Tips för styrketräningen

Jag har funderat lite över vad som får min styrketräning att fungera bra och vilka fallgropar jag hamnat i. Här följer några tips som jag vill dela med mig av till dig som styrketränar eller vill börja styrketräna.

1. Följ ett program! Att gå till gymmet och inte ha en färdig plan för vilka övningar du ska göra resulterar tyvärr ofta i att du vandrar omkring och blir väldigt ineffektiv. Träningspasset blir kanske längre än nödvändigt och det är lätt hänt att du tappar energi, eller att du inte hinner med alla muskelgrupper du hade tänkt. Om du inte har så stor erfarenhet av att styrketräna, ta hjälp av en kunnig person/personlig tränare med att skapa ett program som passar dig.

2. Variera! Variation är viktigt för att utvecklas, du behöver utmana kroppen och musklerna med nya övningar emellanåt. Dessutom är det jätteviktigt för motivationen och träningslusten. Om du har problem med att komma på vilka övningar du kan göra finns en jättebra sida med massvis av övningar här: http://www.dintraning.se. Du kan bland annat söka på en viss muskel eller ett visst redskap. Här finns många funktionella övningar med alla möjliga redskap som till exempel TRX, kettlebells, balansboll och en kompis (!) men också övningar helt utan redskap. Dessutom finns väldigt pedagogiska bilder och beskrivningar till de flesta övningar.

3. Effektivisera! Välj funktionella styrkeövningar där du tränar flera muskelgrupper samtidigt, istället för isolera rörelsen och bara träna en enstaka muskel åt gången. På så sätt behöver du inte göra så många övningar och heller inte lägga lika mycket tid för att hinna med hela kroppen.

Print Friendly

Kommentera