Använder du mat som snuttefilt?

Är maten tröst, cigaretten ett stöd mot stress och shoppingen balsam för själen – då finns det anledning att se över och sålla bland tröstredskapen i ditt liv.

Att sluta med en vana, en snuttefilt, kan vara svårt eftersom det innebär en förlust. Men att sluta är i sig en belöning! Genom att fatta beslutet att sluta, undvika de värsta fallgroparna och ge sig själv riktigt beröm och belöningar är det möjligt att sluta med det mesta. Och få njuta av känslan av att ha lyckats.

Även det som vi tycker är ”nyttigt” eller ”hälsosamt” kan i allt för stora mängder bli till en snuttefilt.

Man kan dela in dem i två kategorier. De som i lagom mängd är nyttiga eller till och med beundransvärda, som att träna mycket eller satsa hårt på sitt arbete. Och så de som är negativt laddade, eller rent av skamliga. Det kan till exempel handla om alkohol eller om att äta för mycket.

Det är viktigt att veta att bara du själv kan ändra på dig. Ditt beslut måste komma inifrån. Och när du väl har tagit det första steget, kommer den ”belöning” som du har fått av din snuttefilt att bytas mot belöningen att kämpa och lyckas. Steg för steg.

Lägg din ambition på en rimlig nivå, är Annas rekommendation. Bestäm dig inte för att äta nyttigt, börja träna, gå ner i vikt, gå på teater varje vecka och måla om lägenheten – på en gång.

Försök att bli medveten om fallgroparna! Tänk efter – vilka situationer är farliga? Planera hur du kan bemästra dem, vad ska du göra i stället för det invanda, säger hon.

Så gör du av med snuttefilten

* Syna dina tänkbara snuttefiltar. Fråga dig själv varför du tar den där cigaretten eller extra portionen.

* Fråga dig själv varför du behöver tröst/stöd just nu.

* Ta itu med något som grämer dig. Ett samtal, en konflikt eller tacka nej till festen du egentligen inte vill gå på. Sådant skapar ångest – som kan leda till behov av tröst.

* Ta beslutet själv – ingen annan kan påverka dig att lägga om dina vanor.

* Tänk efter: NÄR brukar du behöva den där trösten. Känn igen situationerna och undvik fallgroparna.

* Ta inte itu med flera tröstredskap samtidigt – då kan förändringen bli dig övermäktig.

* Planera för hur du ska bemästra de farliga situationerna – och ersätt med något sunt.

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Cathrine Schück

Cathrine Schück, kock, matskribent, kostrådgivare och samtalsterapeut inom kost och hälsa. Finns till vardags på egen mottagning i Stockholm och nås lättast på www.schuck.se Just nu på Mallorca för att göra en ny bok tillsammans med kollegan Maria Helander, som ska handla om Mindfull eating – att äta med eftertanke.

One thought on “Använder du mat som snuttefilt?

  1. Caritha

    Oh, vad jag känner igen mig. Har "snuttat" i två dagar nu och vips visar vågen två kilo plus. Efter ett sådant återfall är det lätt att bara fortsätta den nedåtgående spiralen, men jag tänker kravla mig upp igen och ta en timme och en dag i taget för att komma närmare ett helt sockerfritt liv.

Kommentera