Hur ska jag börja?

Om du följt detta under veckan, och misstänker eller ”vet” att detta är mitt problem så undrar du säkert; hur ska jag börja, var ska jag börja, hur ska jag klara detta?

Lugn, så har vi alla kännt det. Det kan hända att du sitter och frågar dig varför är jag så här, du analyserar och vänder på allt. Det är det sämsta scenariot. Släpp varför, att försöka besvara den frågan är fortsatt rundgång i en nedåtgående spiral, det finns inga bra svar.

Börja med att säga: HUR ska jag börja?

Bryt ner varje dag (24 timmar) i så små delar som möjligt. Kom ihåg att det tar tid att se helheten. Fokusera på små, små steg. Vi har inte energin  eller ”the mental horsepower”,  att titta på helheten, vi orkar inte ta första steget då . Detta gäller vare sig du har klarat detta förut och återfallit eller är nybörjare.

Fokus på bara idag.  Börja morgonen med att säga och upprepa detta hur ofta som helst under dagen:

Vad som än händer idag ska jag inte ”drogäta” på det. Jag klarar 24 timmar.

Nu ska jag äta frukost, eller varför inte ta en promenad först? Även om den är på 10 minuter (eller 5) så signalerar du något bra till kroppen. Du får igång förbränningen, de åtta systemen får vakna till, och endorfinerna börjar flöda. Socker dränerar hjärnans opiatsystem på just endorfiner, vi måste ha dom för att må bra.

Låt bli att tänka på allt du ska göra, sen , imorgon, under veckan, nästa månad, år osv. Eller älta gårdagen med alla dumheter och varför. Kör mantrat Bara För Idag hela tiden så sjukdomen inte får en syl i vädret och fokusera på här och nu.

På Facebook finns om några veckor en ny grupp som heter Bittensway. Det  är en sluten grupp som är till för oss som behöver varandra i tillfrisknandet. Där kan du dela med dig av problem och  viktigast av allt lösningar och verktyg.

Det som har givit mig allra mest under de 26,5 år jag varit ”a proud member of  a 12 step group” är att inte att prata om problemet utan att lyssna på andras lösningar och dela om lösningen… Hur kan jag göra, hur kan jag agera annorlunda.

Börja med att läsa min bok Sockerbomen- i din hjärna om du inte redan gjort det. Sedan tar du Gunilla Sahlins bok, Vitt Begär. Andra bar böcker är Jaget och missbrukaren av Craig Nakken, om addictiva personligheten och  Vid sunda vätskor av Terence Gorski om återfall och återfallsprevention. Börja också läsa Gunillas blogg, Vitt begär.

Kom ihåg att du kan inte prata, läsa, tänka dig frisk från denna sjukdom. Du måste göra, handla, agera ANNORLUNDA.

Om du gör som du alltid gjort blir det som det alltid varit.

”Do or do not, there is no try”  Yoda

Print Friendly

Postad i Boktips, Sockerberoende den av .

Om Bitten Jonsson

Bitten är legitimerad sjuksköterska med flera verksamma år bakom sig i USA och har arbetat med beroendesjukdomar i 24 år, varav med sockerberoende under de sista 18 åren. Bitten är övertygad om att socker är grunden i alla beroenden. Hon kombinerar sina specialiteer, främst ortomolekylär och integrativ medicin med sin beroendekunskap. Tillsammans med Pia Nordström har hon skrivit böckerna ”Sockerbomben-i din hjärna ” och ”Sockerfria kokboken”. Fotograf Bittens bild: Ralf Bergman

One thought on “Hur ska jag börja?

  1. Just det här tänket att fokusera på IDAG och inte låta tankarna på oöverskådlig framtid låta sig rotas är skitsvårt, men för mig ack så viktigt. Alla former av försök och stålsättande av att "Nu ska jag banne mig lyckas" följs alltid av att jag tar orden: "Jag ska aldrig någonsin äta godis igen!" Det låter starkt och bra men sen tar frågan vid: "Ska jag ALDRIG få äta godis igen!? ALDRIG någonsin!?" Direkt blir uppgiften astronomiskt stor och jag ger upp innan jag ens har börjat.
    Att dela ner det här till små delmål är så himla bra, men man måste verkligen göra det oxå! En dag i taget, så sant.

Kommentera