är det bra om det finns alternativ till piller. Jag har själv försökt hitta bot den vägen under mina sjukdomsår, utan att lyckas. Men det finns även risker med de alternativa sätten till piller.

    Folk som läser din blogg, kanske ser dig som en guru på området och tror att du har en lösning på deras långvariga sjukdomstillstånd där läkare inte klarat av att ringa in vad som är problemet. Då KAN det gå illa. Speciellt om man inte faktiskt vet orsaken till sin smärta. Därför är det bra som bloggskrivare att även väga in vilka RISKER och NACKDELAR de behandlingar du skriver om faktiskt kan ge. I alla fall om man känner till dem och om man inte har snöat in sig på att de ABSOLUT INTE är farliga.

    Enligt din förklaring finns det inga risker att följa dina råd. Du skriver själv: "Nej, du kan inte dö av mina råd." Nej. Ingen kan dö av dina råd - så länge de inte följer dem. Men OM de följer dem utan att veta att de redan lider av en brist på hormonet kortisol - OCH spikmattan frigör endorfiner som sänker kortisolet, kan det gå mycket illa:

    "Brist på kortisol kan uppkomma som följd av sjukdom eller behandling av sjukdom i hypofysen eller i binjurarna. Kortisol är ett livsnödvändigt hormon, utan detta dör man."
    (http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/HypofysCentrum/Om-hypofysen/Hypofyssjukdomar/Brist-pa-hypofyshormoner/ACTH-brist/)

    Du skriver:
    "Ja, smärta är ett symtom på något. Men när det inte längre finns en orsak kan smärtan kvarstå."

    Hur tänker du här??? Smärta är en signal på att något inte står rätt till i våra kroppar, alltså att det finns en bakomliggande orsak som smärtan signalerar om. Det finns ALLTID en orsak till smärta, men det kan ta tid att ringa in vilken orsaken är.
    Varför skulle smärta kvarstå om det inte finns någon orsak?

    Du skriver vidare: "Kroppen kommer INTE på naturlig väg att sänka sitt kortisol så du dör. Kroppen är betydligt mer finjusterad än så. Bara för att endorfinerna går upp stängs inte kortisolet av. Kortisol är inte problemet. Kortisol är vårt skydd."

    OM kroppen inte klarar av att producera tillräckligt av hormonet kortisol för att det finns en "dold" sjukdom bakom, kan inte kortisolet skydda såsom du menar. Läs följande:

    "Hypofysär underproduktion, hypopituitarism
    Uppdaterad: 2011-09-06
    Professor Sigbritt Werner, Kliniken för Endokrinologi, Metabolism & Diabetes/Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge
    Granskad av: Docent Bengt Göran Hansson, Medicinkliniken/Länssjukhuset Halmstad

    De hypofysceller som först brukar svikta vid sjukliga processer i hypothalamus-hypofysområdet är de tillväxthormon (GH)- och gonadotropinproducerande cellerna.

    Betydligt senare sviktar ACTH, TSH och prolaktin.

    KORTISOLBRIST BEROENDE PÅ ACTH-BRIST
    Symtom
    Trötthet
    Uttröttbarhet
    Sjukdomskänsla
    Värk och stelhet generellt i kroppen, dock mest i händer, underarmar och underben.

    Många patienter med odiagnostiserad kortisolbrist har gått omvägen över reumatologiska utredningar p g a ledvärk.

    Trots aptitlöshet och allmän sjukdomskänsla minskar patienterna inte mycket i vikt."
    (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=395)

    Min förklaring: En människa som har hypfysiär sjukdom (upptäckt eller oupptäckt, vägen att ringa in dessa sjukdomar är som sagt lång...) OCH som leder till brist på kortisol, kan absolut äventyra sitt liv om de följer dina råd och spikmattan verkligen frigör endorfiner som i sin tur sänker kortisolet.

    Du skrev: ""Nej, du kan inte dö av mina råd." Jag upprepar: Nej det kan jag ju inte. Om jag inte följer dem. Men om jag FÖLJER dina råd, OCH dina råd verkligen har den effekt du påstår, KAN jag dö. Tyvärr.

    Det är viktigt, att de som lider av smärta utan att läkare lyckats sätta fingret på varför, också är medvetna om att det kan bero på låg kortisolhalt och att man då ABSOLUT INTE skall sträva efter att sänka kortisolet ytterligare i tron att kunna lindra sin smärta. Oavsett om det sker genom spikmatta eller någon annan alternativ metod.

    I det fall att det är låg kortisolhalt som är orsaken till smärta, LINDRAS SMÄRTAN FÖRST NÄR KORTISOLHALTEN HÖJS - OCH ÖVRIGA HORMONER ÄR I BALANS.

    Och vet ni vad som mer händer då??? Då går man också ner i vikt!!

    I know through own experience. Gör du som bloggar det?

    Svar
    1. Anna Hallén

      Du har helt rätt i faktan du skriver. Men du glömmer att kroppen inte sänker kortisolnivån till farliga nivåer genom kost och återhämtning, inte heller genom spikmattan eftersom den inte direkt påverkar kortisolet utan endorfinerna.

      Din kunskap är fantastisk men sammanhanget just nu lite vid sidan om. Hade din logik varit rak hade det varit ett dödlig råd med vila. Jag uppskattar din kunskap och din ifrågasättning. Jag förstår din ståndpunkt, men jag tycker vi pratar om helt olika saker.

      Jag håller helt med om att smärtlindring som symtomlindring när orsaken är okänd är en dålig lösning. Ibland, precsi som du säger, även en farlig lösning. Men det är inte detta jag pratar och skriver om.

      Alla texter kan missuppfattas. Men bloggvärlden kommer att finnas kvar i alla fall. Vi som arbetar med kostrådgivning arbetar inte med sjukvård. Vi arbetar med friskvård.

      Är du sjuk söker du hjälp inom sjukvården. Söker förhoppningsvis efter orsaken. Vill du sen på naturlig väg stärka kroppen utan tillsatta praparat söker du friskvården.

      En erfarenhet gör ingen fakta som gäller andra. Tyvärr möter jag oenormt mycket människor med smärta & värk. Alla med olika historia, olika orsaker och olika lösningar. Men alla blir bättre. Din erfarenhet är oerhört värdefull men tyvärr inte lösningen för alla. Jag önskar att det hade varit så, men verkligheten ser annorlunda ut.

      Svar
  6. Marianne Jordhén

    Glömde också nämna, att jag är övertygad om att det kommer att komma revolutionerande upptäcker inom det endokrinologiska området de närmaste åren. Många som lever med långvarig smärta såväl som diagnostiserats "utbrända" i någon form, kommer att få hjälp. Fler kommer att ringas in med hormonella rubbningar och få adekvat vård, oavsett om det sker med piller - eller den alternativa vägen.
    "Utmattningsdepression" som diagnos kommer att "omdanas" och flyttas från det psykologiska facket till det fysiologiska.

    Svaren som många väntar på, kommer snart. Så håll ut!

    Svar
  7. Marianne Jordhén

    Referat från föreläsning om kortison på Hypophysis årsmöte den 17 mars 2007 av professor Anna-Lena Hulting, från Karolinska sjukhuset (KS) i Stockholm, som arbetat med hypofyssjukdomar i över 30 år:

    "I våra kroppar finns livsviktiga hormoner. Kortisolbristen är farligast eftersom man kan bli sjuk så snabbt. Kortisol heter det kroppsegna hormonet som tillverkas i binjurarna medan läkemedlet vi tillför heter kortison. ACTH är ett hormon som hypofysen producerar för att stimulera binjurarnas produktion av kortisol.

    Vi kan överleva helt utan kortisol i max två dygn men efter detta är man döende. Det är därför viktigt att känna till symptom vid begynnande kortisolbrist. Annorlunda är det med sköldkörtelhormon (thyroideahormon) eftersom det finns bundet i blodet och kan frisättas under längre tid, det vill säga man har ett cirkulerande lager att ta av. (- - -)

    Kortisol är också antiinflammatoriskt. Vi har alltid en liten inflammation som ligger latent i våra leder och här har kortisolet en funktion att hålla denna i styr. (- - -)

    En annan funktion som kortisol har är att det reglerar blodtrycket. Vid kortisolbrist dör man av en cirkulationskollaps inklusive ett lågt blodtryck." (http://www.hypophysis.se/aktuellt_hormonellt0702.html)

    Svar
  8. Anna Hallén

    Japp! Men jag SKAPAR inte kortisolbrist. Jag förstår inte hur du kan få vila och återhämtning samt curkumin till kortisolbrist. Du har helt rätt i din fakta. men hur får du mina råd till att faktiskt skapa dödlig kortisolbrist? Vad är den fysiologiska förklaringen på detta?

    Blir jag tydligare om jag uttrycker mig som så att kortisolet normaliseras vid vila. Kortisolet normaliseras vid mindre inflammatoriska processer i kroppen samt att kortisolet normaliseras om du har en mindre oxidativ påverkan på kroppen? Det är detta som jag skriver om i mitt inlägg. Att ge kroppen krat att återställa sig. På naturlig väg. Utan påtvingande medicin som, precis som du skriver, kan skapa en felaktig nivå av kortisol. Detta då mediciner kan tvinga kroppen till fel värden. Vila och spikmatta gör inte detta!

    Svar
  9. Marianne Jordhén

    Det jag menar är att om det föreligger en kortisolrubbning av någon anledning, räcker det inte med vila för att normalisera kortisolet.

    Vänd på steken. För oss som har en kortisolbrist, vilka råd ger du till oss? Hur kan vi på alternativ väg gå till väga för att höja den bristen? Om vi lägger oss på spikmatta och det funkar som du säger, blir vi ju sjukare så det är inget alternativ.

    Det är inte medicin som från början orsakade min kortisolbrist. Det är en prolaktintumör som uppkommit av okänd anledning.

    Det viktiga är att det aldrig skall vara för mycket eller för litet av något man gör. Det måste finnas en balans. Den balansen ser jag inte i dina resonemang, sett ur mitt perspektiv då jag redan har en kortisolbrist. Ditt förslag till egenbehandling skulle leda till att det blir ännu mera obalans för mig, om det nu fungerar som du säger. Jag vill inte att mitt kortisol skall sjunka ännu mera utan snarare öka för att min kropp skall komma i balans.

    Svar
    1. Anna Hallén

      Hej Marianne!
      Vi kostrådgivare får inte ge råd vid sjukdom. Speciellt gäller detta vid cancer. Jag skriver om värk kopplat till kortisol kopplat till nervsystemet. Alltså en frisk kropp i obalans så det skapar problem. Där får vi kostrådgivare ge råd.

      Vid sjukdom finns det oerhört mycket att ta hänsyn till. Efter en tumör som påverkar som i ditt fall kortisolproduktionen så stämmer ju inte längre den friska kroppens reaktioner och du kan inte använda dig av råd som ges till fungerande men obalanserade kroppar. Det är en självklarhet. Vid sjukdoma krävs extra försiktighet, personlig kommunikation. Inte allmänna råd i en blogg. Och som sagt, vi kostrådgivare får inte ge råd vid sjukdom.

      Kortisolbrist är inte sprungen från en enda orsak. Orsaken är enormt viktig. Du har brist på grund av sjukdom. Jag saknar tillräcklig kunskap och får inte heller ta mig an detta. Skulle heller aldrig prova. Kortisolbrist på grund av utmattade binjurar är ingen sjukdom med det skapar enorma problem. Här får vi kostrådgivare bidra med kunskap och ge råd. Här kan vi bidra med mycket hälsa, energi och tillfrisknande.

      I alla öppna forum så måste läsaren ta sitt ansvar. Är denna text för mig? Är jag målgruppen för dessa råd?

      Hur jag än uttrycker mig, hur jag än skriver så finns alltid en risk för att någon ska missuppfatta eller ta åt sig av råd som inte passar. Så är det i alla forum, i alla texter. Till och med på sjukvårdens sidor. Värdera, känn efter, är detta för dig. Läs alltid fler vinklar, utvärdera. Kan dessa rader skapa en möjlighet? Är det en tråd att gå vidare på? Eller har jag andra förutsättningar och omfattas inte av denna text?

      Texten handlar om värk. Värk höjer kortisolet. Texten handlar inte om tumörer som påverkat kortisolet.

      Gott nytt år till dig och alla som läser :)

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>